الگوسازی در امور خیر کاربرد اصلی جشنواره “نشان نیکوکاری” است
الگوسازی در امور خیر کاربرد اصلی جشنواره “نشان نیکوکاری” است
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، دبیرخانه نخستین جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری اخیر به همت تعدادی از سازمانهای مرتبط با نیکوکاری از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه و همکاری تعدادی از شبکههای ملی نیکوکاری و تشکلهای خیریه تشکیل شده است. تشکلهای خیریه فعال در عرصههای خدماتی ـ حمایتی، عمران و آبادانی و توسعه زیستبوم احسان و نیکوکاری تا ۱۵ مردادماه سال جاری امکان ثبتنام در این جشنواره را دارند.
خبرگزاری برگزیده های ایران در گفتوگو با سید محمدجواد حسینی، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری، به تبیین اهداف و کارکردهای این جشنواره پرداخته است.
اهداف و کارکردهای جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری
به عنوان عضو شورای سیاستگذاری جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری، چه اهداف و کارکردهایی برای این جشنواره متصور هستید؟
جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری به همت و اراده دستگاههای متعددی مانند وزارت کشور، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی کشور و البته شریک اجتماعی حوزه خیر و نیکوکاری، خیرین و معتمدین امر خیر شکل گرفته است.
اینکه ما در موضوعات متعدد اجتماعی و فرهنگی در سطح کشور جشنوارهای را برگزار کنیم و در قالب این رویداد، مؤسسات، افراد، حوزهها و تشکلهای برتر را انتخاب کنیم به نظر میرسد شاید بشود در سه محور، نتایج و اهداف مترتب بر چنین رویدادی را پیشبینی کرد.
بخش اول معرفی افراد برتر در هر حوزه به شکل مسابقه، جشنواره و رقابت مثبتی است که ما انتخاب میکنیم چه افرادی، افراد برتر این حوزه هستند و در قالب تقدیر از برترینها در قالب رویدادهای سالیانه و دوسالانه و … نفرات برتر و تشکلهای برتر این حوزه را انتخاب میکنیم.
بخش دوم، شکلگیری الگوست و یکی از نکاتی که در حوزه امر اجتماعی برای آحاد جامعه حائز اهمیت است این است که صاحبان امر در حوزههای مختلف بتوانند الگوهای برتر را در هر حوزه معرفی کنند که چه افرادی در امر خیر و نیکوکاری پیشرو هستند و چه افرادی توانستهاند اتفاقات ویژه و شتابدهنده خاصی را در فضای جامعه در امر خیر و نیکوکاری شکل دهند و آن الگوی برتر را بتوانیم به جامعه خصوصاً نسل جوان معرفی کنیم.
بخش سوم که شاید مهمترین فایده چنین رویدادهایی باشد، بحث الگوسازی و ترویج و تبلیغ است. یکی از نکات پر اهمیت در هر پدیده ای بحث فرهنگسازی آن پدیده است. اینکه زیرساخت فرهنگی را برای توسعه امر خیر و نیکوکاری و توسعه تشکلهای خیریه فراهم کنیم. یکی از پیشرانهای اساسی در امر خیر و نیکوکاری میتواند برگزاری چنین رویدادهایی باشد و فرهنگ نیکوکاری را توسعه دهد. البته که حتماً باید یک پیوست رسانهای جذاب داشته باشد اما همین رویداد میتواند مفهوم نیکوکاری را توسعه دهد.
ثبتنام و مشارکت فعال خیریهها در این جشنواره میتواند چه آثار مثبتی برای آنها داشته باشد؟
باید خیلی مراقبت کرد که ثبتنام مؤسسات خیریه باعث ایجاد فضای رقابتی و مسابقه ای نباشد، باید فضایی را ایجاد کنیم که همافزایی مثبت شکل بگیرد و این جشنواره بتواند میعادگاه و قرار سالیانه برای شرکای امر خیر باشد که بدانند در چنین مقطعی سالانه یا دو سالانه، خیرین دور هم جمع میشوند و افراد برتر از میان خود را انتخاب میکنند بیشترین تأثیر این جشنواره میتواند ترغیب خیرین به انجام فعالیتهای خیرخواهانه و توسعه امر خیر باشد.
دستگاههای همکار در برگزاری جشنواره
کیفیت ساختار جشنواره را چگونه ارزیابی میکنید؟
چهار دستگاه که متولی اصلی در حوزه صدور مجوز، رصد و تسهیلگری حوزه تشکلها و مؤسسات خیریه هستند، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت کشور، سازمان بهزیستی و و وزرات بهداشت، مشخصاً در دال مرکزی صدور مجوز و راهبری امر خیر حضور دارند که به عنوان ارکان شورای سیاستگذاری حتماً در این جشنواره حضور پیدا کردهاند.
در عین حال این مراکز با چالشها، راهبردها و معضلاتی که در حوزه امر خیر وجود دارد آشنا هستند و اساساً شناختی که نسبت به مؤسسات خیریه به واسطه صدور مجوز دارند به عنوان یک رکن است و نکته دیگر که در شیوهنامه و نوشتن راهبرد اساسی جشنواره دقت شده توجه به شرکای اصلی این حوزه است. حضور خیرین بزرگوار که نقش نمایندگی از بخش غیر دولتی را میتوانند داشته باشند در کنار چهار نماینده دولتی یا حاکمیتی در راهبری جشنواره اهمیت دارد.
نقش سازمان بهزیستی در این جشنواره چیست؟
امروز بیش از پنج هزار مؤسسه خیریه از سوی سازمان بهزیستی مجوز فعالیت دریافت کردهاند و این روند در جریان است و سازمان بهزیستی یکی از دستگاههایی است که بیشترین مجوز را در این زمینه صادر کرده و درگیر این ماجراست و با دعوتی که از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه انجام شد به عنوان عضو شورای سیاستگذاری مد نظر قرار گرفته است.
بیش از ۴۰ سال است که سازمان بهزیستی با مؤسسات خیریه ارتباط دارد مجوز اعطا میکند و راهبری و راهگشایی میکند و از این جهت این دعوت شکل گرفت.
برای بهتر دیده شدن جشنواره در سطح کشور چه پیشنهاداتی دارید؟
به نظر میآید که باید موضوع امر خیر و نیکوکاری را در راستای سیاستهای کلی نظام بحث مردمی سازی و سیاستهای کلی تأمین اجتماعی قرار دهیم. در سیاستهای کلی تأمین اجتماعی ابلاغیه مقام معظم رهبری، توسعه امر خیر به صورت جدی مطرح شده است.
آنچه مسلم است، مردمیسازی رویداد به مانایی و گسترده شدن آن کمک میکند. بنابراین اگر این جشنواره بتواند برنامهریزی خود را به سمتی ببرد که بیش از پیش از حلقههای میانی و هستههای مردمی استفاده کند و در سطح محلات و شهرستانهای مختلف به صورت حلقههای کوچک نیز برگزار شود شاید بهترین راه برای تبلیغ باشد.
جایگاه این جشنواره جایگاهی است که میتواند با ارائه راهبردهای اساسی برای ما در سطح حکمرانی و فرهنگسازی کشور پیشران باشد. امید است این جشنواره در سالهای آتی نیز با توسعه بیشتر برگزار شود.
/