اخبار روز

چین : آمریکا باعث سمی شدن فضای تحقیقات درباره منشا کووید شده است

چین : آمریکا باعث سمی شدن فضای تحقیقات درباره منشا کووید شده است

به نقل از پایگاه راشاتودی، مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک نشست خبری با پرسشی درباره صحبت‌های اخیر تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی که خواستار شفافیت چین و کشورهای دیگر در به اشتراک گذاری داده‌های مربوط به منشا این بحران حوزه سلامت شده بود، مواجه شد.

مائو نینگ در پاسخ تاکید کرد، پکن “بیشتر از هر کشور دیگری داده‌ها و یافته‌های تحقیقاتی را به اشتراک گذاشته و بیشترین مشارکت را در روند ردیابی منشاها به عمل آورده است.”

این مقام ارشد وزارت امور خارجه چین به خبرنگاران گفت: “ردیابی منشاهای این ویروس موضوعی مربوط به علم است. چنین مطالعه‌ای تنها مشترکا توسط دانشمندان سراسر جهان می‌تواند و باید به اجرا در بیاید و دولت آمریکا با “سیاسی کردن مساله و استفاده تسلیحاتی و ابزاری از آن” باعث اخلال در این تلاشها شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین خاطرنشان کرد: ما امیدواریم دبیرخانه سازمان بهداشت جهانی یک موضع مبتنی بر علم، عینی و عادلانه اتخاذ کند، اجازه به مانع‌تراشی‌ها با سیاسی کاری را ندهد و در کنار یک سری کارهای دیگر تحقیقاتی با موضوع ردیابی منشاها در آمریکا اجرا کند و نقشی مثبت در یک ردیابی جهانی منشا این ویروس بر مبنای علم ایفا کند.

اظهارات این مقام چینی چند روز بعد از آن مطرح شد که کریستوفر رای، مدیر دفتر تحقیقات فدرال آمریکا، اف.بی.آی در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز ادعا کرد، “محتمل‌ترین” منشا ویروس، درز پیدا کردن از یک لابراتوار چینی است.

او این صحبت را با استناد به یک ارزیابی انجام شده از سوی سازمانش که علنی نشده، مطرح کرد.

وزارت انرژی آمریکا هم بر اساس گزارشها موضعش در قبال این مساله را تغییر داده و اخیرا تئوری درز ویروس از لابراتوار هر چند با “اطمینان پایین” را مورد پذیرش قرار داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین واشنگتن را متهم به “پخش داستان‌های ساختگی” بدون “اسناد و مدارک در پشتیبانی از آنها” کرده و گفت، این ادعاها تنها باعث “سمی شدن فضا برای یک ردیابی جهانی از منشاءها بر مبنای علم شده‌اند.”

او بیان کرد، مقامهای سازمان بهداشت جهانی تاکنون در دو موقعیت به چین سفر کرده تا درباره این مساله تحقیق کنند و نتیجه‌گیری کردند که فرضیه درز ویروس از لابراتوار “شدیدا بعید” است اما تاکنون هیچ تحقیقات مشابهی در آمریکا در این زمینه به اجرا در نیامده است.

مائو نینگ ادامه داد: “با این حال، آمریکا این نتیجه‌گیری‌ها و توصیه‌های مبتنی بر علم را نادیده گرفت و به اعمال فشار بر سازمان بهداشت جهانی برای آنکه مکرراً خواستار ردیابی منشاء ها در چین شود ادامه داد. کاملاً روشن است که آمریکا برای دستیابی به چه چیزی دارد تلاش می‌کند.”

او اضافه کرد: “هر چند آمریکا ادعا کرده که ردیابی منشأ را جدی می‌گیرد، هرگز از گروه‌های کارشناسان سازمان بهداشت جهانی برای انجام یک مطالعه مشترک در آمریکا دعوت نکرده یا هیچ داده اولیه ای را به اشتراک نگذاشته است. در عوض چشم خود را به روی نگرانی های جهان درباره پایگاه های بیولوژیکی نظامی آمریکا در فورت دتریک و در سراسر جهان بسته است.”

۳۱۰۳۱۰

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا