اجتماعی

“تأمین مالی” مهمترین نیاز مراکز رشد کشور

“تأمین مالی” مهمترین نیاز مراکز رشد کشور

– اخبار اجتماعی –

سیدحسین حسینیان؛ کارشناس مرکز رشد دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران اظهار کرد: مرکز رشد دانشگاه نوشیروانی که تنها دانشگاه صنعتی در سه استان گیلان، مازندران و گلستان است در سال ۱۳۸۶ تأسیس شده و از آن سال تاکنون حدود ۱۵۰ شرکت و هسته فناور را میزبانی کردیم که تعدادی از آنها موفق به خروج از مرکز رشد شده و به یک استقلالی رسیدند و تعدادی نیز با شکست روبه‌رو شدند.

وی گفت: طبق اساسنامه مرکز رشد، یک بازه زمانی چندماهه برای دوره پیش‌رشد برای هسته‌ها درنظر گرفته می‌شود تا ایده خود را که ممکن است در حد یک نظریه یا یک طرح باشد به یک نمونه آزمایشگاهی اولیه برسانند. این فرصت بین ۶ تا ۹ ماه است و بعد از اینکه هسته خود را ثبت کردند به عنوان یک شرکت از آنها در دوره رشد میزبانی خواهیم کرد.

کارشناس مرکز رشد دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ادامه داد: در دوره رشد متناسب با کاری که انجام می‌شود بین ۳ تا ۵ سال به هسته‌ها زمان داده خواهد شد تا طرح و ایده خود را مطرح کرده و عملیاتی کنند؛ گروه‌هایی که با شکست مواجه می‌شوند امکان تجاری‌سازی حتی در نمونه‌های اولیه را بدست نمی‌آورند که عوامل شکست این گروه‌ها شامل تکمیل نشدن تیم‌ها، مشکلات تأمین سرمایه‌گذاری و تأمین مالی و …. است.

این فعال دانش‌بنیان گفت:‌ فرهنگ‌سازی در ۱۰ سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است و فرد یا افرادی که به عنوان نوآور و فناور به مراکز رشد مراجعه می‌کنند تنها صاحب یک ایده خام نیستند و علاوه بر دانش فنی خود در حوزه مارکتینگ،‌ سرمایه‌گذاری، بازاریابی و در حوزه نیازسنجی و در یک کلام مطابق با نیاز مشتری، محصول خود را ارائه می‌کنند ضمن آنکه امروز درصد موفقیت‌ها به شکست‌ها ۶۰ به ۴۰ است.

نرخ موفقیت شرکت‌های مراکز رشد کشور ۴۸ درصد است

حسینیان با اشاره به مهمترین نیازهای مراکز رشد تصریح کرد:‌ ما دو مدل مراکز رشد داریم که در مدل اول، مراکز رشد مستقل بوده و زیرمجموعه پارک‌های علم و فناوری نیستند و زیر نظر مستقیم وزارت علوم هستند و در مدل دوم مراکز رشد زیرمجموعه پارک‌های علم و فناوری هر استان هستند که معمولاً نیز در هر استان یک پارک علم و فناوری وجود دارد.

وی تأکید کرد: مهمترین نیاز مراکز رشد، تأمین مالی و حمایت‌های مالی است که یکی از دغدغه‌های افراد نوآور و فناوری است که صاحب یک ایده هستند که برای تحقق این ایده نیاز به منابع مالی و اعتبار دارند که خوشبختانه باتوجه به همکاری‌های معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق پژوهش و فناوری در این زمینه، تسهیلاتی با بهره‌های کم در اختیار آنها قرار می‌گیرد که مبلغ این تسهیلات بستگی به طرح ارائه‌شده دارد.

این فعال دانش‌بنیان گفت: ارزیابی طرح‌ها برعهده داوران و کمیته ارزیابی تسهیلات صندوق پژوهش و فناوری و معاونت علمی ریاست جمهوری است و ما فقط مُعرف این افراد هستیم تا بعد از اینکه داوری بر روی طرح‌ها و ایده‌ها انجام شد این اجازه را پیدا می‌کنند که به عنوان هسته در مراکز رشد استقرار پیدا کنند.

حسینیان گفت: کار مراکز رشد، تیم‌سازی نیست بلکه کمک به برقراری ارتباط بین افرادی است که به صورت جزیره‌ای در حال کار و فعالیت هستند و ما از طریق برقراری ارتباط بین افراد، کمک می‌کنیم تا ابتدا ایده خود را اصلاح کنند؛ هدف از انجام همه این کارها یک کسب درآمدی به روش درست و در کنار آن پیشبرد اهداف فناورانه و نوآورانه است که سطح تکنولوژی را بالا برده تا کشور به یک رونق اقتصادی خوب برسد.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا