Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
قطعی اینترنت چه بر سر رایتل آورد؟ - خبرگزاری برگزیده های ایران
اخبار تکنولوژی

قطعی اینترنت چه بر سر رایتل آورد؟

قطعی اینترنت چه بر سر رایتل آورد؟

تجارت نیوز نوشت: بیش از سه ماه از اعمال محدودیت‌های اینترنت و فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی خارجی می‌گذرد. در این مدت، آسیب‌های فراوانی به کسب‌وکارهایی که در بستر فضای مجازی فعالیت می‌کردند، وارد شد. اپراتورهای تلفن همراه نیز از این اتفاق آسیب‌های فراوانی دیدند.

شرکت رایتل یکی از شرکت‌هایی بود که در این مدت متوجه آسیب‌هایی شد. در همین راستا و هچنین به مناسبت یازدهمین سالگرد تاسیس این شرکت، با یاسر رضاخواه، مدیرعامل این شرکت گفتگو کردیم.

اخیرا یازدهمین سالگرد تاسیس شرکت رایتل را پشت سر گذاشتیم. وضعیت این شرکت چگونه است؟

شرکت خدمات ارتباطی رایتل در این یازده سال مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده است. در حال حاضر، رایتل حدود ۱۵۰۰ نفر پرسنل تمام وقت در سراسر کشور و نیز حدود ۶ میلیون مشترک دارد. درآمد عملیاتی حدود ۲۳۰۰ میلیارد تومان و سود این شرکت بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. روند سودآوری رایتل که از سال ۱۳۹۸ و با استقرار تیم مدیریتی جدید آغاز شد، در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تداوم داشته و امیدواریم علی‌رغم همه مشکلات در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه پیدا کند.

از جمله عوامل تغییر مسیر شرکت از روند زیان‌دهی به سودآوری در سه سال گذشته اصلاح قراردادهای رومینگ و نیز تقویت زیرساخت core و بومی‌سازی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در حوزه بیلینگ و شارژینگ و همچنین توسعه سایت‌های این شرکت در کنار تلاش شبانه‌روزی همکاران من باعث شد تا رایتل باوجود تمام مشکلات از وضعیت نسبتا مناسبی برخوردار باشد و امیدواریم به زودی زیان انباشته این اپراتور که در هشت سال اول فعالیت شرکت ایجاد شده بود، با این روند صفر شود.

اخیراً مکاتبه‌ای از سوی شرکت خدمات ارتباطی رایتل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص اختلالات اخیر و قطعی اینترنت بین‌الملل و آثار آن بر روند درآمدی شرکت منتشر شد، آیا این نامه را تایید می‌کنید؟

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی از جمله اپراتورهای تلفن همراه، می‌بایست در راستای پروانه فعالیت، به‌صورت سالانه سهمی از درآمد خود را تحت عنوان «حق بهره‌برداری از فضای فرکانسی» و «حق‌السهم پروانه بهره‌برداری» به وزارت ارتباطات پرداخت کنند، مبلغ حق‌السهم وزارت ارتباطات به نسبت درآمد اپراتورها تنظیم می‌شود، لیکن حداقل این مبلغ با نام «کف تضمین»، مقدار ثابتی به حساب می‌آید که تحت هر شرایطی باید پرداخت شود. طبیعی است که اپراتورها در این خصوص مکاتباتی را داشته باشند و این جزو روال معمول میان اپراتورها و وزارت ارتباطات است، ما و سایر اپراتورها هم در اینگونه موضوعات با وزارت ارتباطات در تعامل هستیم.

تخمینی از میزان درآمدی که به واسطه این اتفاقات از دست رفته‌ است دارید؟

رایتل به عنوان اپراتور پیشگام در صنعت ارتباطات، عمده تمرکز خود را بر روی فروش ترافیک دیتا بنا نهاده، لذا هر تغییری که باعث کاهش ترافیک شود دلیلی بر از دست رفتن درآمد این اپراتور می‌شود.

خوشبختانه با تغییرات و توسعه‌هایی که هفته‌های اخیر در زیرساخت شبکه رایتل انجام شد و همچنین ارتقاء بیشتر سایت‌های رایتل به نسل ۴.۵ از یک سو و اقبال مشترکین به شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌های داخلی و تولیدکنندگان محتوا از سوی دیگر باعث شد ترافیک امروز رایتل به روال سابق خود بازگردد.

جالب است بدانید بسیاری از مشترکین جدید ما، تجربه استفاده از سیم‌کارت اپراتورهای دیگر را داشته‌اند، ولی با توجه به تعرفه‌های به‌صرفه و کیفیت و پایداری شبکه رایتل، به این اپراتور پیوستند.

این اتفاقات روی کسب و کار شما تاثیر داشت؟

در ماه اول و به طور مشخص مهرماه، افت ترافیک باعث کاهش بخش قابل توجهی از درآمد ما شد اما شرکت در اواخر آبان ماه به روند رشد خود بازگشت و در آذرماه درآمد شرکت تقریبا مشابه شهریورماه بود.

شایعاتی مبنی بر تعدیل نیرو در خصوص رایتل وجود داشت. آیا تعدیل نیرو داشته‌اید؟

طی این سه سالی که من در شرکت خدمات ارتباطی رایتل حضور داشته ام رویکرد ما در حوزه منابع انسانی، تقویت این حوزه متناسب با رشد درآمد شرکت بوده است و رشد ۴برابری شرکت در بازه سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ به دلیل توجه ویژه تیم مدیریتی شرکت به سرمایه‌های انسانی بوده و ما به این دلیل هیچگونه تعدیل نداشته و نخواهیم داشت.

شما برای جبران این کاهش درآمد و جلوگیری از رویدادهای مشابه تدبیری اندیشیده‌اید؟

بله، مجموعه مدیریتی شرکت، علاوه بر توسعه کمی و کیفی شبکه، ورود به بازار اینترنت نسل پنجم و اینترنت اشیاء را در دستور کار اصلی خود قرار داده است. اخیراً تفاهمنامه‌های مختلفی هم برای حمل و نقل هوشمند، خودروهای متصل، گردشگری هوشمند و غیره منعقد شده که به زودی نتایج آنها را مشاهده خواهید کرد.

آیا دولت حمایتی برای جبران این شرایط انجام داده است؟

در این خصوص مذاکراتی با وزارت ارتباطات داشته‌ایم و امیدواریم که این مذاکرات نتایج مؤثری داشته و مسئولان ارتباطات کشور از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی در این دوران سخت که با افزایش هزینه‌ها، عدم ثبات نرخ ارز و عدم تغییر در تعرفه‌های ارتباطی تحت فشار هستند، حمایت کند.

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا