چهارمحال و بختیاری

صادرات ۳ هزار تن کود از پتروشیمی لردگان/ مشکلی در تأمین و توزیع کود نداریم

به گزارش برگزیده های ایران از شهرکرد، مسعود میرزایی صبح امروز در جلسه نهمین قرارگاه امنیت غذایی چهارمحال و بختیاری با موضوع توزیع کودهای شیمیایی یارانه‌ای،گفت: در سطح کشور ۶ پتروشیمی مشغول فعالیت هستند لذا در تأمین، تدارک و توزیع کود ازته نه تنها مشکلی نداریم بلکه صادرات هم داریم.

مدیر شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه یکی از این ۶ پتروشیمی در شهر فلارد شهرستان لردگان واقع است، افزود: سالانه از مجموع این ۶ پتروشیمی نزدیک به ۶ میلیون تن کود تولید می‌شود که ۲ الی ۲.۵ تن در کشور مصرف و مابقی صادر می‌شود.

صادرات ۳ هزار تن کود از پتروشیمی لردگان

وی با بیان اینکه از کل تولیدات پتروشیمی لردگان ۲.۵ الی ۳ هزار تن به صورت فله صادر می‌شود، ادامه داد: از اول بهمن‌ماه نیز میزان کود مصرفی استان و سایر استان‌ها از این پتروشیمی تأمین و توزیع خواهد شد.

میرزایی به وضعیت کود فسفات و پتاسه اشاره کرد و اظهار داشت: ۸۵ درصد از این نوع کود واردات و تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد آن در کشور تولید می‌شود که البته با توجه به افزایش قیمت کود در دو سال اخیر مصرف این کود در استان و کشور کاهش یافت.

توزیع بالغ بر ۱۷ هزار تن کود در استان 

مدیر شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی استان ادامه داد: کود به صورت سالانه به استان‌ها تخصیص داده می‌شود که سهمیه کود استان در سال جاری ۲۴ هزار و ۵۳۵ تن کود ازته، ۵هزار و ۹۵۱ تن کود فسفاته و ۲ هزار و ۳۶۹ تن کود پتاسه است که از این میزان تا کنون ۱۷ هزار و ۵۴۶ تن به استان حمل و در ۱۰ شهرستان توزیع شده است.

وی گفت: در سال جاری تا کنون ۶۸۲ تن کود ازته توزیع شده است که میزان حمل و توزیع این کود به اندازه سال گذشته است، همچنین یک هزار و ۳۲۲ تن کود فسفاته توزیع شده که این میزان ۹ برابر سال گذشته است و ۴۸۵ تن کود پتاس توزیع شده است که ۴۰ درصد بیشتر از سال گذشته می‌باشد.

میرزایی ادامه داد: ۲ هزار و ۸۰۰ تن کود دیگر در حال حمل است که ۷۵۰ تن آن از پتروشیمی مرودشت و مابقی از پتروشیمی لردگان بارگیری می‌شود.

مدیر شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی استان با بیان اینکه تخصیص جدید کود مصرفی هر شهرستان با توجه به میزان مصرف گذشته آن شهرستان تعیین شده، افزود: میزان مصرفی کود ۱۰ شهرستان مشخص شده که به زودی بارگیری و توزیع می‌شود همچنین تا پایان سال ۲۳ هزار و ۵۳ تن کود تحویل شرکت خدمات حمایتی و در ۱۳ استان کشور تقسیم و توزیع خواهد شد.

۳۹ کارگزار و ۱۳ انبار کود در سطح استان وجود دارد

وی ادامه داد: در سطح استان ۳۹ کارگزار و ۱۳ انبار فرعی مشغول فعالیت هستند که بیشترین کارگزاران یعنی ۹ کارگزار رسمی و یک فرعی در شهرکرد مستقر هستند که وظیفه دارند کود را با قیمت مصوب، از طریق حواله و به صورت الکترونیکی به کشاورزان تحویل دهند.

 میرزایی در پایان با اشاره به اینکه در سطح استان مشکلی برای کود نداریم و به وفور وجود دارد، بیان کرد: از اول مهرماه تا کنون حواله‌ها به صورت الکترونیکی صادر می‌شود که میزان اراضی باغات در سامانه ثبت شده و کارگزار با وارد کردن کد کاربری کشاورزان میزان کود مصرفی هر کشاورز را با توجه به میزان باغاتش تعیین می‌کند.

انتهای پیام/۶۸۰۳۶

 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا