اخبار روز

بشار اسد درباره شرایط لازم برای دیدارش با اردوغان چه گفت؟

بشار اسد درباره شرایط لازم برای دیدارش با اردوغان چه گفت؟

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه درباره دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در آینده به خبرگزاری اسپوتینک گفت: دیدارم با رئیس جمهور ترکیه مرتبط به خروج ترکیه از خاک سوریه و توقف حمایت از تروریسم است.

اسد در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک تصریح کرد: در رابطه با دیدار با اردوغان، این موضوع مربوط به رسیدن به مرحله‌ای است که ترکیه به وضوح و بدون هیچ گونه ابهامی آماده خروج کامل از خاک سوریه و توقف حمایت از تروریسم و بازگرداندن وضعیت به قبل از آغاز جنگ در سوریه باشد. این تنها وضعیتی است که می‌تواند بین من و اردوغان دیداری باشد، جدای از این، برگزاری چنین دیداری چه ارزشی دارد و چرا آن را انجام دهیم؛ در صورتی که نتایج نهایی در مورد جنگ در سوریه را محقق نخواهد کرد؟

ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ در ۲ عملیات موسوم به «سپر فرات» (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات «شاخه زیتون» (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه برای آنچه عقب راندن شبه نظامیان مسلح کُرد موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» وابسته به آمریکا از مناطق مرزی الرقه و الحسکه خواند، اجرا کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد.

دولت سوریه حضور نیروهای ترکیه در مناطق شمالی سوریه را “نقض تمامیت و حاکمیت ملی ترکیه و اقدامی اشغالگرانه” می داند و خواهان عقب نشینی فوری ارتش ترکیه از این مناطق است.

دولت سوریه همچنین می گوید که ترکیه از گروههای مسلح و تروریست در مناطق تحت اشغال خود در شمال سوریه حمایت و پشتیبانی می کند.

رئیس جمهوری سوریه در بخش دیگری از گفت وگوی خود با اسبوتنیک درباره افزایش حضور نیروهای روسیه در کشور گفت: ما باور داریم که اگر روسیه خواهان گسترش پایگاه‌ها یا افزایش تعداد آنها باشد، این یک مساله لوجستیکی یا فنی است. اگر چنین خواسته‌ای وجود داشته باشد، فکر می‌کنیم که گسترش حضور روسیه در سوریه اقدام خوبی است.

۳۱۰۳۱۰

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا