البرز

«کووپارس» به سبد واکسیناسیون کشور اضافه شد

به گزارش برگزیده های ایران از کرج، بالاخره با گذشت فراز و نشیب‌های بسیار سازمان غذا و دارو مجوز مصرف اضطراری واکسن رازی را صادر کرد.

واکسن رازی این واکسن دارای دو دز تزریقی و یک دز استنشاقی است که هیچ یک از واکسن‌های ساخته شده کووید ۱۹ در دنیا دارای این ویژگی نیست. فرمولاسیون ساخت آن مبتنی بر پروتئین نوترکیب است یعنی از بی خطرترین پلتفرم‌‌های شناخته شده محسوب می شود.

 

مجموعه موسسه رازی پیش از این در انتقاد به سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود؛ برخلاف برخی واکسن‌هایی که به آن‌ها مجوز مصرف اضطراری داده شده، تمام مراحل فازهای یک و دو واکسن کووپارس در ایران طی شده و داده‌هایی که از این فازها در اختیار سازمان غذا و دارو قرار گرفت کاملا این نکته را تایید می‌کند؛ از طرفی وزیر سابق بهداشت، بر همین مبنا این نوید را داده بودند با شروع فاز ۳ مجوز مصرف اضطراری برای مصرف عمومی این واکسن صادر خواهد شد.

تشریح جزئیات ساخت واکسن رازی

علی اسحاقی، مدیر موسسه سرم سازی رازی در خصوص جزئیات ساخت واکسن رازی کووپارس، گفت: این واکسن دارای دو دوز تزریقی و یک دوز استنشاقی است که هیچ یک از واکسن‌های ساخته شده کووید ۱۹ در دنیا دارای این ویژگی نیست. فرمولاسیون ساخت آن مبتنی بر پروتئین نوترکیب است یعنی از بی‌خطرترین پلتفرم‌های شناخته شده محسوب می‌شود.

وی افزود: واکسن کووپارس، ایمنی همولار و سلولار را توامان ایجاد می‌کند و فاقد هر گونه جرم زنده ویروس بوده و خطری از این بابت، گیرنده واکسن کووپارس را تهدید نمی‌کند.

این مقام مسؤول در خصوص نتایج فاز یک و دو واکسن کووپارس، گفت: در فاز اول، بی‌خطری یا کم عارضه و بی عارضه بودن واکسن مدنظر بود که در این فاز این موضوع ثابت و دوز موثر نیز انتخاب شد. در فاز دوم تمرکز بر ایمنی زایی واکسن مورد مطالعه قرار گرفت که نتایج آن نیز رضایت بخش بود. در فاز سوم نیز تا کنون ۱۷ هزار نفر مشارکت کرده اند و نتایج به دست آمده، بسیار خوب بوده است.

حمایت دولت سیزدهم از واکسن‌های ساخت داخل

گفتنی است؛ مجموعه‌های واکسن‌ساز دنیا یا دولتی بوده‌اند یا خصوصی. مجموعه های دولتی که تمام هزینه‌هایشان از دولت است اما آنها که خصوصی هستند علاوه بر بودجه‌های حمایتی اغلب از یک مسیر مشابه پیروی کرده است؛ «پیش خرید» آن هم زمانی که هنوز واکسن در مرحله تحقیقاتی قرار داشت و به تولید نرسیده بود. 

چندی پیش محمدرضا شانه‌ساز، رییس سابق سازمان غذا و دارو درخصوص پیش خرید واکسن رازی گفته بود: پیشنهاد پیش خرید واکسن فخرا و رازی از سوی سازمان غذا و دارو ارائه شده و درصورت تصویب اعتبار و مصوبه‌ این کار انجام می‌شود.

آیت الله ابراهیم رییسی، رئیس جمهور، نیز در ستاد ملی کرونا بر ضرورت حمایت قوی از واکسن‌های ساخت داخل از سوی وزارت بهداشت تاکید کرده و گفته بود: دلیل واردات گسترده واکسن در مقطع کنونی، ضرورت مقابله سریع با گسترش بیماری است و اگر تولید داخل، نیاز کشور به واکسن را تامین می‌کرد، واردات گسترده واکسن انجام نمی‌شد.

بنا به اعلام موسسه رازی در حال حاضر بیش از پنج میلیون دز واکسن رازی تولید و آماده ارائه به وزارت بهداشت است.

واکسن رازی مناسب برای گروه سنی زیر ۱۸ سال

محمد حسین فلاح مهرآبادی، سخنگوی موسسه رازی، در مصاحبه ای اعلام کرد با توجه به اینکه این واکسن به لحاظ پایه علمی، جزء ایمن ترین پلتفرم‌های شناخته شده دنیا برای سنین پایین است زیرا کمترین میزان آنتی ژن بین واکسن‌های داخلی و خارجی، در این واکسن به کار برده شده است.

به گفته این مقام مسؤول پروتکلی نیز تدوین و تحویل سازمان غذا و دارو داده ایم که در صورت تایید، برای سنین زیر ۱۸ سال هم قابل مصرف خواهد‌ بود.

دکتر اسحاقی یادآور شد: قاعده برای مصرف واکسن در سنین پایین، از ۱۸ سال شروع و با هر سه سال کاهش، تا سن سه سالگی را شامل می شود.

وی تصریح کرد: همچنین واکسن رازی می‌تواند به عنوان دز یادآور تمامی واکسن‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

انتهای پیام/ج


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا