فرهنگ و هنر

مهرواره هوای نو با انتقاد پیشکسوتان از وضعیت امروز مداحی آغاز به کار کرد

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت برگزیده های ایران، مراسم افتتاحیه مهرواره هوای نو تقدیر از برگزیدگان سال هیأت و تشکل های دینی عصر امروز (دوشنبه ۱۷ آبان‌ماه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از پیرغلامان آستان سیدالشهدا و مداحان اهل بیت (ع) در تکیه نیاوران برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در ابتدای این مراسم اظهار داشت: در این سه سال بنای ما بر این بوده است که سرمایه‌های بزرگ عرصه هیأت و تشکل‌های دینی را به یکدیگر وصل کنیم و با هم‌افزایی ظرفیت بیشتری را ایجاد کنیم.

وی افزود: شورای هیأت و ستایشگری کارهای بزرگی را انجام داده‌اند که همگی جداگانه بودند اما به فرموده مقام معظم رهبری تا کنار هم جمع نشویم اتفاقات بزرگ رخ نخواهد داد. خدا را شاکریم که در ا ین مردت کوتاه همراهی خوبی از سوی این نهادها صورت گرفته است.

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی با اشاره به  اینکه اولین مهرواره هوای نو برای تجلیل از برگزیدگان سال جمهوری اسلامی در حوزه هیأت و تشکل‌های دینی از سال گذشته با برگزاری نشستی در این خصوص آغاز شد و امیدواریم در طول آن بتوانیم معیارها و ملاک‌های مشخص و استانداردی را در این مجموعه‌‌ها ایجاد کنیم.

باباخانی در پایان سخنان خود گفت:‌هوای نو به دنبال برندسازی یا چهره‌سازی نیست بلکه بنا داریم ملاک‌‌‌های را ایجاد و افراد موفق در آن را معرفی کنیم هدف ما این است جامعه‌سازی با اجتماع هیأت‌ها و تشکل‌های دینی در هوایی نو رقم بزنیم.

 

* «هوای نو» جشنواره نیست که اولی و دومی معرفی کند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی طی سخنان کوتاهی در این مراسم با بیان اینکه من آمده‌ام تا بیشتر شنوای سخنان حاضران و کارشناسان باشم، اظهار داشت: هیأت و روضه سیدالشهدا سرمایه بزرگی برای ما است که در طول تاریخ هرچه به دست آورده‌ایم به همین برکت بوده است و باید برای حفظ اصالت و تقویت نوآوری‌ها با حفظ مضامین تلاش کنیم.

وحید ملتجی، دبیر اولین مهرواره هوای نو در این مراسم با اشاره به اینکه هوای نو در همین‌جا و همین جلسه متولد می‌شود که جوانان مداح و پیرغلامان اهل بیت (ع) دور یکدیگر جمع شده‌اند، اظهار داشت: در هوای نو به دنبال آن هستیم در گام دوم انقلاب اسلامی هیأت‌ها و تشکل‌های دینی نقش‌آفرینی جدیدی داشته باشند. هدف ما این است که با عموم مردم ارتباط برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه شعار این مهرواره آن است که در «هوای نوی هیأت نفسی تازه کنیم» گفت: این مهرواره بزرگترین و مهم‌ترین رویداد هیأت و تشکل‌های دینی خواهد بود که امیدواریم با هم‌افزایی بتوانیم نتایج خوبی را رقم بزنیم.

 

ملتجی با اشاره به اینکه هیأت‌ها مهم‌ترین تشکل مردمی هستند که در کشور نقش‌آفرینی می‌کنند، گفت: در  اولین دوره مهرواره که امروز افتتاح می‌شود و تا بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت، سه بخش ستایشگران اهل بیت (ع)، کتاب عاشورا و هیأت را دنبال می‌کنیم که در بخش هیأت ۱۷ رشته در عرصه‌های مختلف خواهیم داشت. در هر رشته  نیز هیأت داورانی متخصص، کارشناس به ارزیابی برنامه‌ها خواهند پرداخت.

دبیر اولین مهرواره هوای نو اضافه کرد:‌ عنوان این برنامه مهرواره در نظر گرفته شده است و بنای کار جشنواره‌ای نداریم یعنی بنا نیست اول یا دوم و یا بهتر و یا بدتر انتخاب کنیم، بلکه بنا داریم برترین‌ها و برگزیده‌ها را به مردم معرفی کنیم. 

وی افزود: در بخش ستایشگری این مهرواره حسین محمدی‌فام، در بخش کتاب عاشورا مهران عباسی و در بخش هیأت نیز رحیم آبفروش مدیریت خواهند کرد.

دبیر اولین مهرواره هوای نو در پایان سخنان خود از همه بزرگان و کارشناسان حاضر در مراسم خواست تا راهنمایی و مشورت‌های خود را برای برگزاری هرچه بهتر این مهرواره ارائه کنند.

در بخش بعدی این مراسم سیدحمیدرضا برقعی به شعرخوانی پرداخت. بعد از درخواست حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و وحید ملتجی دبیر مهرواره هوای نو از حاضران برای ارائه راهنمایی‌‌ها و مشورت‌های خود در برگزاری این مراسم فضای مراسم افتتاحیه متفاوت شد و برخی از پیرغلامان و مداحان حاضر  نسبت به آنچه در شرایط امروز مداحی کشور سپری می‌شود، اعتراض‌‌‌هایی داشتند.

 

اعتراض پیرغلامان و مداحان پیشکسوت به اتفاقات این روزهای مداحی در کشور

حسین سازور مداح اهل بیت در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه این روزها بسیاری از مردم و اهالی هیأت نسبت به اتفاقات رخ داده همچون رنگ کردن موی یک مداح و یا آویزان کردن گوشواره توسط مداحی دیگر و … اعتراض‌هایی دارند که نشان می‌دهد آبروی مداحان در خطر است. 

وی افزود: این شجره طیبه را باید حفظ کنیم و برای این کار پیرغلامان باید بپا خیزند و قیام کنند؛ راه و مسیر سیدالشهدا (ع) نیازمند قیام است.

در  ادامه نیز مهدی آصفی از پیرغلامان اهل بیت به شعرخوانی پرداخت و گفت: تنها راه رسیدن به خدا امیرالمؤمنین (ع) است. 

مهدی امین‌فروغی از کارشناسان و پژوهشگران حوزه ستایشگری نیز در این جلسه بنا به سخنرانی داشت که انصراف داد و بعد حجت‌الاسلام وافی، عضو شورای برنامه‌ریزی بخش هیأت مهرواره هوای نو به سخنرانی پرداخت و گفت: در دهه هشتاد ۹۰ هزار هیأت در شهر تهران و ۱۵۰ هزار هیأت در سراسر کشور داشتیم و این غیر از مجالس موسمی و بانوان بود. تصور کنید در دهه محرم هر کدام از این ۱۵۰ هزار هیأت یک ساعت جلسه داشته باشد در هر شب ۱۵۰ هزار برنامه و در دهه اول محرم یک میلیون ۵۰۰ هزار ساعت برنامه می‌شود که از این همه چند کلید انحرافی و یا خطا خارج شده است. 

وی عنوان کرد: نباید با تعداد کمی اشتباه تمام اقدامات مداحان، منبری‌ها و هیأت‌ها را زیر سؤال برد. 

وافی گفت: متأسفانه دیوار هیأت و مداحی کوتاه است و با هر تک اشتباهی به آنها هجمه می‌شود. البته این حرف من به این معنا نیست که باید نسبت به کوتاهی‌ها و اشتباهات غافل بود اما نباید عنایات اهل بیت (ع) و رسم امام حسین (ع) که آبروداری و پرده‌پوشی بود را فراموش کرد. 

در بخش بعدی این برنامه سعید حدادیان مداح اهل بیت (ع) به اعتراض نسبت به انحرافات و خطاهای صورت گرفته از محرم امسال تاکنون پرداخت که از رسانه‌ها و تمام افراد حال حاضر در جلسه خواست کلمه‌ای از حرف‌هایش به بیرون از این جلسه منعکس نشود.

 

علی انسانی: گوشه‌نشینم، اما باز هم گله‌ها را به گوشم می‌رسانند

در بخش پایانی مراسم نیز علی انسانی شاعر و مداح اهل بیت (ع) به سخنرانی پرداخت و گفت: کار من در بازار است و این روزها به زعم بسیاری گوشه گرفته‌ام اما در همان مغازه من افرادی حضور پیدا می‌کنند و نسبت به اتفاقات این روزهای مداحی اعتراض می‌کنند عکس و کلیپ از اشتباه مداحان به من نشان می‌دهند. جا دارد بگویم هیچ دلی امروز برای امام حسین (ع) نمی‌سوزد و فقط عده‌ای بنا دارند دور خود آدم جمع کنند. متأسفانه ما بزرگترها نیز امضا و هویت نداریم که اقدامی کنیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) می‌فرمایند؛ نوآوری باید حمایت شود اما هر نوآوری ممدوح نیست و هر کاری صرف اینکه قدیمی نیست مورد قبول نیست. خیلی‌ها می‌ترسند در این خصوص حرف بزنند اما کار به جایی رسیده است که باید اقدام کنیم.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا