علمی و فناوری

رقیب آسیایی هامر با ۱۳۰۰ اسب بخار قدرت/ عکس

رقیب آسیایی هامر با ۱۳۰۰ اسب بخار قدرت/ عکس

تابستان سال گذشته بود که برای اولین بار با یک خودرو برقی هزار اسب بخاری از کشور چین طرف شدیم. دانگ فنگ منشگی M-Terrain با چهار موتور برقی و توانی معادل هزار اسب بخار، داستان جدیدی را در کتاب خودروهای برقی چینی روایت کرد. به فاصله چند ماه بعد از این اتفاق، سر و کله‌ بی وای دی یانگ وانگ U۸ با ۱۲۰۰ اسب بخار پیدا شد و سعی کرد تا با قابلیت‌های عجیب خود مثل چرخش تانکی، غول بی شاخ و دام آمریکایی یعنی شاسی بلند هامر برقی را به چالش بکشد. حالا در حالی که ما هنوز دو اتفاق قبلی را درست هضم نکردیم، یک تازه وارد پر ادعای دیگر هم به این مهمانی اضافه شده؛ چری جتور T۳ دقیقا همین تازه وارد است که ژنتیک چری را در رگ‌های خود دارد!

برند جتور، یکی از زیر مجموعه‌های شرکت چری به حساب می‌آید که در کشور ایران، بیشتر با نام فیدلیتی بهمن شناخته می‌شود. نام اصلی فیدلیتی بهمن در کشور چین، جتور X۷۰ است و بد نیست بدانید که محصول جدید این برند یعنی جتور دشنگ هم قرار است به همراه فیدلیتی دریم (یا همان جتور X۹۰ پلاس) در سال جاری و با نشان گروه بهمن موتور، راهی ایران شوند.

مشخصات فنی و آپشن‌های چری جتور T۳

اندازه و ابعاد چری جتور T۳ به ۵.۳ متر طول، ۲ متر عرض و ۱.۹ متر ارتفاع می‌رسد و محورهای آن هم حدود ۳ متر از یکدیگر فاصله دارند. هرچند که یک شاسی بلند با چنین قد و قواره‌ای، به راحتی می‌تواند میزبان ۷ سرنشین باشد اما فرمت کابین چری جتور T۳ برای ۴ سرنشین طراحی شده است.

چری جیتور T۳ یک خودرو کانسپت به حساب می‌آید و هنوز طراحی نهایی و به اصطلاح تولید انبوه خود را به دست نیاورده. به همین دلیل است که شکل و شمایل آن شما را به یاد فیلم‌های علمی تخیلی می‌اندازد. طراحی سیستم درب‌ها به شکل رولز رویسی است و به جای آینه‌های جانبی هم دوربین را داریم.

حتی از لبه‌های گلگیر تا ستون‌های خودرو، یک سیستم عجیب کشیده شده تا ظاهر این خودرو را ترسناک‌تر کند. البته اگر کمی دقت داشته باشید، می‌توانید ژنتیک و روح چری جتور تراولر را در این خودرو ببینید. هرچند که نمای عقبی آن کاملا با تراولر فرق دارد و تقریبا حس و حالی از هامر برقی، اما با طراحی خشن‌تری را نشان می‌دهد.

یک شاسی‌ بلند فوق‌العاده، رقیب آسیایی هامر/ عکس

در زیر این چهره خشن، چری جتور T۳ از چهار موتور برقی مجزا بهره می‌برد که توان هر کدام از آن‌ها به تنهایی، تقریبا معادل ۲۵۰ کیلو وات (۳۳۵ اسب بخار) قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور است که در نهایت اگر این اعداد را روی کاغذ با هم جمع کنیم، ماکزیمم توان چری جیتور T۳ به هزار کیلو وات (۱۳۴۰ اسب بخار) قدرت و ۱۶۰۰ نیوتن متر گشتاور می‌رسیم که تا به امروز، هیچ ماشینی از کشور چین این افتخار را نداشته تا چنین اعدادی را مقابل نام خود ببیند. به لطف این اعداد، خودرو کانسپت چری جتور T۳ می‌تواند در عرض کمتر از ۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

فعلا از ظرفیت‌ باتری‌های چری جتور T۳ هیچ اطلاعاتی نداریم اما با احتمال بالایی می‌گوییم که احتمالا ظرفیت آن‌ها از ۱۰۰ کیلو وات ساعت هم بیشتر باشند و به مانند اکثر پاگنده‌های چینی، از سمت شرکت CATL تامین شوند. البته چری جتور T۳ در نسخه EREV (نسخه‌ای که شعاع حرکتی بیشتری دارد)، به یک موتور بنزینی هم تجهیز شده اما این موتور، فقط نقش ژنراتور باتری‌ها را ایفا خواهد کرد اما به چری جیتور تی ۳ این امکان را می‌دهد که در هر بار شارژ شدن و با یک باک بنزین پر، تا ۱۴۰۰ کیلومتر را یک نفس طی کند.

این ژنراتور برقی، یک موتور ۲ لیتری توربو شارژ است که به ازای هر لیتر بنزین، می‌تواند تقریبا۳.۵ کیلو وات ساعت انرژی را به باتری‌ها هدیه دهد. همچنین به لطف پشتیبانی از شارژرهای اولترا فست و استفاده از پلتفرم برق ۸۰۰ ولت DC، این خودرو می‌تواند شارژ باتری‌های خود را در عرض ۱۸ دقیقه از ۲۰ به ۸۰ درصد برساند.

چری جتور T۳ هرچند که یک خودرو برقی و در حال حاضر کانسپت است اما می‌تواند در نقش یک آفرودر هم ظاهر شود و پوزه‌ی بزرگان این صحنه را به خاک بمالد. این شاسی بلند از گواهینامه IP۶۸ بهره می‌برد و تمام سیستم‌های برقی آن آب بندی شده‌اند. به همین خاطر می‌تواند تا عمق ۱۱۰ سانتی متر، به دل آب بزند.

همچنین زاویه ورود و خروج چری جتور T۳ برابر با ۲۸ و ۳۵ درجه است که از توانایی جذاب آن در آفرود خبر می‌دهد. برای درک بهتر این جمله بد نیست بدانید که چری جتور T۳ می‌تواند از شیب‌های ۴۵ درجه‌ای را هم به راحتی بالا برود. به علاوه فاصله کف خودرو از سطح زمین هم تا ۳۶۰ میلی متر زیاد می‌شود و به خودرو این اجازه را می‌دهد تا در هر مسیری قدم بگذارد.

یکی دیگر از جذابیت‌های چری جیتور T۳ به سیستم چرخ تانکی مربوط می‌شود. در این سیستم که فقط در خودروهای برقی با چهار موتور مجزا دیده می‌شود، چرخ‌های سمت چپ و راست خودرو، در دو جهت مختلف و به صورت همزمان حرکت می‌کنند و به راننده این امکان را می‌دهند تا به صورت درجا، یک چرخش ۳۶۰ درجه‌ای را انجام دهد. این قابلیت را قبلا در شاسی بلند برقی مرسدس بنز G کلاس هم دیده بودیم.

به علاوه چری جتور T۳ از سیستم فرمان پذیری چرخ‌های عقبی هم بهره می‌برد که به راننده اجازه می‌دهد تا چرخ‌های محور عقب را در سرعت‌های زیر ۶۰ کیلومتر بر ساعت، با زاویه ۶ درجه به سمت چپ یا راست بچرخاند.

۵۸۵۸

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا