علمی و فناوری

آینده اپل و آیفون در هند رقم می‌خورد

آینده اپل و آیفون در هند رقم می‌خورد

اپل به‌دنبال فاصله‌گرفتن از چین است و در همین زمینه احتمالاً تا سال ۲۰۲۷ نیمی از کل آیفون‌ها در کارخانه‌های هند تولید خواهند شد. پیش‌بینی‌های قبلی اعلام می‌کردند که سهم هند از تولید آیفون تا سال ۲۰۲۵ به ۲۵ درصد می‌رسد.

منابعی آگاه می‌گویند تأمین‌کنندگان چینی از همین‌حالا آثار تلاش‌های اپل برای فاصله‌گرفتن از بازار این کشور را حس می‌کنند. افزون‌بر هند، ویتنام نیز از برنامه‌های جدید اپل منتفع می‌شود. تحلیلگران سال‌ها است که به وابستگی بیش‌ازحد اپل به چین اشاره می‌کنند.

درحال‌حاضر، اپل بخش اعظم محصولات پرفروشش را در کارخانه‌های چین می‌سازد و به‌شدت تحت‌تأثیر مشکلات این کشور قرار می‌گیرد. یکی از مشکلات مهم همه‌گیری ویروس کرونا بود. تعطیلی‌های ناشی از کرونا همچنان در بخش‌هایی از چین ادامه دارد. اختلالات کارخانه‌ی بزرگ فاکسکان در چین در اواخر سال گذشته‌ی میلادی میلیاردها دلار ضرر مالی به اپل وارد کرد.

هند اکنون دومین مرکز بزرگ تولید آیفون محسوب می‌شود. سال گذشته، اپل مونتاژ آیفون ۱۴ را همزمان در هند و چین شروع کرد که اتفاق بسیار مهمی بود. این شرکت معمولاً چند ماه پس از شروع مونتاژ در چین، سراغ کشورهای دیگری مثل هند می‌رفت. به‌احتمال زیاد مونتاژ آیفون ۱۵ نیز هم‌زمان در هند شروع خواهد شد.

براساس داده‌های تیم تحقیقاتی بلومبرگ، درحال‌حاضر صرفاً ۲٫۲۷ درصد از تأسیسات زنجیره‌ی تأمین اپل در هند قرار دارد. این یعنی هند پس از آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، بریتانیا، تایوان، فرانسه و کره‌جنوبی رتبه‌ی هشتم را از آنِ خود کرده است. بااین‌حال، هند با سرعت بسیار زیاد در حال افزایش سهم خود از زنجیره‌ی تأمین اپل است.

به‌گفته‌ی منابع آگاه، هند تا سال ۲۰۲۷ یک نسخه از هر دو گوشی آیفون را تولید خواهد کرد. درحال‌حاضر، کمتر از ۵ درصد آیفون‌ها در خاک هند تولید می‌شوند.

۵۸۵۸

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا