اردبیل

نهضت آبرسانی به قشلاقات استان اردبیل/ روزانه ۴۰۰ لیتر در ثانیه آب تصفیه شده برای عشایر اختصاص می‌یابد

به گزارش خبرگزاری یولن از اردبیل، معرفت آذری شامگاه امروز در بازدید از پروژه‌های عشایری استان اردبیل، اظهار کرد: مجموعه آب‌رسانی خط تفکیک انتقال آب «آج اِشمه» روزانه ۴۰۰ لیتر در ثانیه آب تصفیه شده برای مصرف شرب کشاورزی و دامی تولید می‌کند.

وی افزود: انتقال آب این مجموعه به شکل مشترک انجام می‌شد که با مشکلات متعددی در این حوزه مواجه بودیم، در سال ۹۸ با  پیگیری‌ها و حمایت مسؤولان استان از این پروژه، میزان انتقال آب شرب از ۵۰ لیتر به ۱۲۰ لیتر در ثانیه افزایش یافت که قبل از این اقدام جهت آبرسانی به قشلاقات مشکلات متعددی وجود داشت.

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل تصریح کرد: در حال حاضر پروژه تفکیک انتقال آب «آج اِشمه» پیشرفت ۹۲ درصدی دارد و طی دو ماه آینده با نصب پمپ‌های آب پروژه به شکل کامل مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و به ۲۲۰ قشلاق به شکل منظم آبرسانی می‌شود.

آذری گفت: جهت انتقال پروژه « آج اِشمه» در طول ۱۰ کیلومتر از سوی دولت اعتباری به ارزش ۲۳۰ میلیارد ریال اختصاص یافته و پس از اتمام خط انتقال آب به مخزن، یک‌هزار و ۵۰۰ متر مکعبی آب وارد تصفیه خانه خواهد شد.

وی با اشاره به آب‌رسانی با ۱۲ تانکر به قشلاقات ادامه داد: اهداف این پروژه بزرگ و مهم مرتفع ساختن بخش عمده مشکلات آبرسانی و فاضلاب ۱۴ هزار نفر در قالب ۲ هزار و ۸۰۰ خانوار و ۴۰۰ هزار راس دام است.

مدیرکل عشایری استان اردبیل با اشاره به اعتبارات اختصاص یافته اظهار کرد: در سال ۹۸ اعتباری به ارزش ۳۸۰ میلیارد ریال و در سال  ۹۹ اعتبار  ۱۶۰ میلیارد ریالی اختصاص یافته و در سفر ریاست جمهوری به استان، اعتبارات سال‌جاری با اختصاص مبلغ قابل توجهی به ارزش ۲ هزار میلیارد ریال رسیده است.

آذری ادامه داد: بخشی از اعتبارات وصول شده و مابقی تا پایان سال‌جاری به پروژه‌های همچون آبرسانی، راه‌های مواصلاتی آب شرب و کشاورزی عشایر استان  تزریق خواهد شد و باید توجه داشت که اختصاص اعتبارات سال‌جاری در طی یک قرن اخیر بی سابقه است.

مدیرکل عشایری استان اردبیل تشریح کرد: در کل استان اردبیل ۵۷۲ قشلاقات وجود دارد که برای ۱۴۸ قشلاقات با ۱۵ تانکر آبرسانی انجام‌ می‌شود.

وی تصریح کرد: فلسفه اصلی و وجودی عشایر در پرورش دام و محصولات متنوع دامی است که با تامین نهاده‌های دامی، آب شرب و تسهیلات بانکی برای عشایر استان، می‌توانیم سطح تولیدات استان را به حجم قابل توجهی افزایش دهیم.

آذری گفت: براساس توافقی که با عشایر استان صورت گرفته، جهت مقابله و کاهش مشکلات موجود از سوی جهاد کشاورزی و امور عشایر استان نهاده‌های دامی عشایر تامین خواهد شد تا از کشتار دام‌های مولد جلوگیری شود.

انتهای پیام/۳۴۶۳/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا