کرمانشاه

ورود ٩۴ هزار و ۱۸۲ پرونده به شورای حل اختلاف کرمانشاه طی سال جاری

ورود ٩۴ هزار و ۱۸۲ پرونده به شورای حل اختلاف کرمانشاه طی سال جاری

به گزارش خبرنگار برگزیده کرمانشاه، منوچهر فلاحی ظهر امروز دوشنبه (۲۵ دی‌ماه) در نشست خبری که در معاونت توسعه حل اختلاف استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب ماموریت‌هایی برای قوه قضائیه در قالب سند تحول قضایی تعریف شده است.

وی افزود: ریاست وقت قوه قضائیه سند تحول قضایی را تدوین کردند و بازنگری و به روزرسانی شد و به تایید و امضای مقام معظم رهبری رسید.

رئیس شورای حل اختلاف استان کرمانشاه تصریح کرد: قانون شورای حل اختلاف فعلی که قسمتی از آن در حال اجرا است و قسمت دیگری از آن باید ظرف یک‌ سال اجرا شود شهریورماه سال جاری مصوب شده و از آذر ماه لازم‌الاجرا شده است.

وی عنوان کرد: برابر قانون جدید مأموریت‌های شورای حل اختلاف به ۲ دسته تقسیم شده و در حال حاضر در شورای حل اختلاف ۲ شعبه حکمی و صلحی وجود دارد.

این مقام مسئول گفت: شعب حکمی ما برابر صلاحیت‌هایی که در قانون ۱۳۹۴ پیش بینی شده است مبادرت به صدور حکم می‌کنند که متشکل از یک رئیس، ۲ عضو و یک قاضی است و اعضای شورای حل اختلاف بعد از تشکیل جلسات رسیدگی نهایتاً یک نظریه مشورتی به قاضی شورا می‌دهند و در نهایت قاضی شورا مبادرت به صدور حکم می‌کند.

فلاحی بیان کرد: در قانون جدید شعبه حکمی نخواهیم داشت و شعب حکمی ما تبدیل به دادگاه‌های صلح خواهند شد که صلاحیت آن‌ها در قانون جدید افزایش پیدا کرده و قرار است زیر نظر محاکم عمومی فعالیت کنند.

وی تشریح کرد: آرای صادره در دادگاه‌های صلح قابل تجدید نظرخواهی در محاکم تجدید نظر استان خواهد بود و بنابراین در مأموریت جدیدی که در شورای حل اختلاف برابر قانون تعریف شده است تمرکز ما بر صلح و سازش خواهد بود.

رئیس شورای حل اختلاف استان کرمانشاه اذعان کرد: برنامه بعدی که در شورای حل اختلاف داریم توسعه موسسات داوری و میانجی‌گری است که در قانون جدید تلاش ما بر صلح و سازش، قضازدایی و کاهش ورود پرونده‌ها به دادگستری است که نهایتاً منتهی به کاهش جمعیت کیفری به زندان می‌شود.

وی ادامه داد: موسسات میانجی‌گری در واقع درباره پرونده‌های کیفری مطبوعه بین افراد ورود خواهند کرد و ما پرونده‌های کیفری مطبوعه بین افراد را با تشکیل موسسات میانجی‌گری ارجاع خواهیم کرد و تحت یک شرایطی مورد بررسی قرار خواهند گرفت و در نهایت موسسات میانجی‌گری به هر نتیجه‌ای که برسند برای طرفین لازم‌الاجرا خواهد بود.

فلاحی بیان کرد: پرونده‌های حقوقی مطبوعه بین افراد هم به موسسات داوری ارجاع داده می‌شوند و موسسات داوری که از شورای حل اختلاف مجوزی ندارد باید اقدام به صدور مجوز کنند و دادن پروانه، لغو پروانه و جابه جایی ابطال برابر شیوه‌نامه‌ها در صلاحیت شورای حل اختلاف قرار گرفته است.

فعالیت ۶٩ قاضی در حوزه شعب حل اختلاف کرمانشاه

رئیس شورای حل اختلاف استان کرمانشاه تصریح کرد: در سراسر استان کرمانشاه ۸۸ شعبه رای، چهار شعبه در زندان‌ها، ۲۴ شعبه اجرای احکام، ۲۵ شعبه صلحی و ۲۸ شعبه روستایی داریم که جمع کل شعبات استان کرمانشاه ۱۴۶ شعبه است.

وی ادامه داد: در شهرستان کرمانشاه ۴۳ شعبه رای، پنج شعبه صلحی، یک شعبه در زندان، ۶ شعبه اجرای احکام و چهار شعبه روستایی که در مجموع شامل ۵۹ شعبه می‌شود.

این مقام مسئول گفت: ۶۹ نفر قاضی در کل استان در امر شورای حل اختلاف با ما همکاری دارند که ۲۷ نفر از آن‌ها در شهرستان کرمانشاه هستند.

وی افزود: در کل استان کرمانشاه تا ابتدای سال جاری پنج هزار و ۲۶۲ پرونده نزد ما بوده است و از ابتدای سال جاری تا کنون ۹۴ هزار و ۱۸۲ پرونده وارد شورای حل اختلاف شده است.

فلاحی تشریح کرد: در شهرستان کرمانشاه موجودی ابتدای سال جاری ۲ هزار و ۵۴۵ پرونده بوده است که ۴۴ هزار و ۲۵۲ پرونده وارد شورای حل اختلاف شده و تقریبا ۵۰ درصد پرونده‌ها در شهرستان کرمانشاه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی افزود: در سراسر استان کرمانشاه تا کنون ۹۰ هزار و ۵۸۸ پرونده مختومه شده است و در شهرستان کرمانشاه ۴۳ هزار و ۵۵۲ پرونده مختومه شده است.

ختم شدن ٣۴ درصد پرونده‌های کرمانشاه به صلح و سازش

این مقام مسئول بیان کرد: در کل استان کرمانشاه ۳۴.۹۷ درصد پرونده‌ها صلح و سازش شده است و در شهرستان کرمانشاه ۳۵.۳۸ درصد پرونده‌ها صلح و سازش شده است و هدف گذاری ما برای سال آینده ۴۰ درصد است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تعداد اعضای شورای حل اختلاف که شامل رئیس و اعضای شورا می‌شود در کل استان ۴۸۳ نفر است و ۱۲۰ نفر دبیر و ۷۵ نفر در ستاد استان کرمانشاه در حال فعالیت هستند.

وی عنوان کرد: در شهرستان کرمانشاه ۱۷۳ نفر رئیس و اعضا شورای حل اختلاف، ۵۵ نفر دبیر و ۴۵ نفر در ستاد شورای حل اختلاف در حال فعالیت هستند.

فعالیت ١٧۴٢ صلح‌یار در استان کرمانشاه

فلاحی بیان کرد: در کل استان کرمانشاه ۶۷۸ نفر پرسنل در شورای حل اختلاف فعال هستند که از این تعداد ۵۹۷ نفر آن‌ها در شعبه‌های شهرستان‌ها و ۸۱ نفر هم در شعبه‌های روستاها در حال فعالیت هستند که در شهرستان کرمانشاه ۲۷۷ پرسنل داریم.

وی گفت: در کل استان یک هزار و ۷۴۲ نفر تحت عنوان صلح‌یار در حال فعالیت هستند و پیش بینی می‌کنیم که تا پایان سال تعداد قابل توجهی به ما اضافه شوند.

پنج داور حرفه‌ای داریم که فراخوان برای آزمون‌ها تابحال ۶ فراخوان داشته‌ایم که ۵۹ نفر در آزمون میانجی‌گری و ۶ نفر برای داوری قبول شده‌اند.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا