اخبار روز

گزارش برگزیده های ایران از آمار نشر در تیرماه ۱۴۰۳

گزارش برگزیده های ایران از آمار نشر در تیرماه ۱۴۰۳

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران،‌ براساس آمارهای رسمی انتشار کتاب در تیرماه سال جاری ۷ هزار و ۷۹۶ عنوان کتاب منتشر شده است که در قیاس با بازه زمانی سال گذشته ۲۶ درصد کاهش داشته است.

از میان  ۵ هزار و ۵۵۶ عنوان تالیف و ۲ هزار و۲۴۰ عنوان ترجمه بوده‌ است.ناشران تهرانی ۵ هزار و ۲۶۸ عنوان کتاب و ناشران شهرستانی ۲ هزار و ۵۲۸ عنوان کتاب منتشر کرده‌اند.

شمار کتاب‌های چاپ اول منتشر شده در تیرماه ۴ هزار و ۹۵۵ عنوان و شماره تجدید چاپی‌ها ۲ هزار و ۸۴۱ عنوان بوده است.

شمارگان کل کتاب‌های منتشر شده ۶ میلیون و ۵۰۴ هزار و ۵۸۳ نسخه بوده و میانگین شمارگان ۸۳۴ نسخه ثبت شده است.ارزش ریالی کتاب‌های منتشرشده در تیرماه ۹ میلیارد و ۹۸۵ میلیون و ۶۱۵ هزار و ۱۰۰ ریال به ثبت رسیده است.

میانگین قیمت کتاب اما به ۱۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در تیرماه سال گذشته ۳۲ درصد رشد داشته است.

در میان رده‌های دیویی نشر در تیرماه ادبیات با هزار و ۵۱۲ عنوان در صدر جدول قرار دارد و پس از آن کودک و نوجوان با هزار و ۲۳۹  عنوان و علوم اجتماعی با هزار و ۱۵۴ عنوان در رده‌های بعدی قرار دارند.

در حوزه کودک و نوجوان از هزار و ۲۳۹ عنوان کتاب منتشره ۷۳۸ عنوان تالیفی و ۵۰۱ عنوان ترجمه بوده است ناشران تهرانی ۸۸۱ عنوان کتاب کودک و نوجوان و ناشران شهرستانی ۳۵۸ منتشر کرده‌اند.

آبرفت شمارگان و قیمت کتاب در خرداد/ چه حجمی از آمار نشر واقعی است؟

شمار چاپ کتاب‌های چاپ اول در حوزه کودک و نوجوان کمتر از تجدید چاپی‌ها و در حدود ۵۳۰ عنوان به ثبت رسیده است در حالیکه تجدید چاپی‌ها ۷۰۹ عنوان بوده‌اند.

شمارگان کل کتاب‌های منتشر شده در حوزه کودک و نوجوان یک میلیون و ۶۱۵ هزار و ۶۱۰ نسخه و میانگین شمارگان ۱۳۰۰ نسخه بوده است.

ارزش ریالی کتاب‌های این حوزه نیز در تیرماه یک میلیارد و ۵۸۴ میلیون و ۶۱۰ هزار و ۴۰۰ ریال بوده و میانگین قیمت به ۹۸ هزار تومان رسیده است که در قیاس با بازه زمانی مشابه سال گذشته ۲۹ درصد رشد داشته است.

در حوزه ادبیات نیز از ۱۵۱۲ عنوان منتشره ۹۵۹ عنوان تالیفی و ۵۵۳ عنوان ترجمه بوده است. ناشران تهرانی ۱۰۸۴ عنوان و ناشران شهرستانی ۴۲۸ عنوان کتاب منتشر کرده‌اند شمار کتاب‌های چاپ اول در حوزه ادبیات ۹۷۳ عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها ۵۳۹ عنوان بوده است.

شمارگان کل کتاب‌های حوزه ادبیات به نسبت تعداد عناوین پایین بوده و در حدود یک میلیون و ۹۰۱ هزار و ۵۸۰ نسخه به ثبت رسیده است.

میانگین شمارگان در این حوزه نیز بعد از حوزه علوم عملی پایین شمارگان را به خود اختصاص داده و ۵۹۶ نسخه به ثبت رسیده است. ارزش ریالی کتابهای این حوزه یک میلیارد و ۵۲۹ میلیون و ۶۱۶ هزار ریال بوده و میانگین قیمت  کتاب‌های ادبیات ۱۶۹ هزار تومان بوده است که در قیاس با بازه زمانی مشابه ۳۵ درصد رشد داشته است.

با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی کتاب‌های کمک درسی نیز با افزایش تعداد عناوین مواجه شده و میانگین قیمت آن به ۲۱۹ هزار تومان افزایش داشته است.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا