فرهنگ و هنر

گزارش آماری ـ تحلیلی برگزیده های ایران از آمارهای نشر در اردیبهشت ماه

گزارش آماری ـ تحلیلی برگزیده های ایران از آمارهای نشر در اردیبهشت ماه

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران،‌ بر اساس آمارهای نشر در اردیبهشت ماه سال جاری ۱۲ هزار و ۶۴۳ عنوان کتاب منتشر شده است که از این میان ۹ هزار و ۱۲۱ عنوان تالیفی و ۳ هزار و ۵۲۲ عنوان ترجمه بوده است. مقایسه آمار کتاب‌های منتشر شده در اردیبهشت ماه با بازه زمانی مشابه سال گذشته از رشد ۲۲ درصدی تعداد عناوین حکایت دارد.

ناشران تهرانی ۸ هزار و۳۸۵ عنوان کتاب و ناشران شهرستانی ۴ هزار و ۲۵۸ عنوان منتشر کرده‌اند. شمار کتاب‌های چاپ اول ۸ هزار و ۲۴۵ عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها ۴ هزار و۳۹۸ عنوان بوده است.

آمار نشر ,

شمارگان کل کتاب‌های منتشرشده نیز ۱۰ میلیون و ۵۶۹ هزار و ۹۸ نسخه و میانگین شمارگان ۸۳۵ نسخه بوده است. مقایسه شمارگان در دو بازه زمانی اردیبهشت ماه سال جاری با اردیبهشت ماه سال گذشته نشان می‌دهد که در حالیکه تعداد عناوین کتاب رشد ۲۲ درصدی داشته است،‌ شمارگان تنها ۱۷ نسخه افزایش یافته است.

میانگین قیمت کتاب ۱۳۷ هزار تومان

ارزش ریالی کتاب‌های منتشر شده در اردیبهشت ماه ۱۴ میلیارد و ۵۸۴ میلیون و ۶۷۹ هزار و ۹۶۵ ریال بوده است. میانگین قیمت کتاب نیز به ۱۳۷ هزار تومان رسیده است. مقایسه میانگین قیمت کتاب با بازه زمانی مشابه نیز نشان می‌دهد که قیمت کتاب حداقل ۲۳ درصد رشد داشته است.

در میان رده‌های دی.یو.یی؛ نشر کودک و نوجوان با ۲ هزار و ۴۹۲ عنوان درصدر قرار دارد و پس از آن ادبیات با دو هزار و ۱۱۸ عنوان، علوم اجتماعی با هزار و ۳۵۷ عنوان و کمک درسی با هزار و ۵۴۸ عنوان در رده‌های بعدی قرار دارد.

آمار نشر ,

در حوزه کودک و نوجوان از دو هزار و ۴۹۲ عنوان کتاب منتشرشده هزار و ۴۹۰ عنوان، تالیفی و هزار و دو عنوان ترجمه بوده است. شمار بالای کتاب‌های ترجمه در حوزه کودک و نوجوان یکی از نقدهای جدی کارشناسان به این حوزه است که به خوبی در آمار اردیبهشت ماه نمود دارد و در سی‌و‌پنجمین نمایشگاه کتاب تهران نیز به عنوان یکی از مهمترین چالش‌ها پیش روی مخاطب از آن یاد شد.

در حوزه کودک و نوجوان ناشران تهرانی یک هزار و ۸۶۵ عنوان کتاب و ناشران شهرستانی ۶۲۷ عنوان منتشر کرده‌اند، مشاهده و مقایسه آمار کتاب‌های چاپ اول و تجدید چاپ در حوزه کودک و نوجوان نیز نگران‌کننده است چرا که از دو هزار و ۴۹۱۲ عنوان کتاب منتشره تنها ۱۴۳۹ عنوان چاپ اول بوده و هزار و ۵۳ عنوان تجدید چاپ بوده است.

کتاب کودک و نوجوان ۸۶ درصد گران شد / رشد تولید ۱۹ درصدی کتاب در تهران + نمودار

رشد گرایش ناشران به انتشار کتاب‌های ترجمه و تجدید چاپ آثار به جای تولید و تالیف محتوای جدید در آینده نزدیک این حوزه را با آسیب‌های بسیاری مواجه خواهد کرد، اما این مهم به دلیل شرایط اقتصادی این سالهای نشر به شدت در حال توسعه و پررنگ تر شدن به ویژه در حوزه کودک و نوجوان است.

در اردیبهشت ماه که به نوعی به دلیل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بهار صنعت نشر محسوب می شود و ناشران پرقوا به فعالیت می پردازند،‌  ۳ میلیارد و ۳۶۲ میلیون و ۲۶۵ هزار نسخه کتاب کودک و نوجوان منتشر شده است و میانگین شمارگان کتاب نیز هزار و ۳۴۹ نسخه بوده است. متوسط قیمت هر صفحه کتاب کودک و نوجوان ۲۰۹ هزار و ۷۴۴ تومان و میانگین قیمت کتاب در این حوزه نیز ۷۵ هزار تومان بوده است. ارزش ریالی کتابهای منتشر شده در حوزه کودک و نوجوان دو میلیارد و ۵۴۸ میلیون و ۵۵۷ هزار و ۵۰۰ ریال بوده است.

در حوزه ادبیات نیز از ۲ هزار و ۱۱۸ عنوان کتاب منتشره  هزار و ۴۳۶ عنوان تالیفی و ۷۵۲ عنوان ترجمه بوده است. ناشران تهرانی هزار و ۴۸۵ عنوان و ناشران شهرستانی ۷۰۳ عنوان کتاب منتشر کرده‌اند. از میان کتاب‌های منتشره حوزه ادبیات در اردیبهشت ماه هزار و ۳۹۷ عنوان چاپ اول و ۷۹۱ عنوان تجدید چاپ بوده است. در حوزه ادبیات در اردیبهشت ماه یک میلیون و ۳۷۶ هزار و ۸۸۹ نسخه کتاب منتشر شده است که میانگین شمارگان هر عنوان ۶۲۹ نسخه بوده است. ارزش ریالی کتاب‌های منتشر شده در حوزه ادبیات نیز ۲ میلیارد و۱۷۶  میلیون و ۵۸۰ هزار و ۶۴۰ ریال بوده است و میانگین قیمت کتاب در این حوزه ۱۵۸ هزار تومان شده است.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا