اردبیل

چه کنیم که استخوان‌هایمان نشکند؟

به گزارش خبرگزاری یولن از اردبیل، محمد جعفرزاده در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت روز جهانی پوکی استخوان اظهار کرد: پوکی استخوان یک بیماری خاموش بوده و احتمال درگیری در افراد مسن بیشتر است.

وی افزود: پوکی استخوان یک بیماری مزمن استخوانی است که در آن توده استخوانی کاهش پیدا می‌کند. شکستگی از مهم ترین و جدی‌ترین عواقب پوکی استخوان بوده و عمدتا در مچ دست، لگن و مهره‌ها رخ می‌دهد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل تصریح کرد: در ایران، نتیجه یک مطالعه متاآنالیز از مطالعات منتشر شده تا پایان سال ۲۰۱۷، شیوع استئوپروز را در زنان یائسه معادل ۳۲ درصد و شیوع استئوپنی را ۵۱ درصد نشان داده است. این بدان معناست که بیش از ۸۰ درصد جمعیت زنان یائسه در کشور، از تراکم استخوان مناسبی برخوردار نیستند.

جعفرزاده بیان کرد: شکستگی قبلی، سن بالا، سابقه فامیلی، یائسگی زودرس، مصرف سیگار و الکل، مصرف طولانی مدت داروهای کورتیکواستروئید، لاغری مفرط و بیماری‌های گوارشی از جمله مواردی هستند که می‌توانند فرد را برای شکستگی ناشی از پوکی استخوان مستعد کنند.

وی ادامه داد: با توجه به شعار روز جهانی پوکی استخوان با عنوان «مهار پوکی استخوان با تشخیص به موقع»، توصیه می شود، افراد بالای ۵۰ سال حتما جهت اطمینان از سلامت استخوان خود به پزشک مراجعه کنند و در صورت ابتلا به پوکی استخوان، جهت کنترل بیماری، درمان مناسب را دریافت نمایند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: مصرف کافی کلسیم، پروتئین و ویتامین D و فعالیت فیزیکی منظم و تقویت قدرت عضلات برای کاهش ابتلا به پوکی استخوان و کنترل پوکی استخوان توصیه می‌شود.

گفتنی است؛ برای سلامت استخوان‌­ها و حفظ قدرت استخوان و عضلات باید تغذیه مناسب را که شامل مقادیر لازم ویتامین­، کلسیم و پروتئین­ است، رعایت کنیم. ویتامین D از اهمیت ویژه‌ای برای سلامت استخوان برخوردار است.

مصرف مکمل ویتامین D در همه بزرگسالان ۶۰ سال به بالا برای کاهش اثرات سقوط و شکستگی توصیه شده چرا که این ویتامین از یک رژیم غذایی سالم به دست نمی‌آید و همچنین قرار گرفتن در معرض مستقیم آفتاب روزانه در بیشتر بزرگسالان محدود است.

همین‌طور تقویت عضلات و استخوان­‌ها برای کاهش خطر پوکی استخوان، سقوط و شکستگی ضروری است؛ ۴ ساعت پیاده روی در هفته با سرعت زیاد، احتمال شکستگی‌ها در ناحیه ران را کاهش می‌دهد.

چهار نکته طلایی برای بهبود سلامت استخوان و عضله و کاهش خطر پوکی استخوان شامل ترکیبی از فعالیت، داشتن یک رژیم غذایی غنی از کلسیم، پروتئین و مصرف مکمل ویتامین D است.

حداقل کل دریافت کلسیم در حدود ۸۰۰ میلی گرم در روز کافی است که با مصرف لبنیات و آجیل قابل تامین است (به عنوان مثال: ۱ لیوان شیر یا برش پنیر سفت = ۳۰۰ میلی گرم کلسیم؛ ۲۸ گرم بادام = ۷۵ میلی گرم کلسیم)
 
دو منبع پروتئین گیاهی و حیوانی نیز باعث تقویت استخوان ها و عضلات برای پیشگیری از پوکی استخوان می­ شوند.

انتهای پیام/۳۴۶۳/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا