مازندران

فرهنگ مهارت‌آموزی باید گسترش و به معارف عمومی تبدیل شود

به گزارش برگزیده های ایران از شهرستان ساری، غلامحسین حسینی‌نیا رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور امروز در دیدار با آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران، اظهار کرد: سازمان آموزش و حرفه‌ای یکی از سازمان‌هایی است که می‌تواند روی مباحث توسعه‌ای کشور،  با ماموریت‌هایی که برای توان‌افزایی و مهارت‌آموزی به ویژه قشر جوان دارد می‌تواند موثر باشد.

وی گفت: در این شرایط خاص بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد که روی موضوع مهارت‌آموزی و ماموریت‌هایی که این سازمان دارد توجه کنیم تا بتوانیم جوانان کشور را بیش از گذشته در مسیر سازندگی کشور آماده و مهیا کنیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با تاکید بر اینکه فضا و فرهنگ مهارت‌آموزی باید گسترش و به معارف عمومی تبدیل شود، اضافه کرد: در برهه‌هایی خاصی از زمان توجه خانواده‌ها بیشتر به سمت آموزش‌های نظری و دانشگاهی معطوف شد که یک مقدار از این اهداف فاصله گرفتیم و تبدیل به نیاز کاذب شد به یک شکلی برای خانواده‌ها تصور شد که هیچ راهی جز با رفتن به دانشگاه برای موفقیت وجود ندارد.

این مسؤول ادامه داد:  این درحالی‌ بود که علاوه بر دانش نیاز به پنجه‌های کارآمد هم داریم و بررسی تجربه سایر کشورها هم نشان داده که با درک این فرمایش و عمل به آن پیشرفت‌های خوبی کسب کردند ولی الان می‌بینیم خانواده‌ها و جوانان متوجه این موضوع شدند.

حسینی‌نیا با بیان اینکه باید فکر و جهت را به سمت مهارت‌آموزی هدایت کنیم، تصریح کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای می‌تواند در این زمینه نقش خوبی ایفا کند که با توجه به زیرساخت‌های خوب از جمله ۶۴۰ مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای، بیش از ۱۳هزار نیرو که نیمی از آنان مربی هستند، ۱۲هزار آموزشگاه آزاد می‌توانند کمک‌کار خوبی برای دولت در این زمینه باشند.

وی با اشاره به اینکه بحث جدی را در دولت سیزدهم شروع کردیم که برای اولین‌بار بحث دبیرخانه شورای عالی آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارت‌آموزی به سازمان داده شده است، اظهار کر: این مهم زمینه خوبی است به این دلیل که بیش از ۲۶ دستگاه در کشور در ابعاد مختلف مشغول مهارت‌آموزی هستند که البته در این زمینه هماهنگی کار هم موضوع مهمی است تا بتوانیم از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در کشور با هم‌افزایی بیشتر استفاده کنیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه برنامه‌های خوبی به‌ویژه برای جوانانی که در دانشگاه دارند تحصیل می‌کنند، در نظر گرفتیم، یادآور شد: بیش از ۴میلیون نفر جمعیت دانشجویی کشور است که به‌ نظر ثروت بزرگی است و می‌توان با برنامه‌ریزی خوب اینها را به نیروهای مولد تبدیل کرد تا کشور را بسازند و برای اینها در قالب آموزش مهارت‌آموزی ترکیبی برنامه‌های خوبی دیده شده که همزمان با تحصیل در دانشگاه دوره آموزشی مهارتی منطبق با علاقه خود ببینند.

این مسؤول ادامه داد: در کنار این مسائل برنامه‌های خوبی برای سربازان، معتادان بهبودیافته، معلولان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار که حکایت همان ماهیگیری است در دستور کار داریم تا مهارت‌آموزی آنگونه که باید میان جوانان و خانواده‌ها جایگاه پیدا کند.

*ضرورت توسعه کسب و کار خرد

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورد در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه با اشاره به اینکه تحرکی در فضای اقتصادی و توسعه پایدار استان ایجاد شده است، اظهار کرد:  در فضای امروز توسعه کسب و کار با رویکرد حمایت از کسب و کارهای خرد مورد توجه است به این دلیل که در بحث توسعه کسب و کار خرد خیلی برای خدمت صادقانه به مردم فرصت نداریم.

وی با اعلام آمادگی مجلس شورای اسلامی در این زمینه، افزود: از خواسته‌های اصلی مردم کمک‌های ضروری و کار است که لازم است در این زمینه همه دستگاه‌ها اهتمام کنند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این فضا یکی از دستگاه‌هایی به مدد مردم بیاید آموزش فنی‌وحرفه‌ای است که با اقدامات خوب انجام شده انتظار داریم در بحث کسب و کار شاهد وضعیت خوبی باشیم.

بابایی‌کارنامی اظهار کرد:  مازندران استان خاص است اینکه قبلا قطب کشاورزی بودیم ولی اکنون این آمار تغییر کرد و  ۵۵ درصد در بحث خدمات است که این پیام را به ما می‌دهد در بحث مشاغل خرد و فضای کسب و کار خرد به‌ویژه با رویکرد گردشگری باید مهارت‌افزایی کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع مهم دیگر کشاورزی مهارت‌محور و با رویکرد افزایش بهره‌وری است، تصریح کرد: در این زمینه بروز کردن کشاورزان  مهم است تا بتوانیم به این مهم دست یابیم.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس ادامه داد: موضوع دیگر بحث اصناف بوده که تقریبا رها شده است و نیاز به مهارت بروز دارند.

*آموزش مهارت به‌عنوان کلاس برتر

آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران نیز با گرامیداشت هفته بسیج، اظهار کرد: دانستن و مهارت دو موضوع است و هر دو برای رشد یک مملکت لازم و مکمل یکدیگر هستند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های تعلیم و تربیت فقط به دانستن توجه می‌کنند و خیلی ارتباط با اینکه مهارت داشته باشند، ندارند، افزود:  درحالی‌که باید یادگیری‌های ما پیوست مهارتی داشته باشد و مهارت‌های ما هم باید دوره‌های مهارت تکمیلی داشته باشد مثل تحصیلات تکمیلی در دانستن‌ها، افرادی که مهارت آموختند باید بروز و امروزی شوند و مهارت تکمیلی درنظر گرفته شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به اینکه هم دانستن نظری و هم پیاده کردن در عمل مهم است، اضافه کرد: توانایی عملی ضرورت است ولی تب و تابی در جامعه بوده که همه به سوی دانسته‌ها می‌روند و در مهارت ضعف دارند که لازم است این مهم مورد توجه قرار گیرد.

این مسؤول با تاکید بر اینکه هر کاری پیوست فرهنگی می‌خواهد، خاطرنشان کرد: باید در بحث علاقه مردم به کسب مهارت همانند علاقه مردم به دانشگاه در زمینه فرهنگی نیز ورود پیدا کرد که بحث بومی بودن متطقه نیز باید لحاظ شود.

محمدی‌لائینی با اعلام اینکه زمینه صنعتی برای مازندران مهم بوده که ما ضرر کردیم، تصریح کرد:  مازندران قطب کشاورزی است ولی صنایع تبدیلی مربوطه را ندارد به عنوان نمونه در رابطه با مرکبات، محصول روی دست باغداران می‌ماند و مشتری به آن شکل ندارد.

وی یادآور شد: در صنعت، کشاورزی، گردشگری که مهم‌ترین فرصت مازندران است مهارت دادن یک موضوع است  که مهارت جهت‌دار که متناسب با فرهنگ ما باشد.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به اینکه بیش از  ۴۲۰هزار تن بار در بندر امیرآباد پوسید و الان مصرف آن برای حیوانات ممنوع شده است، اظهار کرد: این درحالی است که دامداران ما دام‌های مولد را راهی کشتارگاه‌ها کردند و دام‌های ما از گرسنگی دارند می‌میرند و نهاده‌های ما از مصرف نشدن پوسیدند که خلای گوجود با مهارت بایو دو حوزه را بهم وصل کند.

این مسؤول با طرح این سوال که چرا قانون تملیک پیاده نمی‌شود، تصریح کرد: ما هم در دانستن و کاربلدی و هم در جریانات اداری مشکل داریم، فلسفه مناطق آزاد این بود که صادرات تسهیل شود اما بالعکس صادرات بیش از ۱۶ گره و مشکل دارد و واردات راحت است و تبدیل به دروازه واردات شدند.

محمدی‌لائینی ادامه داد: موضوع دیگر  بانک‌ها هستند که از بزرگترین عوامل رکود تولید هستند و هزاران شرکت را زمین زدند و تملیک کردند و چه کسی باید به این بانک‌ها مهارت انسانیت و وجدان آموزش دهد.

وی بیان کرد: تمام تسهیلات نامش وام است ولی در واقع سرمایه‌گذاری بانک‌ها است که شریک می‌شوند ولی از سرمایه‌گذاران سود دریافت می‌کنند و در ضرر شرکت نمی‌کنند مهارت یک بانک‌داری مورد تاکید است.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اعلام اینکه مهارت یک ضرورت زندگی است، اظهار کرد:  چون نیروی انسانی بزرگترین عامل پیشرفت است باید از آمار و ارقام بیرون بیاییم و با واقعیت روبرو باشیم.

وی با بیان اینکه آموزش مهارت به جوانان به‌عنوان کلاس برتر از دانشگاه و همراهی با پیوست‌های اخلاقی و فرهنگی جهت‌دار باشد، گفت: باید زمینه اشتغال فراهم باشد که البته در این زمینه تسهیلات هم به میزان کافی با توجه به شرط‌های کافی باشد تا بتوانیم رشد کنیم.

 

نماینده ولی فقیه مازندران با اعلام اینکه باید ببینیم گره اصلی مشکلات کجاست؟ گفت: موضوع مهم مهارت همراه با انصاف، دانایی، دلسوزی با پیگیری مهم است  که گره‌های اصلی در ماشین اقتصاد باز شود.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا