مازندران

نبض زندگی در بهشت پرندگان / میانکاله دوباره جان گرفت

به گزارش برگزیده های ایران از مازندران، درحالی که میانکاله حال و روز خوشی نداشته و تنش‌های آبی موجب از بین رفتن پهنه آبی این تالاب مهم شده قدم‌های مهربانی برای احیای این تالاب برداشته شده و همین اقدام نبض حیات را در بخشی از بهشت پرندگان به جریان انداخت.

گروهی از دوستداران طبیعت شهرستان بهشهر با همکاری محیط زیست اقدام به ایجاد دیواره خاکی در ضلع جنوبی تالاب میانکاله کردند.

درست است این کارها برای جلوگیری از مرگ تالاب میانکاله کافی نیست ولی رگه‌های حیات را در این تالاب به جریان انداخته البته لازم است تداوم یابد.

*بازگشت حیات به بخشی از زمین‌های خشکیده میانکاله

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس با قدردانی از تلاش دوستداران طبیعت، اظهار کرد: این حرکات ارزشمند و امیدوارکننده بوده ولی به تنهایی کافی نیست و باید کارهای تکمیلی در زمینه انجام مطالعا پمپاژ آب از دریا و انتقال بین حوزه‌‌ای از مصب رودخانه نکارود انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت صحیح آب در حوزه آبریز بسیار مهم است، افزود: ایجاد دیواره خاکی و لایروبی کردن کانال‌های منطقه سبب شد با نخستین بارش‌ها آب باران به ضلع غربی میانکاله هدایت شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به بازگشت حیات به بخشی از زمین‌های خشکیده میانکاله، اضافه کرد: اقدام گروه دوستداران طبیعت سبب جان گرفتن دوباره بخش‌های از تالاب شده که برای محیط زیست اقدام بسیار ارزشمندی است.

ابراهیمی کارنامی گفت: با توجه به اقدام دوستداران محیط زیست و ورود آب‌های شیرین به تالاب در صورت تخصیص اعتبارات می‌توان طرح انتقال آب دریای خزر به تالاب میانکاله را جدی‌تر دنبال کرد تا بهشت پرندگان دوباره به روز‌های خوب برگردد.

*ضرورت بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها برای احیای میانکاله

علی کلانه رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله نیز در این‌باره در کفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه تالاب خیلی ارزشمندی رو به موت است، اظهار کرد: مرگ این تالاب ضربان جبران‌ناپذیری به طبیعت و اقتصاد جامعه ما وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه ما باید از همه ظرفیت‌ها برای نجات این تالاب استفاده کنیم، تصریح کرد: عواقب رفتارهای زیست‌محیطی را امروز استان‌های جنوب شرق و جنوب غرب کشور می‌بینیم  که این فرآیند دارد بی‌کم و کاست در میانکاله اتفاق میفتد.

رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله با اشاره به اینکه برخی بخاطر عایدی بیشتر و برای منفعت خود تیشه به ریشه تالاب می‌زنند، افزود: نباید تالاب قربانی اهداف کوتاه‌مدت شود و باید بدانیم اگر این تفکر اصلاح نکنیم ضربات جبران‌ناپذیری خواهیم خورد.

کلانه با اعلام اینکه بخش زیادی از زیست‌مندان وابسته به تالاب است، بیان کرد: ارزش کلیدی این تالاب برای دریای خزر را نمی‌توان انکار کرد و این را هم باید اضافه کنیم که اگر تالاب را از دست دهیم ضربات جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه پهنه آبی میانکاله حدود ۴۵ هزار هکتار بوده الان ۲۵هزار هکتار رسیده است، گفت: باتوجه به اهمیت موضوع ورود نیروهای علمی و مردمی برای حفظ تالاب از اهمیت بسزایی برخوردار است.

انتهای پیام / ۸۶۰۳۴/غ/م


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا