چرا حضور ناوهای ایران در قاره آمریکا باعث نگرانی شد؟
چرا حضور ناوهای ایران در قاره آمریکا باعث نگرانی شد؟
ناوهای دنا و مکران در قالب ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار با حضور در قاره آمریکا از کانال پاناما گذر کرده و در بندر ریو دوژانیرو پهلو گرفتند. دنا و مکران با گذر از اقیانوس هند، کانال مالاگا و سواحل شمالی استرالیا، وارد اقیانوس آرام شدند. سپس از کانال پاناما گذشته و در برزیل پهلو گرفتند.
اولین بار در روز ۲۱ دی امیر شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش خبر حرکت ناوهای ایرانی را به سمت کانال پاناما اعلام کرد. البته آمریکا همان زمان ناخشنودی خود را از حرکت ناوهای ایرانی اعلام کرد. ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: « ما از این ادعای نیروی دریایی ایران آگاهی داریم. همچنان بر تلاشها و اظهارات ایران مبنی بر قصدش برای توسعه حضور نظامی در نیمکره غربی نظارت می کنیم.»
هشتم بهمن ماموریت بزرگ نیروی دریایی ارتش به سرانجام رسید و امیر دریادار حمزه علی کاویانی جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش خبر داد که “دنا” و “مکران” در غرب آمریکای لاتین پرچم ایران را به اهتزاز در آوردند. در ادامه هم “دنا” و “مکران” از کانال پاناما عبور کرده و وارد سواحل برزیل شدند.
البته حضور در آمریکای لاتین برای ناوهای ایرانی بدون چالش هم نبود. امیر دریادار ایرانی با اشاره به مسیر حرکت “دنا” و” مکران” از اقیانوس هند و سواحل استرالیا به سمت اقیانوس آرام گفت: «در این مسیر استرالیا و فرانسویها تهدیداتی را برای ما ایجاد و سعی کردند از قوانینی که خودشان برای عبور از سواحلشان مصوب کرده بودند، تخطی کنند که با اقتدار و براساس قانون جواب آنها را دادیم. » در ادامه هم پس از عبور ناوهای ایرانی از کانال پاناما، آمریکا، برزیل را برای ممانعت از پهلوگیری ناوهای ایرانی تحت فشار قرار داد، اما ناوهای ایران در بندر ریودوژانیرو پهلو گرفتند. هرچند این پهلوگیری تحت تاثیر همین اقدامات آمریکا با چند روز تاخیر انجام شد.
پس از پهلوگیری ناوهای ایرانی در برزیل، لیور حایات سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی حضور ناوهای ایرانی در این منطقه را خطرناک خواند. “ند پرایس” سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در نشست خبری خود اعلام کرد که به مقامات برزیلی اعلام کرده است که «ایران نباید بتواند جای پایی در این منطقه بدست آورد.» با وجود نگرانیهای دشمنان ایران، حضور ناوهای کشورمان در آبهای آزاد و کشتیرانی در کانالهای بین المللی مثل کانال پاناما بر طبق قواعد بین المللی بوده و پهلوگیری در کشورهای مختلف نیز براساس روابط دو جانبه است و این امر در دریانوردی امری عادی و پذیرفته شده است. با این حال نگرانی آمریکا این است که ایران به این توان علمی و نظامی دست یافته است که هزاران مایل دورتر از خلیج فارس دریانوردی کرده و خود را به قاره آمریکا رسانده است. آنها در واقع نگران این هستند که ناوهای ایرانی در این منطقه مستقر شوند. امیر دریادار حبیبالله سیاری معاون هماهنگکننده ارتش پیش از این درباره حضور ناوگروههای نیروی دریایی در آبهای دوردست گفته بود:« این حضور نهتنها مظهر اقتدار نیروی دریایی ارتش، بلکه تجلی اقتدار ملت بزرگ ایران است. نیروی دریایی ارتش از یک سو پرچم اقتدار ایران اسلامی را به اهتزار درمیآورد و از سوی دیگر باعث پایایی اقتصاد کشور میشود.»
پهلوگیری ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی در برزیل رکورد جدیدی در دریانوردی نیروی دریایی در آبهای دوردست که از سال ۸۷ آغاز شده بود را رقم زد. پیش از این رکورد دریانوردی در اختیار ناوگروه هفتاد و پنجم نیروی دریایی ارتش بود. این ناوگروه متشکل از ناوبندر “مکران” و ناوشکن “سهند” توانست در سال ۱۴۰۰ برای اولین بار وارد اقیانوس اطلس شود. “مکران” و “سهند” از بندرعباس حرکت کرده و بعد از عبور از دماغه “امید نیک” و دور زدن آفریقا وارد اقیانوس اطلس شدند. در ادامه این ناوگروه با عبور از کانال مانش، دریای بالتیک و خلیج فنلاند، وارد سنپترزبورگ شد. ناو گروه هفتاد و پنجم نیروی دریایی با ۱۳۳ روز دریانوردی در دریاهای آزاد و اقیانوسها و طی ۴۴ هزار کیلومتر، رکورد دریانوردی نیروی دریایی را در اختیار داشت که اکنون این رکورد در اختیار ناوگروه ۸۶ قرار گرفت.
ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش در مسیر بازگشت خود به ایران از اقیانوس اطلس عبور کرده و در چندین کشور دیگر پهلو خواهد گرفت.
۳۱۱۳۱۱