فرهنگ و هنر

سیمرغ دست روی دغدغه همیشگی معلولان گذاشت/ «نامیرا» فراخوان داد

سیمرغ دست روی دغدغه همیشگی معلولان گذاشت/ «نامیرا» فراخوان داد

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، رشد و ارتقای شاخص‌های رفاه، سلامت اجتماعی و تلاش برای بهتر ‌زیستن آحاد مردم وظیفه‌ای ملی و همگانی است و در این راستا، وظیفه رسانه ملی در جهت پرداختن به ابعاد مختلف این مهم همواره مورد توجه بوده است.

رسانه ملی در راستای خدمت گزاری به افراد دارای معلولیت، توانمندسازی و ارتقای آگاهی مردم در مواجهه با این قشر از هموطنان عزیز، طی این سال ها برنامه هایی را در این راستا تولید و روانه آنتن کرده است. یکی از جدیدترین برنامه‌های تلویزیون، مسابقه‌ای به نام «نامیرا» است که به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مسعود کارگر در مرحله پیش تولید قرار دارد.

کارگر درباره این مسابقه گفت: «نامیرا» با محوریت ایثار و شهادت تعریف شده است. در این مسابقه چهار داور حضور دارند که از میان جانبازان و افراد دارای معلولیت انتخاب شده‌اند.

تهیه‌کننده ««نامیرا» ادامه داد: ما در این مسابقه دو رویکرد را دنبال می‌کنیم یکی همین اجرای مسابقه برای افراد معلول که شاید کمتر برنامه ای در تلویزیون در قالب مسابقه برای این عزیزان طراحی شده باشد و دومین هدف ما نقد اجتماعی و تعامل شهروندان با سبک زندگی افراد دارای معلولیت است.

قصه‌های معمولی در فرم «چند روایت معتبر» تلویزیون

کارگر گفت: تضمین بهره‌مندی برابر و کامل افراد دارای معلولیت از کلیه حقوق اجتماعی، آزادی‌های بنیادین و ارتقای احترام نسبت به منزلت ذاتی آن‌ها جزء وظایف آحاد جامعه است. افراد دارای معلولیت، در تعامل با موانع گوناگون، امکان دارد مشارکت کامل و موثرشان در شرایط برابر با دیگران در جامعه متوقف شود. بسیاری از ما شاید نمی‌دانیم چگونه باید با افراد معلول برخورد کنیم. مثلاً به یک فرد نابینا در صورت نیاز چگونه باید کمک کرد. برخی موارد ما به گونه‌ای صحبت می‌کنیم که ممکن است برای افراد معلول خوشایند نباشد.

وی تأکید کرد: در مسابقه «نامیرا» ما به دنبال یک فرهنگسازی هستیم که معلولان چه توقعاتی از افراد غیرمعلول دارند و اینکه معلولیت نباید باعث شود در نحوه برخورد با این افراد تفاوتی باشد.

کارگر در ادامه خاطرنشان کرد: این مسابقه از دو بخش استودیویی و شهری تشکیل شده است. به عنوان مثال در بخش شهری شرکت‌کننده دارای معلولیت قرار است از یک نقطه به نقطه‌ای دیگری از شهر عزیمت کند. در خلال این، چالش‌های دیگری هم بررسی می‌شود. از جمله اینکه شهر چقدر برای معلولان آماده است و چه امکاناتی برای این عزیزان در سطح شهر مهیاست. روش مسابقه در «نامیرا» به این صورت است که فرد غیرمعلول در کنار فرد معلول با همان شرایط مراحل مسابقه را طی می‌کند. یعنی اگر معلول از صندلی چرخدار (ویلچیر) استفاده می‌کند شخص شرکت‌کننده هم باید به همین طریق در مسابقه شرکت کند. یا اگر نابینا است وی هم باید چشم خود را بپوشاند تا در یک شرایط برابر با هم به رقابت بپردازند.

کارگر خاطرنشان کرد: بی شک اگر تصویر درستی از معلولیت ارائه و بستر حضور معلولان در جامعه فراهم شود، شاهد حضور فعال‌تر، پویاتر و مؤثرتر این قشر در جامعه خواهیم بود و امیدواریم بتوانیم این پیام را با مسابقه «نامیرا» منتقل کنیم.

گفتنی است این مسابقه به سفارش مرکز سیمرغ رسانه ملی در ۱۳ قسمت طراحی شده و قرار است روانه آنتن تلویزیون شود.

علاقه‌مندان برای شرکت در این مستند مسابقه می توانند به آدرس اینترنتی namirashow.ir یا به آدرس namirashow @ در پیام رسان های داخلی مراجعه کنند.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا