اخبار روز

فرانسه در بحبوحه بحران؛ مکرون در باده‌گساری

فرانسه در بحبوحه بحران؛ مکرون در باده‌گساری

از همان ابتدای سالجاری میلادی که دولت مکرون لایحه جنجالی اصلاحات بازنشستگی مبنی بر افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال را به پارلمان ملی این کشور تسلیم کرد، آتش خشم شهروندان فرانسوی که خسته و دلزده از بحران‌هایی همچون افزایش شدید نرخ انرژی، شکسته شدن رکورد تورم ۳۷ ساله و ورود به دوران رکود بودند، در خیابان‌های پاریس و دیگر نقاط این کشور زبانه کشید.

شهروندانی که به پشتیبانی سیاستمداران منتقد رئیس جمهور فرانسه و با سازماندهی گسترده کنفدراسیون‌ها و اتحادیه‌های کارگری این کشور بارها فرانسه را در گرداب اعتصاب‌ و تظاهرات‌ فرو بردند.

روندی که با چندین تظاهرات میلیونی و حتی شبانه و همچنین اعتصاب‌های گسترده در حوزه‌های متعددی همچون نیروگاه‌های هسته‌ای، باراندازها و بنادر، شبکه‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی، پالایشگاه‌ها و پمپ‌بنزین‌ها و مشاغل خرد و کلان تجلی یافت.

در این بین حتی روزنامه پرشمارگان لو فیگارو که ۱۹۷ سال از زمان تاسیس آن می‌گذرد نیز به دلیل اعتصابات هفتم مارس اعلام کرد که نمی‌تواند نسخه کاغذی این روزنامه را به دکه‌ها برساند و علاقه‌مندان باید از نسخه الکترونیکی آن روز استفاده کنند.

اما مکرون که به اعتقاد رهبران سندیکاهای کارگری و سیاستمدارانی همچون مارین لو پِن رهبر حزب راست افراطی مجمع ملی از شنیدن صدای شهروندان فرانسوی دست کشیده و کر شده است، بی‌تفاوت به این اعتراض‌ها به دنبال تصویب لایحه جنجالی خود به هر قیمتی در مجلس سنای فرانسه بود؛ آرزویی که در نهایت به آن دست یافت و خستگی ماه‌ها اعتصاب و تظاهرات را بر تن شهروندان این کشور باقی گذاشت.

آما آنچه در این بین صدای انتقادها به رئیس جمهور فرانسه را بار دیگر بلند و به تعبیری او را در شبکه‌های اجتماعی بین شهروندان این کشور رسوا کرد، بی‌اعتنایی و باده‌گساری مکرون در سفر اخیر وی به آفریقا بود.

سفری که درست همزمان با بحبوحه اعتراض‌ها و برنامه‌ریزی‌ برای یکی از بزرگترین تظاهرات‌ها علیه لایحه اصلاحات بازنشستگی بود و پایکوبی و باده‌گساری مکرون، به بی‌اعتنایی رئیس جمهور این کشور به دغدغه‌ها و نیازهای ده‌ها میلیون شهروند فرانسوی تعبیر شد.

در همین پیوند علاوه بر اکانت‌های شخصی و غیررسمی، بسیاری از روزنامه‌ها و حتی شبکه‌های تلویزیونی نیز با انتشار فیلم باده‌گساری مکرون، زبان به انتقاد از این اقدام گشودند و حرکت رئیس جمهور فرانسه را در شرایط بحرانی کشور نکوهش کردند.

برای نمونه روزنامه لو پاریزین در اکانت اینستاگرامی خود نوشت: مهمانی مکرون؛ آبجو در دست، در خیابان‌های شهر کینشاسا (پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو). این صحنه عصر شنبه چند ساعت پیش از آغاز اعتصاب اتحادیه‌ها علیه اصلاحات بازنشستگی فیلمبرداری شده است. جایی که رئیس جمهور فرانسه سفر دیپلماتیک خود را در آفریقا به پایان می‌رساند.

شبکه تلویزیونی BFMT نیز به همزمانی حضور مکرون در کنسرت و باده‌گساری در آخرین عصر تور آفریقایی مکرون که مورد انتقاد کاربران اینترنتی قرار گرفته، اشاره کرده است؛ حرکتی که موجب داغ شدن هشتگ “شرم بر مکرون” شد.

حال هرچند لایحه جنجالی مکرون تصویب شده است، آما شرایطی که موجب شد فرانسه را تا آستانه آنچه معترضان متوقف شدن کشور و به تعبیری قفل شدن تمام فرایندها نامیدند، برساند، همچنان پابرجاست.

شرایطی که به اعتقاد تحلیلگران با خستگی ماه‌ها اعتراض بی‌جواب تشدید شده و آتشی است زیر خاکستر؛ آتشی که نه فقط پایانی برای روایت لایحه جنجالی اصلاحات بازنشستگی در فرانسه نیست، بلکه آغازی است برای سقوط سیاستمداری که به خواست قوی ملتش پاسخ منفی داد.

۳۱۰۳۱۰

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا