خوزستان

ماجرای گرسنگی بلدرچین‌ها در دزفول چیست؟

به گزارش برگزیده های ایران از اهواز، بلدرچین‌های سیاه و سفید و خاکستری در اطراف ظروف قرمز دانخوری می‌چرخند و به دهانه آن نوک می‌زنند. ظرف‌های غذا خالی است و پرنده‌های کوچک با موج جمعیت بلدرچین‌های گرسنه، از دانخوری‌های تهی از خوراک، فاصله می‌گیرند و پرت می‌شوند در گردابِ پرندگانی که در تمنای مشتی غذا ناشکیبا و سرآسیمه به دور خویش می‌چرخند.    

قصه گرسنگی بلدرچین‌ها در فضای مجازی

یک تولید کننده است و مزرعه پرورش بلدرچین دارد. یک هفته است که کارش شده دیدن رنج، رنج گرسنگی پرندگان. وجودش پر از اضطراب و ناآرامی است و نمی‌تواند ببیند که این پرندگان کوچک از بی‌غذایی تلف می‌شوند. سه روز است که بلدرچین‌ها هیچ غذایی برای خوردن ندارند و ۱۵ هزار قطعه بلدرچین از گرسنگی در هم می‌جنبند!

چاره‌ای ندیده بود جز اینکه کلیپی برای شرح گرسنگی بلدرچین‌هایش در فضای مجازی منتشر کند و از مسوولین کمک بخواهد.

شماره‌اش را پیدا کردیم و از او خواستیم تا روایت کند آنچه را که بر او و مزرعه پرورش ماکیانش گذشته است.

جوان کارآفرینی که سرمایه‌اش به نصف کاهش یافته  

مهدی ظهیری‌کیا، ساکن شهرستان دزفول است و  بلدرچین پرورش می‌دهد. او به خبرنگار فارس گفت: ۳۹ سال دارم و ده سالی است که در صنعت پرورش ماکیان مشغول هستم. از یک زمین ۲۴ متری شروع کردم.  با حمایت‌های ستاد اقتصاد مقاومتی این فعالیت را گسترش دادم و توانستم به صورت غیر‌مستقیم برای ۵۰ نفر شغل ایجاد کنم اما امروز به دلیل عدم حمایت از صنعت پرورش ماکیان در استان، در حال نابودی هستیم و نصف سرمایه ما از دست رفته است.

خبر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و گرسنگی بلدرچین‌ها  

او افزود: یک هفته است که برای تامین دانِ بلدرچین‌ها با مشکل رو به رو هستیم. از وقتی خبر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی در رسانه‌ها و فضای مجازی پخش شد، دانِ ماکیان پیدا نمی‌شود. واقعا نمی‌دانیم بر سر ده‌هزار تن ذرت و سویایی که تا یک هفته پیش وجود داشت، چه آمده است!

سهمیه نداریم

جوان کارآفرین خوزستانی گفت: نهاده‌های دامی و دان مورد نیاز بلدرچین‌ها را به صورت آزاد تهیه می‌کنیم. البته یک هفته است که شرکت‌ها حاضر به فروش نهاده‌های دامی خود حتی به صورت آزاد نیز نیستند و سویا و ذرت نایاب شده است.

ظهیری کیا ادامه داد: مزرعه ما دارای پنج سالن پرورش بلدرچین است و به صورت روزانه نیازمند سه تن دان است اما دیگر قادر به تامین این ماده غذایی نیستیم و نمی‌دانیم سرانجام پرنده‌ها چه خواهد شد!

جهاد کشاورزی چه می‌گوید؟

ظهیری کیا گفت: مسوولین جهاد کشاورزی می‌گویند که برای اختصاص سهمیه باید مجوز سازمان نظام مهندسی کشاورزی را بگیرید که دریافت آن نیازمند پنج میلیارد تومان هزینه است. منِ جوان این هزینه را از کجا بیاورم؟

مسوولین از اقتصاد مقاومتی حمایت کنند

او می‌گوید: حرف ما جوان‌ها این است که مسوولین خوزستانی از اقتصاد مقاومتی حمایت کنند و درخواست داریم تا مشابه دیگر استان‌ها، یک پروانه موقت فعالیت امور صنفی استانی به ما بدهند تا بتوانیم این صنعتی که در دزفول آغاز کردیم را سرپا نگهداریم.

مهدی ظهیری‌کیا گفت: در حال حاضر با پروانه فعالیت امور صنفی شهرستان و زیر نظر دامپزشکی دزفول فعالیت می‌کنم.

سهمیه فقط برای واحدهای دارای پروانه  رسمی است

عبدالامیر نیرومند معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خوزستان در این باره طی یک گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران، گفت: برای حمایت از پرورش دهندگان سایر ماکیان از قبیل بلدرچین‌داران، یکسری نهاده‌های خوراک دامی از طرف وزارت جهادکشاورزی و به صورت متمرکز به پرورش‌دهندگان سایر ماکیان متناسب با تعداد پرنده‌هایی که در سالن های پرورش دارند، تخصیص داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نهاده‌ تخصیص داده شده فقط برای واحدهای دارای پروانه است، گفت: واحدهایی که زیر نظر اداره کل دامپزشکی و شبکه دامپزشکی شهرستانی فعالیت می‌کنند می‌توانند از این سهمیه استفاده کنند اما برای سایر بلدرچین‌دارهایی که به صورت سنتی، پراکنده و بدون پروانه در حال تولید هستند، از سوی وزارت سهمیه خاصی در نظر گرفته نشده است.

 حمایت از پرورش دهندگان خوزستانی با ایجاد تعاونی

نیرومند با بیان اینکه برای پیگیری این موضوع مکاتبات متعددی با وزارت جهادکشاورزی انجام شده است، گفت: در حال حاضر تعاونی سایر ماکیان برای حمایت و تحت پوشش قرار دادن پرورش دهندگان خوزستانی تشکیل شده است اما علی‌رغم این اقدامات هنوز هیچ سهمیه‌ای در سال ۱۴۰۰ برای پرورش دهندگان بلدرچین‌ و سایر ماکیان که به صورت سنتی فعالیت می‌کنند در اختیار استان‌ها قرار داده نشده است.

 

انتهای پیام/

 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا