اخبار ورزشی

مدال باران کاروان «عزم و ایمان»/ بزرگی کاراته ایران روی تاتامی آسیا

به گزارش خبرنگار ورزشی برگزیده های ایران، رقابت‌های کاراته رده‌های سنی آسیا با قهرمانی کاراته‌کاهای ایران به پایان رسید. این دوره از مسابقات شنبه ۲۷ آذرماه با حضور ۴۵۷ کاراته‌کا از ۲۳ کشور به میزبانی قزاقستان در شهر آلماتی و در مجموع رده‌های سنی نوجوانان، جوانان، زیر ۲۱ سال و بزرگسالان آغاز و با قهرمانی تیم ملی ایران به پایان رسید. کاراته ایران که با ۶۴ کاراته‌کا در همه رده سنی در این دوره از مسابقات حضور پیدا کرده بود در مجموع با ۳۹ مدال شامل  ۱۴ مدال طلا، ۱۰ نقره و ۱۵ برنز موفق به کسب عنوان قهرمانی شد و بر بام قاره کهن ایستاد.

در جدول توزیع مدال‌ها بعد از ایران، قزاقستان میزبان با ۱۰ طلا، ۹ نقره و ۱۳ برنز نایب قهرمان شد و ژاپن با ۸ طلا، یک نقره و یک برنز در جای سوم ایستاد. تیم‌های اردن با سه طلا، ۵ نقره و شش برنز، کویت با سه طلا، سه نقره و ۷ برنز، ویتنام با سه طلا و یک برنز، عربستان با ۲ طلا، شش نقره و ۱۱ برنز در مکان‌های بعدی ایستادند.

طلا، نقره و برنزی‌های ایران

ساجده جهانشاهی (کاتا انفرادی نوجوانان)، ملیکا عزتی (کاتا انفرادی جوانان)، فاطمه زهرا سعید آبادی (وزن ۵۴- کیلوگرم نوجوانان)، کاتای تیمی جوانان (امیر حسن معین الدین، ابوالفضل شیخ شعاعی و ابوالفضل فرامرزپور)، ابوالفضل همدم‌جو (وزن ۵۱- کیلوگرم نوجوانان)، سید علی موسوی نور (وزن ۷۰- کیلوگرم نوجوانان)، حدیثه جمال (کاتا انفرادی امید)، فاطمه بداق (وزن ۵۹- کیلوگرم)، سارینا فتحی (۵۹+ کیلوگرم جوانان)، آتوسا گلشادنژاد (وزن ۶۱- کیلوگرم)، مبینا حیدری (وزن ۶۸- کیلوگرم)، علیرضا حیدری (وزن ۷۵- کیلوگرم) و محسن صفرنژاد (وزن ۸۴+ کیلوگرم)، ذبیح الله پورشیب (وزن ۸۴- کیلوگرم) طلایی‌های کاراته ایران بودند.

نقره‌ای‌های ایران هم شامل امیرحسین معین الدین (کاتا انفرای جوانان)، پارسا محمدی (وزن ۷۰+ نوجوانان)، ستایش نادری (وزن ۵۳- کیلوگرم جوانان)، متین زارع (کاتا انفرادی امید)، آیدا خوشبختی (وزن ۶۸+ کیلوگرم)، کاتای تیمی مردان (شهرجردی، زند، فرامزمهر)، مبینا حیدری (۶۸- کیلوگرم)، صالح اباذری (۸۴+ کیلوگرم) و علی مسکینی (۶۰- کیلوگرم)، کومیته تیمی (گنج زاده، اباذری، عاشوری، بابان، پورشیب و آسیابری) بود. 

علی حاجی‌زاده (کاتا انفرادی نوجوانان)، شهدا پور سلیمانی (وزن ۵۷- نوجوانان)، یلدا بیرانوند (وزن ۴۸- کیلوگرم جوانان)، محمد حسین شیر صفت (وزن ۵۵- کیلوگرم)، امیررضا برزویی (وزن ۶۸- کیلوگرم)، هادی کیانی (وزن ۶۷- کیلوگرم)،زهرا بنیانی (وزن ۵۵- کیلوگرم)، ابوالفضل شهرجردی و فاطمه صادقی (کاتای انفرادی)، کاتای تیمی بانوان (تقی پور، جعفرزاده و قاضی زاده)، طراوت خاکسار (وزن ۵۵- کیلوگرم)، لیلا برجعلی (وزن ۶۸+ کیلوگرم)، رزیتا علیپور (وزن ۶۱- کیلوگرم)، علی اصغر آسیابری (وزن ۷۵- کیلوگرم) و پوریا اقدسی (وزن ۵۵- کیلوگرم) هم نفراتی بودند که موفق به کسب مدال برنز این دوره از مسابقات شدند.

نگاه فدراسیون جهانی به عملکرد کاروان ایران

ایران در آخرین حضور خود در مسابقات قهرمانی آسیا که مربوط به سال ۲۰۱۷ به میزبانی قزاقستان بود موفق به کسب ۱۶ مدال طلا، ۸ نقره و ۸ برنز شده بودند، اما این‌بار در قزاقستان و در غیاب کشور ژاپن کاراته کشورمان در رده‌های پایه  تنها ۱۳ مدال طلا، ۵ نقره و ۸ برنز کسب کرد. همچنین در بخش بزرگسالان تیم ایران در سال ۲۰۱۹ به میزبانی ازبکستان موفق به کسب ۵ مدال طلا، ۲ مدال نقره و ۴ مدال برنز شده بود تا بعد از ژاپن نایب قهرمان شود، اما در این دوره کاروان بزرگسالان کشورمان تنها موفق به کسب یک مدال طلا، ۵ مدال نقره و ۷ مدال شد تا پایین‌تر از کشورهای ژاپن، قزاقستان و ویتنام در جایگاه چهارم قرار بگیرد.

در پایان این دوره از مسابقات فدراسیون جهانی کاراته در گزارشی به بررسی مسابقات قهرمانی آسیا پرداخت. در گزارش فدراسیون جهانی با اشاره به قهرمانی ایران در قاره کهن، تمرکز این مسابقات را بر روی رده سنی بزرگسالان دانست. در قسمتی از این گزارش درباره عملکرد ذبیح‌الله پورشیب، کاپیتان تیم ملی کاراته ایران آمده است: «ذبیح‌الله پورشیب با مدال طلایی که در کومیته انفرادی به دست آورد، پایانی درخشان برای عملکرد فوق‌العاده ایران رقم زد. آخرین طلای ایران در آسیا متعلق به پورشیب بود تا ایران با کسب ۱۴ مدال طلا نمایش موفقی در آسیا داشته باشد. گرند وینر کاراته جهان در فینال وزن منهای ۸۴ کیلوگرم شیمادا از ژاپن را ۴ بر ۳ شکست داد تا طلای دیگر برای ایران بدست آورد.”

در گزارش سایت فدراسیون جهانی عبدالله حماد از اردن که موفق شد در فینال منهای ۶۰ کیلوگرم علی مسکینی را شکست دهد، به عنوان یکی از پدیده‌های این مسابقات معرفی شد.

طباطبایی: مغرور و ناامید نمی‌شویم

حسن طباطبایی، رئیس فدراسیون کاراته در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی برگزیده های ایران، درخصوص این دوره از مسابقات اظهار داشت: سختی‌هایی برای اعزام کاروان کاراته ایران به مسابقات وجود داشت که خوشبختانه توانستیم از آنها عبور کنیم. کاروانی با اتحاد راهی مسابقات کردیم که در این خصوص باید از وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک تشکر کنم. خوشبختانه در این دوره توانستیم مدال‌های خوش‌رنگی کسب کنیم و بارها پرچم کشورمان را به اهتزاز دربیاوریم. 

وی با بیان اینکه کاراته پشتوانه خوبی دارد، ادامه داد: با نتایجی که کسب شد به آینده امیدوار هستیم. شاهد ظهور نفراتی هستیم که بدون شک خیلی زود به رده بزرگسالان خواهند رسید. دختران ما هم با پوشش اسلامی پابه‌پای پسران به موفقیت رسیده و حتی در برخی مواقع بهتر هم بودند. سرمایه‌گذاری در کاراته آسیا زیاد شده و تایید این صحبت می‌تواند مدال‌هایی باشد که کشورهای جدید کسب کرده‌اند. 

رئیس فدراسیون کاراته با اشاره به اینکه توقعات در برخی رده‌های بیشتر بود، گفت: موفقیتی که کسب شده ما را مغرور نخواهد کرد. ضمن اینکه توقعاتی که برآورده نشد هم ما را ناامید نمی کند. ما مسیر و هدف مشخصی داریم و در همان راه قدم برخواهیم داشت. به زودی عملکرد تک تک نفرات را ارزیابی خواهیم کرد تا در ادامه راه بتوانیم نقاط ضعف خود را برطرف و نقاط قوت خود را تقویت کنیم.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا