سیاسی

ترسیم افق ۵ ساله کشور برای توسعه اقتصاد دریامحور

ترسیم افق ۵ ساله کشور برای توسعه اقتصاد دریامحور

– اخبار سیاسی –

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برگزیده های ایران،  نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه ۲۴ مهر) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با ماده ۶۰ این لایحه با ۱۵۸ رأی موافق، ۳۵ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

تکلیف مجلس به شورای‌ هماهنگی حمل‌ونقل برای کاهش تلفات تصادفات جاده‌ای
 

براساس ماده ۶۰ این لایحه؛ به منظور هدایت جمعیت و فعالیت‌های آب‌بر و صادرات‌گرا به قلمروهای مستعد جنوب کشور در چهارچوب اسناد آمایش سرزمین و اسناد مدیریت یکپارچه سواحل، اقدامات زیر انجام می‌شود:

الف- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است در ارائه حمایت‌ها و مشوق‌ها برای ایجاد یا توسعه طرح‌های کسب وکار و ایجاد اشتغال، اولویت را به جمعیت فعال در این مناطق اختصاص دهد.

ب- وزارت نیرو موظف است آب مصرفی صنایع مستقر در استان‌های ساحلی جنوب کشور را از طریق احداث تأسیسات آب شیرین‌کن رأساً یا با مشارکت بخش خصوصی تأمین نماید.

پ- وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلفند برق و گاز مورد نیاز شهرک‌های صنعتی، پالایشگاه‌ها، پتروپالایشگاه‌ها، مجتمع‌های فولادی و شهرک‌های شیلاتی و آبزی‌پروری در این مناطق را به صورت پایدار تأمین نمایند.

در جریان بررسی بند (ت) ماده ۶۰ این لایحه که کمیسیون نظر به حذف آن داشت، پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت در صحن ارائه شد که پس از عدم موافقت نمایندگان، رئیس مجلس این بند را کمیسیون تلفیق برنامه ارجاع داد.

 با توجه به وجود معافیت‌ها در این بندالحاقی و ایراد اصل ۸۵ اصل قانون اساسی و همچنین عدم استفاده از ظرفیت سواحل شمالی این بند الحاقی توسط رئیس مجلس به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ارجاع شد.

بر اساس بند الحاقی ارجاع شده؛ دولت مکلف است نسبت به واگذاری عرصه و ایجاد زیرساخت، اعطای تسهیلات، اعمال معافیت‌ها و مشوق‌های لازم در سواحل جنوبی به استان‌ها برای توسعه فعالیت‌های اقتصاد دریامحور براساس آیین‌نامه‌ا‌ی که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، اقدام نماید.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا