فرهنگ و هنر

افتتاح ۱۰ کتابفروشی دیگر از مجموعه «کتابشهر» تا پایان سال ۱۴۰۰

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات برگزیده های ایران، همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی، علی اسماعیلی مدیرعامل کتابشهر ایران در نشست خبری چهره به چهره به سوالات اهالی رسانه پاسخ داد.

* تحولی نو در کتابشهرها/ از بازطراحی برنامه‌ها تا نیروی انسانی، محصولات و فروشگاه‌ها

بر اساس این گزارش، اسماعیلی ابتدا با اشاره به اینکه کتابشهر سابقه ۱۵ ساله دارد، اما در دور جدید فعالیت‌ها به دنبال بازطراحی و به‌روزرسانی برنامه‌ها هستیم، اظهار داشت: بازطراحی برنامه‌ها شامل بحث ظاهری و فیزیکی و هم شامل نیروی انسانی، محصولات و فروشگاه‌ها می‌شود.

اسماعیلی ادامه داد: بنابراین هرچقدر نظام توزیع کتاب تقویت شود، چرخه نشر نیز بهبود خواهد یافت. نقش مجموعه کتابشهر در اصل نقش حلقه میانی است. کتابشهر مجموعه‌ای متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی است و شرکتی است که بازوی تخصصی و کارشناسی حوزه کتاب و کتابفروشی برای خیرین و نهادهایی که می‌خواهند کمک و نقش آفرینی کنند، به شمار می‌رود.

* کتابشهر قصد ندارد قاعده بازار را به‌هم بریزد

مدیرعامل مجموعه کتابشهر متذکر شد: کار فرهنگی بدون حضور افراد دغدغه‌مند محقق نخواهد شد. کتابشهر از یک طرف ظرفیت‌های خیرین و نهادهای حاکمیتی را با ضمانت در اختیار می‌گیرد و از طرف دیگر و با به میدان آوردن فعالان فرهنگی و دغدغه‌مندان حوزه کتاب این ظرفیت‌ها را در اختیار آنها قرار می‌دهد. کتابشهر قرار نیست قاعده بازار را به هم بریزد و طبق قاعده بازار به شعباتش خدمات خواهد داد.

* کار کتابفروشی اکنون برای کشور یک فعالیت استراتژیک محسوب می‌شود

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کار کتابفروشی اکنون برای کشور یک فعالیت استراتژیک محسوب می‌شود و این روند نیاز به ورود و کمک نهادهای حاکمیتی دارد، متذکر شد: در سایر کشورها نیز حکومت‌ها در عرصه فرهنگ بسیار ورود می‌کنند. ما به عنوان حلقه میانی سعی می‌کنیم تا ظرفیت‌ها را در اختیار گرفته و با شرایط خاصی در اختیار دغدغه‌مندان قرار دهیم.

وی همچنین با اشاره به این نکته که معمولاً ورود نهادهای حاکمیتی به عرصه فرهنگ با مخالفت مواجه می‌شود، گفت: نخستین مخالفت این است که ورود نهادها باعث تصدی‌گیری آنها شده و بازار به هم می‌ریزد. ما هم دقت می‌کنیم که تصدی‌گری نکرده و قاعده بازار را برهم نزنیم و فضا را به سمتی نبریم که رقابت ناسالم ایجاد شده و بخش خصوصی تضعیف شود.

* به ناشران ادبیات و گفتمان انقلاب خدمات بیشتری خواهیم داد

 این مسئول با اشاره به اینکه برای محتوای محصولات و فعالیت‌های جانبی در فروشگاه‌های کتابشهر یک شورای کارشناسی تشکیل شده است، گفت: این شورا سیاست‌های کتابشهر از نظر محتوایی را تنظیم می‌کند. ما خدمات ویژه‌ای را برای ناشران ادبیات و گفتمان انقلاب اسلامی انجام خواهیم داد و سعی می‌کنیم این کتاب‌ها به دست مخاطبانشان برسد.

وی افزود: این مجموعه متعلق به جریان گفتمان انقلاب اسلامی است و سعی می‌کند خدماتش در جهت آرمان‌ها باشد و این روند همان مسئله تصدی‌گری نیست. کتابشهر بحث نام خود را به عنوان برندینگ صرفاً حفظ کرده است. ما خلایی را در بازار نشر دیده‌ایم که ویترین برای کتاب‌های حوزه انقلاب کم است و چون سازمان تبلیغات اسلامی ماموریتش ترویج گفتمان انقلاب است طبیعتاً محتوا و گفتمانی را که معارض است ترویج نخواهیم کرد.

* کنایه مدیرعامل کتابشهر به ارشاد دولت دوازدهم

مدیرعامل مجموعه کتابشهر همچنین به ضعف ممیزی‌ها اشاره کرد و گفت: اگر وزارت ارشاد به وظیفه خود عمل می‌کرد، اکنون نباید کتاب‌هایی مانند «انسان خردمند» یا «ملت عشق» در بازار وجود داشت. ناشرانی که قدمت بیشتری دارند، ویترین‌شان گسترده‌تر از ناشران گفتمان انقلاب است و به همین دلیل شاهد هستیم که در کتابفروشی‌های راسته‌های انقلاب و کریمخان درصد کتاب‌های انقلاب اسلامی کمتر است. به عبارتی جبهه انقلاب سهم ناچیزی از بازار نشر را در دست دارد. کتابشهر این خلا را شناسایی کرده است.

اسماعیلی ضمن تاکید بر این نکته که ما با ناشران معارض انقلاب کار نمی‌کنیم، اما با ناشرانی که مخالف گفتمان انقلاب هستند در تعامل هستیم، اضافه کرد: هرچند امکاناتمان محدود است، تلاش داریم تا همین امکانات محدود را در جهت ترویج انقلاب به کار ببریم.

* افتتاح ۱۰ کتابفروشی دیگر تا پایان سال جاری/ راه اندازی سایت فروش کتاب در آینده نزدیک

وی همچنین با اشاره به افتتاح چند کتابفروشی دیگر تا پایان سال جاری گفت: در رویکرد جدید ۱۰ کتابفروشی را افتتاح کردیم و در فاز دوم هم قرار است ۱۰ کتابفروشی دیگر را تا پایان سال راه اندازی کنیم. بنابراین با راه اندازی شعب کتابشهر در شهرهایی مانند رفسنجان، بندر انزلی، زابل، ایلام و… تعداد شعب ما به عدد ۲۰ می‌رسد. در کل کشور پایشی را انجام داده‌ایم و متوجه شدیم که کدام یک از شهرها کتابفروشی ندارند و سعی داریم کتابشهر را به این شهرها نیز ببریم. پس از انتخاب اولویت‌ها برای افتتاح فروشگاه، به دنبال فردی خواهیم گشت که توانایی راه اندازی این کار را داشته باشد. اگر ما در شهری فضا و امکانات را داشته باشیم و کسی پای کار نیاید، به آن شهر وارد نمی‌شویم. مدل کاری ما مشارکتی است و ما بخشی از سرمایه‌گذاری را تامین خواهیم کرد.

اسماعیلی در پایان این نشست خبری اضافه کرد: ما فضا را تامین می‌کنیم و وامی هم برای تامین کتاب می‌دهیم. در کتابفروشی‌ها، کارهای اولیه مثل قفسه بندی و دکور را هم ما تقبل کردیم. بنابراین کتاب‌ها و اجناس برای خود کتابفروش است و حقوق نیروها را نیز خودش پرداخت می‌کند. بازپرداخت وام نیز به صورت پلکانی است و فشاری را به کتابفروش همکار و شریک ما وارد نخواهد کرد، چون قصد رقابت با بخش خصوصی را نداریم، خدماتمان را فقط به کتابفروشی‌های شعب خودمان اختصاص خواهیم داد و سایت فروش کتاب را هم در آینده‌ای نزدیک راه اندازی خواهیم کرد.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا