سیاسی

اهمیت قانون حمایت از جمعیت و تعالی خانواده در نجات کشور از چاله جمعیتی

زهره سادات لاجوردی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی برگزیده های ایران، با اشاره به تایید طرح حمایت از جمعیت و خانواده در شورای نگهبان گفت: یکی از مولفه‌های مهمی که در اقتدار هر کشور نقش بسیار مهمی دارد، جمعیت است.

وی افزود: با توجه به اینکه امروز کشور ما به دلیل سیاست کاهش جمعیت با بحران در این حوزه مواجه شده و این سیاست سال‌های سال است که در حال اجراست و با وجود آنکه در مجلس قبل طرح‌هایی در رابطه با جمعیت مطرح شده اما به نتیجه نرسیده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم اولین اولویت خود را بحث جمعیت و طرح حمایت از جمعیت و خانواده را مورد رسیدگی قرار داد.

لاجوردی خاطرنشان کرد: اگر ما در سال‌های باقی مانده تا سال ۱۴۱۵ پنجره جمعیتی را درنیابیم و اقداماتی را در زمینه رشد جمعیت انجام ندهیم، ما در سال ۱۴۱۵ به چاله جمعیتی می‌افتیم و پس از آن اگر بخواهیم کاری هم کنیم، نمی‌توانیم اقدامی در جهت افزایش جمعیت صورت دهیم و اگر امروز اقدامی در حوزه جمعیت صورت نگیرد، ما در آینده نه چندان دوری با سالمندی جمعیت مواجه خواهیم بود.

وی افزود: طرح حمایت از جمعیت و تعالی خانواده در ۷۴ ماده تسهیلات مختلفی را برای رشد جمعیت در نظر گرفته که از جمله آن می‌توان به افزایش سه برابری یارانه خانواده‌های چهار دهک پایین جامعه که دارای سه فرزند بوده و بیکار هستند اشاره کرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: همچنین تسهیلاتی در مورد اشتغال به زوج‌ها و همین طور بحث درمان زوج‌های نابارور در این قانون در نظر گرفته شده است.

لاجوردی خاطرنشان کرد: همان طور که گفتم جمعیت یکی از مولفه‌های قدرت هر کشور به شمار می‌رود و از سوی دیگر رشد جمعیت و تربیت نسلی مولد می‌توان در حوزه‌های اقتصادی، پیشرفت در حوزه علمی و… تحرکات جدی ایجاد کند و داشتن یک نسل جوان و نیرومند و متخصص موجبات افزایش قدرت کشور در عرصه‌های گوناگون را فراهم می‌آورد.

وی افزود: گرچه این قانون به تصویب رسیده اما مهم‌ترین کار برای رشد جمعیت فرهنگ‌سازی است. ما سالیان سال برای کاهش جمعیت تبلیغات داشتیم و حال باید با فرهنگ‌سازی و گوشزد کردن آثار مثبت فرزندآوری و رشد جمعیت این تبلیغات سوء را از اذهان پاک کنیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: ما باید به خاطر داشته باشیم که فرهنگ حاکم بر جامعه ما فرهنگ اسلامی است و جمعیت و فرزندآوری همواره در فرهنگ ما مورد توجه بوده است و شرایط ما با جوامع لائیک که اعتقادی به بحث خانواده و تربیت نسل ندارند، متفاوت است.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا