حضور مجازی دانشآموزان سواد علمی را کاهش میدهد
خبرگزاری برگزیده های ایران ـ اراک؛ در یک تحقیق میدانی که در مدارس متوسطه اول و دوم در آزمونهای مستمر در شهر اراک صورت گرفت، مشخص شد که علیرغم آموزشهای حضوری و ترکیبی که در مدارس انجام میشود، دانش آموزان علاقهای به شرکت در آزمونهای حضوری ندارند و چون حضور در مدرسه الزامی نیست و آزمون به صورت مجازی نیز به صورت همزمان انجام میشود اکثر دانشآموزان در آزمونهای غیر حضوری شرکت میکنند.
این در حالی است که سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که آزمونهای پایانی نوبت اول در دی ماه در تمامی مقاطع تحصیلی باید به صورت حضوری انجام شود و دانشآموزان چه در کلاسهای حضوری شرکت کنند و یا آموزش را بهصورت مجازی دنبال کنند باید سر جلسه امتحان حاضر شوند و امتحانات فقط برای دانشآموزانی که مبتلا به کرونا شده و یا عذر موجهی برای حضور در مدرسه دارند، بهصورت مجازی برگزار خواهد شد.
اگر چه تلاشهای زیادی توسط معلمان خلاق و استفاده از نرمافزارهای مختلف برای جلوگیری از تقلب دانشآموزان در آزمونهای مجازی انجام شد ولی به صفر رسیدن این تقلبها غیر ممکن است، جدی نگرفتن آموزشها و آزمونهای مجازی، دریافت نمرات عالی و غیرواقعی در آزمونهای غیر حضوری، استفاده از خرد جمعی و مشورت در این آزمونها، کسب نمرات عالی توسط دانشآموزان ضعیف، به کارگیری نفراتی به غیر از خود دانشآموز به عنوان آزموندهنده، عدم تلاش و انگیزه برای یادگیری و درس خواندن و کسب نمره قبولی بدون زحمت، از جمله عواملی است که باعث شده دانشآموزان علاقهای به آزمونهای حضوری نداشته و تمایل به شرکت در آزمونهای غیر حضوری دارند.
اکثر دانشآموزان از سواد علمی کافی برخوردار نیستند
تحلیلگر مسائل آموزشی استان مرکزی در این رابطه به خبرنگار برگزیده های ایران در اراک میگوید: این عوامل در طی دو سال گذشته به طور کلی باعث شده که اکثر دانشآموزان از سواد علمی کافی برخوردار نباشند و در آزمونهای حضوری و یا امتحانات نهایی نمرات خوبی را به دست نیاورند که علاوه بر اعتراضات فراوان به مدرسه، معلم و سیستم آموزشی در سالهای بعد نیز به علت نداشتن پیش دانستهها و اطلاعات پایه در یادگیری مفاهیم، بیشتر دچار مشکل خواهند شد.
حسین معافی میافزاید: دروس عمومی و خواندنی بیشتر تحت تأثیر این سهلانگاریها قرار گرفت و کاهش نمرات این دروس در تحلیل آزمونهای نهایی بیشتر دیده میشود.
وی با بیان اینکه بیشک در امتحانات پایانی نوبت اول و دوم نیز عدهای به علت بیماری و یا بهانههای دیگر از حضور در جلسه آزمون خودداری میکنند و گرفتن آزمون غیرحضوری از آنها باعث اعتراض دیگر دانشآموزان و بیعدالتی شده و این رویه در نوبتهای بعدی بیشتر خواهد شد؛ بیان میکند: پیشنهاد میشود که از دانشآموزان غایب در جلسه آزمون حضوری، دو هفته بعد آزمون مجدد به صورت حضوری گرفته شود.
استاد دانشگاه استان مرکزی اظهار میکند: با توجه به واکسیناسیون اکثر معلمان و دانشآموزان و رعایت اصول بهداشتی در مدارس و برای جلوگیری از بیماریها و آسیبهای جسمی و روحی دانشآموزان در آموزشهای مجازی و همچنین برای جلوگیری از کمسوادی و عدم تلاش علمی دانشآموزان، شایسته است که اولیا فرزندان خود را برای حضور در مدرسه و به ویژه شرکت در آزمونهای حضوری تشویق و ترغیب کنند که در سالهای بعد و در امتحانات نهایی و کنکور با مشکل مواجه نشوند.
انتهای پیام/