فرهنگ و هنر

شهرک سینمایی دیجیتال و بنیاد ملی پویانمایی راه‌اندازی می‌شود

شهرک سینمایی دیجیتال و بنیاد ملی پویانمایی راه‌اندازی می‌شود

– اخبار فرهنگی –

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، دومین جلسه شورای عالی سینما در دولت سیزدهم، به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان سینمایی، رئیس فرهنگستان هنر و اعضای حقیقی شورای عالی سینما، صبح امروز (دوشنبه ۲۰ شهریور) برگزار شد.

در این جلسه، مخبر ضمن تاکید بر ضرورت توجه به ابعاد سیاست‌گذاری و نرم‌افزاری حوزه سینما گفت: یکی از وظایف مهم شورای عالی سینما پیش‌بینی و فراهم ساختن بعد سخت‌افزاری، تهیه تجهیزات روز دنیا، ساخت شهرک‌های سینمایی و دیجیتالی است اما ضرورت دارد در کنار این اقدامات، یک پیوست نرم‌افزاری و سیاست‌گذاری نیز دیده شود.

او با اشاره به نفوذ و تاثیر بالای محصولات سینمایی و نمایشی برای تبیین مسائل مختلف در کشور  افزود: سینما مهمترین ابزار برای اشاعه و صدور تمدن و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در داخل و در سطح منطقه و جهان است. شورای عالی سینما باید به محل تدوین جریان عملیاتی تبیین و ترویج تمدن اسلامی، آرمان‌های جمهوری اسلامی و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی تبدیل شود. سینما مهمترین ابزار و مولفه جدی برای حفاظت و اشاعه فرهنگ است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به جایگاه و نقش شورای عالی سینما در جهت‌دهی و ایجاد امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای پیشرفت و توسعه اقتصاد سینمای کشور تاکید کرد: دبیرخانه شورای عالی سینما موظف است افق پنج ساله این شورا را هر چه سریع‌تر تهیه و تدوین کند و بخش اعظم فعالیت‌های این دبیرخانه باید به تدوین سیاست‌های سینمایی و هنری کشور اختصاص یابد. برگزاری، پیگیری مصوبات، تعیین محتوای جلسات شورای عالی سینما در بین سایر شوراها و نهادهای فرهنگی، اهمیتی اساسی دارد و باید تمامی اعضا برای برگزاری منظم جلسات حساسیت ویژه‌ای داشته باشند.

برنامه تعطیلی سینماها به مناسبت ایام رحلت پیامبر اکرم(ص) و امام رضا (ع) اعلام شد

معاون اول رئیس جمهور با تبریک روز ملی سینما به تمامی سینماگران و هنرمندان این عرصه، از اقدامات شورای عالی سینما در دولت سیزدهم به‌منظور برنامه‌ریزی برای ساخت سینماهای جدید، ورود تجهیزات و امکانات سینمایی روز دنیا، حمایت مالی، معیشتی و مسکن سینماگران و توسعه اقتصاد سینما قدردانی و تاکید کرد این رویه با کیفیت و کمیت بهتر و بیشتری ادامه یابد.

او با بیان اینکه باید هماهنگی و همکاری وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ساخت فیلم‌های مختص کودک و نوجوان و تعیین محتوای مناسب با سنین آنان افزایش یابد، اظهار داشت: سینمای کودک هم از حیث رونق اقتصاد سینما و هم از حیث نقش و نفوذ آثار سینمایی در تربیت کودکان، حائز اهمیت اساسی است. از این‌رو باید پیشنهادات ساخت فیلم‌های سینمایی ویژه دانش‌آموزان و کودکان در شورای عالی آموزش و پرورش و دولت مطرح و مصوب شود.

مخبر همچنین بر تقویت جریان سینمایی در استان‌ها و بهره‌گیری از نخبگان هنری و فرهنگی به ویژه در شهرستان‌های محروم کشور تاکید کرد و از شورای عالی سینما خواست تا با برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی با دستگاه‌های ذیربط به ویژه وزارت خارجه، زمینه را برای صادرات آثار سینمایی ایران در حوزه کشورهای همسایه و منطقه و همچنین تولید آثار مشترک سینمایی و هنری با کشورهای حوزه تمدن اسلامی و ادبیات مقاومت، فراهم کند.

در این جلسه، اقدامات انجام شده و پیگیری مصوبات اولین جلسه شورای عالی سینما از جمله روند تدوین طرح حقوق معنوی مخاطبان سینمای ایران، طرح کمک به تجهیز و روزآمد سازی ۱۰۰ شعبه و نمایندگی دفتر انجمن سینمای جوانان در سراسر کشور، حمایت از سینماگران فاقد مسکن با اختصاص ۲۰۰۰ واحد مسکونی و اختصاص اعتبارات لازم برای تولید مشترک فیلم با کشورهای حوزه تمدنی و محور مقاومت ارائه شد.

در ادامه نیز چندین مصوبه در راستای توسعه اقتصاد و بازار سینمای کشور از جمله طرح تخصیص بنیاد ملی پویانمایی و تقویت صنعت پویانمایی کشور مطرح و ایجاد ساختار این بنیاد به تصویب رسید. ورود مواد اولیه تجهیزات و فناوری‌های تخصصی صنعت سینما که امکان تولید در داخل ندارند، اختصاص اعتبار برای طرح سینماکارت به کارکنان و بازنشستگان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دولتی و طرح اکران صبحگاهی فیلم‌های سینمایی برای دانش‌آموزان، از جمله طرح‌هایی بود که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

از دیگر مصوبات این جلسه می‌توان به امکان برگزاری جشنواره منطقه‌ای فیلم خزر، احداث شهرک سینمایی دیجیتال بر مبنای استودیوهای دیجیتال تولید فیلم، زمینه‌سازی برای برخورداری طرح‌های مهم سینمایی از منابع و تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی و طرح حمایت از سینماگران استان‌ها اشاره کرد. همچنین درخصوص اصلاح نحوه اخذ مالیات از هنرمندان پیشنهاداتی مطرح و مقرر شد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح پیشنهادی در این زمینه را تهیه کند.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا