اخبار ورزشی

۵ پرده از استقلال نکو

۵ پرده از استقلال نکو

ایمان گودرزی؛ جواد نکونام و شاگردانش لیگ بیست و سوم را با حواشی زیادی آغاز کردند. با وجود تمام مشکلاتی که این تیم از نظر بدهی ها و مسائل مدیریتی داشت آبی پوشان نشان دادند چیزی از خارج زمین نمی تواند روی بازی آنها درون زمین تاثیر بگذارد. در این گزارش قصد داریم ۵ مورد از نکات استقلال ورژن بیست و سه را با هم مرور کنیم؛

۱. دکترینی در فوتبال وجود دارد که می گوید: تیم ها همانند مربیانشان می شوند. این قانون در قبال استقلال به شدت صدق می کند. استقلال نکونام تیمی است صد درصد تحت تأثیر سرمربی اش. درست مثل دوران فوتبال جواد. تیمی که حتی با وجود تمام کمبودهای فنی روحیه برنده‌بودن دارد. دوربین های تلویزیونی، تصاویر جالبی از چهره و البته عکس العملهای جواد نکونام کنار زمین شکار می کردند که با حرارتی زایدالوصف در حال هدایت تیمش بود و شاگردانش را به جلو هل می داد. این همان روحیه شکست ناپذیری نکو است که حالا در تیمش حلول پیدا کرده. تیمی که با ۲ گل از حریف عقب می افتد اما تسلیم نمی شود، ۳ گل می زند و برنده از زمین خارج می شود.

۲. استقلال در فصل جاری کاملا تیم متفاوتی از فصل گذشته است؛ چه در فلسفه بازی، چه در شکل بازی و چه حتی در ارنج و تاکتیک. شاید همین تغییرات بنیادین سبب شده تا استقلال هنوز قوام کامل نیافته باشد و فرار و نشیب زیادی را تجربه کند. سیستم و ترکیب استقلال در برابر هوادار درست مثل بازی قبل در رفسنجان و برابر مس بود. نکونام ۳-۵-۲ را به عنوان سیستم پایه انتخاب کرده که مدام در طول بازی با جابجاییهای بازیکنان روی سیستمهای دیگر به ویژه ۳-۴-۳ سوییچ می‌شود. سیستمی که مورد علاقه نکو است اما حضور ۳ مدافع مرکزی به نوعی یک ریسک بزرگ محسوب می شود. ورای اینکه بازی با ۳ دفاع در فوتبال ایران چندان باب نیست و بازیکنان ایرانی با آن خود نگرفته اند، نیاز به مدافعان تاکتیکی دارد که در فوتبال ایران وجود خارجی ندارد. راز اشتباهات خط دفاعی استقلال و گل به خودی را در همین سیستم باید دید. سیستمی که اگر چه با وجود مشکلاتش، استقلال با آن نتیجه می گیرد.

۵ پرده از استقلال نکو

۳. بازی با هوادار، بازی مهرداد بود. بارخط حمله استقلال در فصل قبل روی دوش محبی و قایدی بود و این فصل قرار است کار ۲ ستاره پارسال را مهرداد محمدی تکی انجام دهد. شاید مهرداد سرعت و تکنیک و خلاقیت آنها را نداشته باشد ولی به مراتب گلزن‌تر و شوتزن‌تر است و مهمتر از همه چپ‌پاست. دقت ضربات چپ‌ها معمولا بهتر از راست‌پاهاست و ضربات پای چپ با احتمال بیشتری به گل تبدیل می شود. البته در ضربات پنالتی شاید چنین ماجرایی صدق نکند.
روی هر دو گل تیزهوشی و کیفیت مهرداد بسیار به چشم آمد. اما سوپرگل دوم او شب درخشان مهرداد را تکمیل کرد. گل دوم مهرداد محمدی به هوادار کپی برابر اصل گلی بود که او در لیگ ستارگان قطر برای السیلیه زده بود.
مهرداد محمدی در دقیقه ۸۴ بازی با هوادار توپ را از سمت راست به مرکز زمین آورد و با یک شوت محکم از پشت محوطه جریمه با پای چپ موفق شد گل دوم خودش و سوم آبی ها را بزند. نکته جالب اما اینکه مهرداد محمدی فصل پیش که در باشگاه السیلیه بازی می کرد، دقیقا شبیه همین گل را به باشگاه ام صلال زده بود و این نشان می دهد او به زدن گل های این سبکی عادت دارد.
مهرداد محمدی بی تردید ستاره استقلال در بازی با هوادار بود و آبی ها روی درخشش او در ادامه فصل حساب ویژه ای باز کرده اند. شاید اگر محمدی در ابتدای فصل و تمرینات پیش فصل مصدومیت مالی! نداشت و در تمرینات حضور پررنگ پیدا می کرد، می توانست در استقلال زودتر جا افتاده و بیشتر به استقلال کمک کند.

۴. درست است که مهرداد محمدی ستاره استقلال در خط حمله است و جور این تیم را می کشد اما نمی توان برای یک فصل پرفشار فقط روی دیوار مهرداد یادگاری نوشت. آرمان رمضانی و ارسلان مطهری و پیمان بابایی، جوری در خط حمله استقلال ضعیف کار کرده‌اند که آبی ها به شدت به حضور بلانکو نیاز دارند. بلانکو همان گمشده استقلال در خط حمله است که با توجه به کیفیتش می تواند زهر خط حمله استقلال را چند برابر و کشنده تر کند. حضور او خط حمله آبی ها را بیمه می کند. با حضور بلانکو به تیم بهتر و خطرناک‌تری در خط حمله تبدیل شوند. باید دید بالاخره چه زمانی قرارداد بلانکو ثبت می شود و او تا چه زمانی همچنان او پشت خط می ماند.

۵. ۶ بازی و ۱۵ امتیاز، یک شروع عالی برای نکونام و استقلال که معمولا در این سالها قافیه قهرمانی را در همین هفته‌های ابتدایی به پرسپولیس می‌باختند. استقلال نکونام در هر موردی ضعف داشته باشد در امتیازگیری و مفت‌باز نبودن، ضعف ندارد. استقلال، پرسپولیس، سپاهان خرج‌خود را همین اول لیگ از بقیه جدا کرده‌اند. آنها تیمهای سید دو و سه لیگ را راحت می‌برند و به این ترتیب بازیهای آنها مقابل یکدیگر بیش از پیش حساس خواهد بود.

۲۵۷ ۲۵۱

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا