فارس

دریای ژرف وجود زهرا (سلام الله علیها) گوهرهای فراوان دارد

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، برای ایام فاطمیه به دنبال کتاب جامع و کاملی بودم که با مطالعه آن، بتوانم گزارش تاثیرگزاری تهیه کنم که اتفاقی با کتاب ۱۰ جلدی عبدالحمید مهاجر آشنا شدم.

عنوان کتاب این است: بدانید من فاطمه ام.

در حدود  هشت هزار صفحه این کتاب عظیم، با دیدی نو و محورهایی کاربردی و جدید روبرو می شویم و این مجموعه پر است از نکات قرآنی، حدیثی، تاریخی و حقوقی و صفات حضرت فاطمه زهرا(س).

نام این کتاب برگرفته از جمله ای است که حضرت زهرا(س)، در خطبه معروف خویش در مسجد مدینه و پس از وفات رسول خدا(ص) بیان کرده است.

حضرت زهرا، در خطبه خویش می فرماید: «ای مردم! بدانید که من فاطمه ام و پدرم محمد(ص) است و از آغاز تا پایان، حق می گویم و آنچه می گویم، غلط نیست و کارم نیز بیهوده نیست! …» و با این فراز بلند، خطبه ژرف خویش را آغاز می کند، خطبه ای که دهها شرح، از سوی عالمان دین و محققان بر آن نوشته شده است.

در آغاز کتاب، همین جمله «بدانید من فاطمه ام »، را نخستین صدایی می داند که تخت ستمگران را لرزانده است، سپس با بهره گیری از روایات، فضایل آن بانو را بیان می کند.

از زبان حضرت زهرا(س)، فضایلش این چنین معرفی می شود: «من فاطمه ام،… ای مردم! بدانید که منم فاطمه، مبارکه، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه، محدثه، حوراء، منم صدیقه کبری، با شناخت من به شناخت شب قدر می رسید، منم که خدا شیعیانم را از آتش دوزخ دور ساخته است، منم آنکه خشم و رضای من، خشم و رضای الهی است، منم پاره تن پیامبر، منم فاطمه…»

این کتاب، از خطبه حضرت زهرا، الهام گرفته و اقیانوسی از معارف دینی را به مخاطب عرضه می کند. 

اینک نگاهی گذرا به عناوین مطرح شده در این ۱۰ جلد کتاب داریم: در جلد اول این کتاب، نقش محبت در زندگی و حب فاطمه(س) و فرزندان او و آثار و نتایج این مودت که اجر رسالت است بیان شده و دیدگاه حضرت زهرا(س) درباره جامعه و تمدن و وظیفه حاکم اسلامی، دوره شکوفایی تمدن اسلامی و عقب ماندگی مسلمانان، شرایط رهبرجامعه، پایه های اساسی دین، عدالت و آزادی بر مبنای سیره پیامبر، آورده شده است.

در ادامه هم به شرح حدیث کساء، آیه تطهیر، مصحف فاطمه و بعد معنوی آن حضرت، پرداخته شده است.

در جلد دوم، به مکارم اخلاق و فضایل آن حضرت، همچون: ایثار، نیکی‌ها و صدقات، لباس دوختن و عیادت مریض و همچنین فلسفه احکام و مطالب دیگری همچون تصویری از زندگی حضرت خدیجه و وفات او و ولادت فاطمه و مقام زهرا و تسبیحات حضرت زهرا(س)، به رشته تحریر در آمده است.

نویسنده در جلد سوم کتاب، وصیت پیامبر به فاطمه را شرح داده و خانه حضرت فاطمه و فدک به عنوان حق غصب شده آن حضرت را توصیف می‌کند.

در ادامه هم به معرفی ویژگی های خانواده نمونه و سیره عملی آن حضرت در تربیت فرزندان، وظایف زن در خانواده اسلامی، جایگاه زن در اسلام، پرداخته و وقایع مباهله و نزول آیه تطهیر و سوره دهر را شرح داده شده است.

نویسنده در جلد چهارم، مفاهیم مطرح شده در خطبه حضرت فاطمه‌ را آورده و بحث نذر و عهد و صله رحم، حجاب، حق همسایه و جایگاه زن در میان اقوام و ادیان گوناگون وچگونگی برخورد مسلمانان با اسرا، خصوصا اسرای زن را تبیین می کند.

در جلد پنجم به بیان اهمیت علم و راسخین در علم، جایگاه عالمان دینی در جامعه، پیشینه تمدن مسلمانان در زمینه علوم مختلف، تالیف ‌کتاب و کتابخانه و معماری و کشتی سازی و دریانوردی و … پرداخته شده و حقوق ملل و اقلیتها، مسائل اقتصادی و سیاسی و رابطه بین این دو و شناخت حق و باطل، اهمیت یاری حق و بحث امامت، آورده شده است.

در جلد ششم، نویسنده توانسته از نگاه حضرت زهرا(س)، مباحث مربوط به قلم و نگارش و سخن و نشر علم و فرهنگ را تشریح کند و شناخت یهود و نقش آنان در تاریخ اسلام و سیاست و عدالت جامعه اسلامی را به نگارش درآورد.

آداب نگهداری و تلاوت قرآن و جایگاه آن از نگاه حضرت فاطمه و بحث نزول قرآن و تاویل آیات و امثال قرآنی، در ادامه جلد ششم آمده است.

مباحث مربوط به خانواده و تربیت نسل شایسته و ویژگی های اخلاقی یک همسر خوب در جلد هفتم بیان شده است.

و در ادامه، نقش شیعه در پیدایش و گسترش علومی همچون: شیمی، طب و تعالیم بهداشتی دین، ریاضیات و صرف، نحو، شعر و ادب، علوم حدیثی و قرآنی، فقه و فلسفه و اخلاق، تاریخ، بیان شده و مباحث حکومت جهانی و ظهور مهدی(عج) و نجات بشریت تشریح گردیده است.

در جلد هشتم به بیان واقعه مهم غدیر و اتفاقات بعد از آن پرداخته شده و اهل بیت معرفی شده اند.

بیان اتفاقات و ماجراهای روزهای آخر عمر پیامبر، غمهای فاطمه، ماجرای تجاوز و تعدی به حریم حضرت زهرا(س) در جلد نهم به رشته تحریر درآمده و نکاتی هم از آخرت و برزخ و قبر و قیامت و حساب و کتاب آورده شده است.

در جلد دهم هم نویسنده به سوالاتی که در طول تاریخ مطرح شده، پاسخ می دهد و تالیفات مربوط به حضرت زهرا(س) را معرفی کرده است.

در همه مباحث کتاب از تعالیم حضرت فاطمه و خطبه نورانی اش الهام گرفته شده است همراه با نگاه نو و تحلیلهای ابتکاری و به روز بودن مباحث.

مخاطبان می‌توانند، فایل صوتی این کتاب را، از برنامه کاربردی ایران صدا با نشانی iranseda.ir به صورت رایگان دریافت کنند.

هنوز هم دریای ژرف وجود زهرا (سلام الله علیها) گوهرهای فراوانی دارد که می توان به دست آورد.

از امام صادق(ع) پرسیدند چرا فاطمه را زهرا نامیدند؟ فرمود: “زیرا فاطمه چنان بود که چون در محراب می ایستاد نوری از او برای اهل آسمان درخشش می کرد همان طور که ستارگان برای اهل زمین درخشش دارند.”

انتهای پیام/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا