اخبار روز

تفاوت‌های ‌مرز باشماق در دومین سال عبور زائران اربعین/ گزارش میدانی برگزیده های ایران را ببینید + فیلم

تفاوت‌های ‌مرز باشماق در دومین سال عبور زائران اربعین/ گزارش میدانی برگزیده های ایران را ببینید + فیلم

– اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از‌ مریوان، ۱۵ روز به اربعین حسینی(ع) مانده ‌و کم‌کم فعالیت‌ها برای برگزاری هرچه بهتر راهپیمایی اربعین در ایران و عراق آغاز شده است. مرزهای کشورمان، بالطبع استان کردستان نیز آماده میزبانی از زائران شده‌اند.

سال گذشته برای نخستین بار هیئت دولت، مرز باشماق مریوان را جهت تردد زائران اربعین انتخاب کرد و از ۱۵ شهریورماه همان سال این مرز به صورت رسمی بازگشایی شد و حدود ۵۵ هزار نفر از زوار حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از این مسیر عازم کربلای معلی شدند. امسال نیز پیش‌بینی شده که ۵۰۰ هزار زائر از این مرز عبور کنند.

گروه خبری برگزیده های ایران برای تهیه گزارش از وضعیت آماده‌سازی پایانه‌ مرز باشماق راهی مریوان شده تا ضمن ارائه گزارشی مستند از وضعیت آماده‌سازی این مرز، اطلاعات لازم را برای انتخاب بهترین مرز در ایام اربعین به مخاطبان ارائه دهد.

برقراری امنیت در مرز باشماق برای ‌تردد زائر اربعین

زائران اربعین حسینی باید ابتدا وارد شهر سنندج شده، سپس به سمت خروجی شهر رفته و راهی جاده سنندج ـ مریوان و مرز باشماق شوند. از سنندج تا مرز باشماق حدود ۱۱۸ کیلومتر است و طی این مسیر حدود یک ساعت و نیم زمان می‌برد.

سال گذشته زائران اربعین حسینی با مشکلاتی از جمله مشکل حمل و نقل از مریوان تا مرز باشماق، نبود پارکینگ، خاکی بودن یک لاین از مسیر منتهی به مرز، ۲۴ ساعته نبودن مرز و وضعیت آسفالت نامناسب مواجه بودند که امسال تغییراتی شده و آنچه بیش از همه خودنمایی می‌کند آسفالت و نوسازی چند کیلومتری از مسیر دسترسی به مرز است.

البته همچنان لاین سمت راست مسیر ورودی به مرز خاکی بوده و رانندگان به ناچار باید از لاین مخالف تردد کرده که این دو طرفه شدن خود خطراتی به دنبال دارد. ناگفته نماند گروه‌هایی از راهداری در مرز باشماق مشغول تعریض هستند و آن‌طور که به نظر می‌رسد عزمشان را جزم کرده که تا روز اربعین، فعالیت‌های عمرانی پایان و مسیر کاملاً بهسازی شود.

در طول مسیر مریوان تا مرز باشماق نیز موکب‌ها و پارکینگ‌هایی مشخص شده و در مرز باشماق نیز چند‌ موکب توسط سپاه و سایر دستگاه‌های فرهنگی آماده برپایی جهت خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی است.

همچنین در راستای ارائه خدمات بهداشتی و اورژانسی به زائران اربعین حسینی بیمارستان ۵۰ تختخوابی شهید ماموستا شیخ‌الاسلام در مرز بین‌المللی باشماق استقرار یافته و بخش اورژانس و بستری موقت (به تفکیک برای بانوان و آقایان) در نظر گرفته شده و تا بازگشت کامل زائران در این مرز دایر است.

پایگاه سیار فوریت‌های پزشکی و درمانگاه‌های مستقر نیز در این بیمارستان دارای تجهیزات پیشرفته بوده و با بهره‌مندی از پرسنل مجرب درمانی، بهداشتی و فوریتی آماده ارائه خدمات با کیفیت به زائرین هستند.

البته در کنار همه این اقدامات و امنیت پایداری که در نقطه به نقطه استان کردستان حاکم است، مرز باشماق مریوان دارای محاسنی از جمله ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری، آب و هوای مناسب و خنکی هوا، زیبایی‌های چشم‌نواز دریاچه زیبای زریبار بوده و زائران می‌توانند علاوه بر زیارت و این سفر معنوی، از مهمان‌نوازی و خونگرمی کُردها نیز که شهره عام و خاص است، بهره ببرند.

باشماق یکی از مرزهای رسمی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران با عراق است که در فاصله ۱۸ کیلومتری غرب شهر مریوان و در جوار روستای باشماق قرار گرفته است. فاصله این مسیر تا بغداد ۳۵۰ کیلومتر است. انتقال زوار به صورت مستقیم از مرز باشماق به بغداد و کاظمین صورت می‌گیرد. همچنین موکبی در سلیمانیه با همکاری اهل سنت راه‌اندازی شده تا در صورت نیاز، زوّار اُتراق و استراحت شبانگاهی داشته باشند.

ساعت تردد و اعزام زائران از مرز باشماق به سمت کربلا طبق روال سال گذشته از اذان صبح تا ساعت ۱۹ در نظر گرفته شده و ۶ موکب در این محل مستقر، یک موکب در شهر سلیمانیه و تلاش برای استقرار یک موکب در طول مسیر سلیمانیه، کرکوک و بغداد نیز پیش‌بینی شده است.

زائران پس از گذر از مرز باشماق به «پینجوین» که نخستین شهر اقلیم کردستان عراق و در فاصله ۵ کیلومتری مرز قرار دارد، وارد شده و در خاک عراق از طریق سلیمانیه، چمچمال، کرکوک، طوزخورماتو، منطقه حسینیه و بغداد خود را به کربلا و نجف می‌رسانند. علاوه بر این، زائرین می‌توانند بعد از سلیمانیه از مسیر کرکوک نیز به کربلا مشرف شوند. البته شرایط برای بازگشت زائران از این مسیر به مرز باشماق ایران و ورود به خاک کشورمان فراهم بوده و مشکلی وجود ندارد.

فاصله تهران تا مرز باشماق ۶۱۷ کیلومتر و از این مرز تا سلیمانیه ۱۳۰ کیلومتر، تا بغداد ۳۷۱ کیلومتر و از بغداد تا کربلا ۱۳۳ کیلومتر است. در ایام اربعین علاوه بر شهرهای کربلا و نجف، دو شهر کاظمین و سامرا نیز محل تردد زائران است.

.

/۴۸۱/؛

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا