سمنان

گلرو: ارزیابی شرایط مذاکرات در دستور کار است/ ایران از مذاکرات سازنده در راستای تأمین منافع خود استقبال می‌کند

عباس گلرو نماینده سمنان در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران درباره آینده مذاکرات برجامی اظهار کرد: در حال حاضر، آنچه از سوی طرف ایرانی جریان دارد، آماده‌سازی چارچوب محتوایی و شکلی مذاکرات و تعیین تیم مذاکره‌کننده و مفاد محتوایی است که باید در مذاکرات به آن توجه شود.

به گفته او، تعیین هدف اصلی مذاکرات و اینکه چه نتیجه‌ای از آن قرار است نصیب جمهوری اسلامی ایران شود، امر مهمی محسوب می‌شود که در حال بررسی است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: رایزنی‌های دوجانبه از سوی طرف ایرانی با طرف‌های متعهد در مذاکرات آغاز شده و زمینه در حال ارزیابی و آماده‌سازی است.

گلرو ادامه داد: مجموع مواضع کشورهای اروپایی به‌ویژه فرانسه در مقطع اخیر و اظهاراتی که مقامات این کشور داشته‌اند و از سوی دیگر، اظهارات و مواضع آمریکایی‌ها پیام‌های قابل‌تأملی دارد و سیگنال‌های مثبتی در بحث مذاکرات دریافت نمی‌شود.

او تصریح کرد: اینکه برخی طرف‌های مذاکره‌کننده، مباحث جدیدی غیر از مسائل هسته‌ای را برای ادامه مذاکرات مورد تأکید قرار داده‌اند، مطلوب طرف ایرانی نخواهد بود و این امر مقداری شرایط را با ابهام مواجه می‌کند.

آمریکایی‌ها اراده‌ای برای انجام مذاکرات سازنده ندارند

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: آمریکایی‌ها هم ادعاهایی را مطرح کرده‌اند که قابل توجه است؛ مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادعا کرده که آمریکا آماده مذاکره درباره برجام است؛ اما ایران چنین اراده‌ای ندارد و این در حالی است که ما معتقدیم این آمریکایی‌ها هستند که اراده‌ای برای انجام مذاکرات سازنده ندارند.

گلرو توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران همیشه اعلام کرده است که مذاکرات باید در فضایی ملموس پیگیری شود و اینکه باید به چه نتیجه‌ای برسیم، برای ایران مهم است.

موضوع مذاکره باید مشخص و صرفاً مسائل هسته‌ای باشد. زمان مذاکره باید محدود بوده و فرسایشی نباشد و نتیجه مذاکره هم مشخص شود

او عقیده دارد: امروز این مسأله که برای مذاکره، باید مذاکره کنیم، در راهبردهای جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

این دیپلمات انقلابی تصریح می‌کند: شفاف‌سازی فرآیند مذاکره هم به لحاظ موضوع و هم مدت زمان مذاکره و نتیجه آن و راستی‌آزمایی در مراحل بعدی از مسائل مهمی محسوب می‌شود که در حال بحث است.

گلرو گفت: موضوع مذاکره باید مشخص و صرفاً مسائل هسته‌ای باشد. زمان مذاکره باید محدود بوده و فرسایشی نباشد و نتیجه مذاکره هم مشخص و گفته شود که چه منافعی برای جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات وجود دارد.

او افزود: راستی‌آزمایی هم بسیار مهم است و باید تضمین لازم‌الاجرا شدن این توافق وجود داشته باشد. باید مشخص شود که اگر نقض توافق از یکی از طرفین مذاکره‌کننده سر بزند یا کشوری از توافق خارج شود، شرایط چگونه خواهد شد.

تضمین عدم خروج طرفین مذاکره‌کننده از توافق پیش‌بینی شود

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: این پیش‌بینی در فضای سیاسی آمریکا همواره وجود داشته است که آمریکایی به تعهدات خود پایبند نباشند.

گلرو بیان کرد: احتمال تکرار اتفاقاتی که در دوره ترامپ رخ داد، مجدداً وجود دارد و اگر قرار است این اتفاق بیفتد و آمریکایی‌ها دوباره به توافق پشت پا بزنند، باید مکانیسم لازم‌الاجرا شدن و تضمین عدم خروج طرفین مذاکره‌کننده از توافق پیش‌بینی شود.

او عقیده دارد: این‌ها مباحثی است که مذاکرات را تا حدود زیادی پیچیده می‌کند و بخشی از این تجربیات البته در گذشته هم وجود داشته است.

باید شرایطی را آماده سازیم که پیش‌نویس مذاکرات را ایران تدوین کند

نماینده مردم سمنان در مجلس گفت: مقدمات لازم باید فراهم شود تا مذاکرات به نتیجه مطلوب جمهوری اسلامی ایران برسد. در مجموع، با توجه به فرایندهای قبلی و وضع فعلی، مذاکرات را خیلی پیچیده می‌دانیم.

گلرو ادامه داد: از طرفی، جمهوری‌خواهان در آمریکا نقش خیلی منفی در این راستا بازی می‌کنند و دائم خط و نشان می‌کشند و حتی به بایدن (رئیس‌جمهور آمریکا) نامه نوشته‌اند که مذاکرات را متوقف کند.

او یادآور شد: بایدن هم تحت‌فشار جمهوری‌خواهان و هم لابی اسرائیلی‌ها و برخی کشورهای دیگر قرار دارد و این مسائل باعث می‌شود تا نتواند تصمیم درستی بگیرد.

فشار جمهوری‌خواهان به بایدن برای کنار گذاشتن دیپلماسی

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: فشار جمهوری‌خواهان به بایدن برای کنار گذاشتن دیپلماسی با ایران خیلی زیاد است و در نامه‌ای که جمهوری‌خواهان کنگره به او نوشته‌اند، خواستار کنار گذاشتن دیپلماسی و مذاکره در رویارویی با ایران شده‌ و تأکید کرده‌اند که دولت آمریکا باید سیاست سخت را در قبال ایران در پیش گیرد.

گلرو اظهار کرد: فضای داخلی آمریکا خیلی تعیین‌کننده بوده و فضای بیرونی و لابی‌ها هم مؤثر است. خود اروپایی‌ها هم در شرایط خوش‌بینانه، صرفاً موضوع هسته‌ای را به‌عنوان موضوع اصلی در راهبردهایشان در مذاکرات پیگیری نخواهند کرد و آنها بحث‌های منطقه‌ای و موشکی را نیز مطرح می‌کنند.

مذاکرات باید عزتمندانه، غیرفرسایشی، غیرزمان‌بر و تضمین‌شده به معنای کامل باشد

او گفت: اکنون آنچه مهم است، این بوده که هم به لحاظ چارچوب شکلی و هم چارچوب محتوایی باید شرایطی را آماده سازیم که پیش‌نویس مذاکرات را ایران تدوین کند و در غیر این صورت، اگر بخواهیم بر مبنای راهبردهایی که غربی‌ها تعیین می‌کنند پیش برویم، کار پیچیده و سخت می‌شود.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: مسؤول تیم مذاکره‌کننده ایرانی، سفرهایی را به کشورهای طرف مذاکرات خواهد داشت و قرار است گفت‌وگوهایی انجام شود و ارزیابی شرایط در دستور کار است.

مذاکرات نباید طولانی شود

گلرو بیان کرد: امیدواریم فضا به‌خوبی و در راستای منافع ملت ایران آماده و آنچه مصلحت مردم و جمهوری اسلامی ایران است، برای مذاکره و رفع تحریم‌ها محقق شود.

او تصریح کرد: مذاکرات باید عزتمندانه، غیرفرسایشی، غیرزمان‌بر و تضمین‌شده به معنای کامل باشد.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: مذاکرات نباید طولانی شود و بر اساس اصل عزت و تأمین منافع ملی ما صورت گیرد.

گلرو با بیان اینکه جمهوری اسلامی از مذاکرات سازنده‌ای که در راستای تأمین منافع ایران باشد استقبال می‌کند، می‌گوید: مذاکرات برجامی نباید خارج از دستور کار نباشد و مسائل دیگر غیر از مسائل هسته‌ای هم در آن دخیل شود و این مواضع کلی جمهوری اسلامی ایران است.

انتهای پیام/۲۶۳۶۹/ج/م


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا