آذربایجان شرقی

سهم ۳۵ درصدی آذربایجان‌شرقی از تولید و صادرات فرش کشور / فعالیت ۴۴۰ کارگاه دارای مجوز

به گزارش برگزیده های ایران از تبریز، غلامعلی راستی در جلسه کمیته فرش استان که با حضور مدیر تحقیقات بازار صندوق کارآفرینی امید برگزار شد، بر نقش هنرمندان قالیباف استان در ارتقاء جایگاه فرش کشور تاکید و اظهار کرد: به دلیل تحریم‌های ظالمانه و وجود یکسری محدودیت‌ها صادرات فرش استان، کم‌رنگ شده اما به همت فعالان این بخش تولید همچنان تداوم داشته است.

وی، تامین مالی را از مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی دانست و افزود: با برنامه‌ریزی و تعامل سازنده مدیران صندوق کارآفرینی امید و مرکز ملی فرش ایران ، مسأله تامین مالی واحدهای تولیدی محقق خواهد شد.

راستی با اشاره به اینکه سازمان صمت استان از طریق سازمان توسعه تجارت موضوع حمایت از صادرات فرش استان را پیگیری می‌نماید، تصریح کرد: انتظار می‌رود، صندوق کارآفرینی امید در راستای افزایش تولید و رونق فروش با ارائه تسهیلات به خریداران، حداکثر حمایت‌ها را از صنعتگران و هنرمندان حوزه فرش انجام دهد.

فرش تبریز به برند منطقه.ای تبدیل شده است/ ضرورت حمایت از صاحبان صنعت فرش

رضا یوسفیان، مدیر تحقیقات بازار و ساماندهی صندوق کارآفرینی امید کشور نیز در ادامه جلسه مشورتی کمیته فرش استان ضمن تاکید بر قدمت تاریخی هنر – صنعت فرش در تبریز، گفت: فرش تبریز به عنوان برند منطقه‌ای مطرح بوده و برای کشور اهمیت ویژه.ای دارد که وظیفه ملی ماست که در حفظ این برند که بخشی از هویت ما به شمار می‌رود، تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه در سال‌جاری و سال آینده برنامه‌ریزی‌هایی برای حمایت از صنعت فرش در نظر گرفته شده، متذکر شد: منابع خوبی در تبصره ۱۸ قانون بودجه پیش‌بینی شده است، وزارت صمت نیز باید بخشی از منابع تبصره ۱۸ را برای توسعه بخش فرش جذب کند.

یوسفیان ادامه داد: آذربایجان‌شرقی نیز با توجه به فعالیت بالا در حوزه فرش باید درصد بالایی از این منابع را جذب کند.

لزوم برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای کارآفرینی در حوزه فرش

مدیر تحقیقات بازار و ساماندهی صندوق کارآفرینی امید کشور با بیان اینکه به تسهیلات ارائه شده تنها با دید حمایتی نگاه نکرده بلکه به وجه درمانگری آن توجه کنیم، اذعان داشت: وقتی منابع جدید تخصیص داده می‌شود، باید ببینم پس از اختصاص این منابع، چه امکانات و قابلیت‌های جدیدی به حوزه مربوطه اضافه می‌شود.

وی، بر لزوم برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای کارآفرینی در حوزه فرش در استان تاکید و اضافه کرد: ما نیز در برگزاری این نوع رویدادها، یاریگر تشکل‌های مربوطه خواهیم بود.

ضرورت ساماندهی بازار فرش 

رئیس اداره فرش سازمان صمت استان در ادامه جلسه موضوع فرش را یکی از برنامه‌های راهبردی آذربایجان‌شرقی برشمرد و بیان داشت: فرش تبریز، هریس و تابلو فرش سردرود به ثبت جهانی رسیده است و باید در حمایت از فعالان حوزه فرش تمام تلاش خود را به کار گیریم.

وی، بر ضرورت ساماندهی بازار فرش استان تاکید کرد و افزود: تولید فرش در استان تداوم دارد، اما باید در زمینه فروش نیز برنامه‌های حمایتی داشته باشیم.

علی سلیمانی از فعالیت ۴۴۰ کارگاه دارای مجوز در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: این نشست در جهت برنامه‌ریزی به منظور حمایت صندوق کارآفرینی امید کشور از طراحان، بافندگان و تولیدکنندگان با ارائه تسهیلات مورد نیاز تشکیل شده و تحقق این امر با جدیت دنبال می‌شود.

فلج شدن اقتصاد صنعت فرش

احد هریسچیان، نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش تبریز نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات صادرات فرش تبریز و افزایش این مشکلات در طول سال‌های اخیر ادامه داد: باید بدانیم از چه مسیری شروع کنیم و فرش‌های ما به چه صورتی تولید گردد که راه برای صادرات باز شود.

وی با بیان اینکه مصرف داخلی فرش نیز به خاطر توان پایین مالی کمتر شده است، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، اقتصاد صنعت فرش نیز فلج شده که امیدواریم این وام‌ها بتواند موثر واقع شود.

کمیته فرش استان آذربایجان‌شرقی با حضور سرپرست سازمان صمت استان، مدیر تحقیقات بازار و ساماندهی صندوق کارآفرینی امید کشور، نماینده مرکز ملی فرش و جمعی از تشکل‌های حوزه فرش استان در محل اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

همچنین در این جلسه، جمعی از نمایندگان اتحادیه و تشکل‌های مختلف حوزه فرش به بیان دیدگاه‌های خود در این حوزه پرداختند.

انتهای پیام/۶۰۰۰۱/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا