فارس

پویش تولید خشکاله؛ از حفظ محیط زندگی تا حمایت از دامداران نیازمند

به گزارش برگزیده های ایران از داراب، چند سال پیش، صدا و سیما گزارشی از اقدامات یک بانوی فعال محیط زیست پخش کرد. گزارشی که برای نخستین بار تهیه و تولید خشکاله را ترویج می‌کرد.

این فعال محیط زیست، در گوشه گوشه حیاط منزل شخصی، اقدام به خشک کردن زباله‌های تر نظیر پوست میوه ها سبزی‌ها صیفی‌ها و حتی پوست تخم مرغ کرده بود.

اکنون این ایده جذاب تبدیل به یک پویش ملی شده است. از آنجا که کمبود نهاده‌های دامی و افزایش قیمت آن که موجب افزایش قیمت لبنیات و گوشت شده است و معیشت مردم را تحت‌الشعاع قرار داده و از سوی دیگر دامداران را با چالش‌هایی مواجه کرده است، این پویش می‌تواند تا حدی در رفع نیاز دامداران جهت تأمین نهادهای دامی کمک کند.

از سوی دیگر تهیه خشکاله در حفظ محیط زیست موثر است که از ارکان مهم زندگی فردی و اجتماعی افراد به شمار می رود.

تهیه خشکاله در نگاه اول شاید قدری وقت گیر و زمانبر باشد اما افرادی که به نتایج و فواید آن می‌اندیشند، با حوصله و دقت به این کار همت گماشته‌اند.

این کار در هر شرایطی برای ما میسر است، در منزل، مهمانی، مسافرت و هر شرایطی که متصور شویم، با خشک کردن زباله‌های تر می‌توان به چند مزیت سودآور نزدیک شد.

تهیه خشکاله؛ تمرین زندگی بی‌زباله

تشکیل پویش‌های محیط زیستی با محوریت تهیه خشکاله معمولا با شعار “تمرین بی زبالگی” همراه است. شعاری حاکی از تمیزی و پاکی پیرامون ما که مزایای این پاکیزگی، علاوه بر زندگی شخصی، اقشار دیگر را نیز بهره‌مند می‌سازد.

در شهرستان داراب یکی از فعالان فرهنگی، تعداد زیادی از افراد را در قالب پویشی تحت عنوان “تولید خشکاله و حفظ محیط” ساماندهی کرده است.

این گروه حامی محیط زیست پس از تهیه خشکاله از زباله تر در منزل شخصی، آن را به فروشندگانی تحویل داده که آنها نیز واسطه تحویل بسته‌های خشکاله به دامداران می‌باشند.

به گفته مدیر این پویش، بخشی از خشکاله‌ها به فروش رسیده و بخش دیگر به دامداران نیازمند اهداء می شود.

روند تشکیل پویش تولید خشکاله در داراب

مدیر پویش تولید خشکاله و حفظ محیط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در داراب می‌گوید: یکی از نامهای زیبای خداوند، “سلام” است که به معنی ایمنی بخشی و سلامت می‌باشد، هر مسلمانی در نمازهای یومیه چندین بار به طور عام به عالم هستی این پیام را انتقال می دهد پس این نگرش باید در محیط زندگی مان تحقق عینی پیدا کند و آب و هوا و خاک و جنگل و محیط زیست نیز باید مشمول سلام روزانه هر مسلمان واقع شود.

منتهی خواجه ادامه می‌دهد: پویش تولید خشکاله در راستای این هدف بزرگ معنوی و انسانی گام بر می دارد و به همین دلیل پس از آشنایی با گروه های حامی محیط زیست و تهیه خشکاله  تصمیم گرفتم تا در حد توان خودم به تبلیغ گسترده این پویش قدم بردارم.

وی با اشاره به خشکسالی‌های پی در پی و مشکلات به وجود آمده برای کشاورزان و دامداران، می‌گوید: دامداران برای تامین خوراک دام ها با کمبود علوفه و غذای دامی روبرو هستند که هر ساله بابت واردات نهاده‌های دامی، مبالغی از سرمایه ملی کشور صرف خرید و واردات می‌شود.

تهیه خشکاله ما را از واردات نهاده‌های دامی بی‌نیاز می‌کند

این فعال فرهنگی اضافه می‌کند: امسال هم که به فرموده رهبر معظم انقلاب سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی‌ها است، می توانیم بخش عمده ای از دامداران کشورمان را از نهاده‌های دامی خارجی بی‌نیاز کرده و با اجرای این طرح، پشتیبان فرمایش رهبر انقلاب بوده و قدم‌های بلندتری را در راستای بی نیازی کشور و اتکاء به توانمندی‌های داخلی برداریم.

خواجه اظهار می‌دارد: بنده سعی کردم به طور گسترده در گروه‌های مجازی، تبلیغ پویش تهیه خشکاله وجود داشته باشد، هرچند ارقام خاصی در دست نیست اما هر فرد به میزان علاقه‌مندی خودش این پویش را تبلیغ می نماید.

وی با اشاره به فواید این طرح می‌گوید: پویش تهیه خشکاله و حفظ محیط از چند منظر قابل بررسی است که از آن جمله عمل به امر رهبر معظم انقلاب در سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی‌ها است. همچنین حفظ محیط زیست، چون با اجرای این طرح شاهد کاهش چشمگیر زباله ها و حفظ محیط زیست خواهیم شد.

اهدای خشکاله به دامداران نیازمند

خواجه می‌افزاید: تامین غذای دام و کاهش عمده وابستگی به واردات نهاده های دامی از دیگر کشورها و کمک به حفظ منابع ارزی کشور همچنین حمایت از دامداران محروم بخش دیگری از مزایایی این پویش به شمار می‌رود.

مدیر پویش تهیه خشکاله بیان می‌کند: خشکاله ها توسط مردم و بیشتر بانوان در منزل تولید و جمع آوری شده و در داراب به دو مرکز خرید ارائه و به فروش می رسد، بخشی هم توسط افراد نیکوکار به دامداران نیازمند جهت خوراک دام هایشان اهداء می گردد که تأکید عمده ما اهداء به دامداران نیازمند است.

وی خاطرنشان می‌کند: مردم ما باید بدانند که پوست میوه، صیفی‌ها، ساقه و برگ سبزی‌ها زباله نیستند و می تواند ماده غذایی مفیدی برای دامها باشد که پس از خشک کردن و آسیاب آنها به مصرف  تغذیه دام ها برسد، البته باید توجه داشت که خشکاله ها باید عاری از هرگونه کپک زدگی باشد.

خواجه اضافه می‌کند: پوست تخم مرغ، هسته سخت میوه‌ها، پوست سخت گردو و بادام در لیست خشکاله قرار نمی‌گیرد و  به طور جداگانه مصارف دیگری دارد که باید از خشکاله ها تفکیک شوند.

پویشی که اثرات مفید آن تداوم دارد

این فعال فرهنگی تاکید می‌کند: یکی از بهترین فایده‌های تهیه خشکاله، حفظ محیط زیست و کاهش فوق العاده حجم زباله های شهری و شیرابه‌های متعفن است.

خواجه می‌افزاید: تاکید ما این است که پوسته میوه‌ها و ساقه های سبزی‌ها که بخش عمده‌ای از زباله های شهری را تشکیل می‌دهد، زباله نیستند و با مدیریت صحیح می توان مواد پلاستیکی، شیشه ای و کاغذی را بازیافت و پوست میوه و ساقه و برگ سبزی را به خشکاله تبدیل کرد همچنین پوست سخت بادام، گردو و پوست تخم مرغ را به کود تبدیل کرد و به این طریق از آب های زیرزمینی و خاک پاک محافظت نمود.

وی با یادآوری پویش‌هایی که در این زمینه تشکیل شده، می‌گوید: فرهنگ‌سازی در این زمینه از طریق پویش های مردمی، امامت جماعت مساجد و در مدارس توسط معلمان و مدیران همچنین شهرداری‌ها و اماکن دیگر شکل گرفته و توسعه می یابد.

انتهای پیام/س/ز


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا