فرهنگ و هنر

گاهی کسی او را صدا می‌زد: «رقیه!»

گاهی کسی او را صدا می‌زد: «رقیه!»

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، این روزها که در حال سپری کردن دهه نخست ماه محرم هستیم و عطر و بوی حسینی فضای کوچه ها و خیابان ها را پر کرده است، خواندن اشعاری در حال و هوای حسینی، دل و جان را جلا می بخشد.

واقعه عاشورا و قیام کربلا در شعر شاعران فارسی زبان، ظهور و بروز ویژه ای داشته و منجر به خلق آثاری ماندگار در عرصه‌ی شعر آیینی شده است. شعر عاشورایی با هدف ترویج آموزه های دینی، اخلاقی و مذهبی و زنده نگهداشتن ارزش های قیام حضرت سید الشهدا (ع) و یاران وفادارش، خلق شده است و نمونه های درخشانی از شاعران کهن و معاصر در این حوزه به جای مانده است.

بر این اساس، خلق آثار ماندگار برای مخاطبان کودک و نوجوان در این عرصه کاری ضروری، ارزشمند و البته بسیار دشوار است. بدیهی است آشنا کردن نسل کودک و نوجوان امروز با آموزه های عاشورا از طریق تولید آثار خلاقانه، وظیفه و رسالت خطیری است که بر دوش شاعران و نویسندگان این حوزه نهاده شده است. آثاری که در عین برخورداری از ساختار ادبی قابل قبول و استاندارد، کلیشه ای و شعاری نباشد و برای مخاطب کودک و نوجوان نیز قابل درک باشد.

چاپ بیست و سوم کتاب «زینب، بانوی قهرمان کربلا» به کتابفروشی‌ها رسید

در این زمینه، معروفترین اثر عاشورایی برای نوجوانان، «منظومه ظهر روز دهم» سروده‌ی زنده یاد «قیصر امین پور» است. این منظومه‌ی بلند نیمایی که یکی از مهمترین الگوهای شعر آیینی برای مخاطبان نوجوان به شمار می‌آید، روایت کننده ماجرای قهرمانی های حضرت قاسم (ع)  فرزند دوازده ‌ساله امام حسن مجتبی(ع) است که دوشادوش عمویش در صحرای کربلا مبارزه می‌کند.

اکنون سید حبیب نظاری شاعر نام آشنای حوزه کودک و نوجوان که سابقه‌ی خوب و قابل قبولی در عرصه‌ی سرایش شعر آیینی دارد، منظومه‌ی عاشورایی «هنگام باران بود» را روانه‌ی بازار کرده است.

شاعر گنجشک‌ها

سید حبیب نظاری که به دلیل تمرکز و توجه ویژه اش به موتیف«گنجشک»  و قالب دوبیتی در میان اهل ادب به «شاعر گنجشک‌ها» معروف است، پیش از این مجموعه دوبیتی‌های آیینی با عنوان« از این دست» را نیز با موضوع حضرت ابوالفضل العباس(ع) منتشر کرده بود.

او این بار به سراغ قالب نیمایی و  شخصیت حضرت رقیه(س) رفته است. نظاری در این منظومه تلاش می‌کند با نگاهی بسیار کوتاه و مختصر به ماجراهایی که بعد از واقعه‌‌ کربلا بر حضرت رقیه(س) گذشته است بپردازد. نظاری درباره‌ی این اثر گفته است: «این منظومه با نگاه به سه دغدغه شکل گرفت: نوجوان‌سرایی، منظومه‌سرایی و عاشورا سرایی.»

انتخاب قالب نیمایی، وزن روایی مناسب و زبان ساده و روان، تصویرگری زیبا و کتاب سازی خوب از نقاط قوت کتاب مذکور است.

شایان ذکر است کتاب شعر «هنگام باران بود» در بخش کودک و نوجوان بیست‌ویکمین جشنواره ادبی قلم زرین، شایسته تقدیر شناخته شد. سیدحبیب نظاری در حال حاضر کارشناس نظارت بر ویراستاری انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

این کتاب با تصویرگری هما رستمی در ۲۴ صفحه و به بهای ۲۷ هزار تومان با شمارگان۲۵۰۰ نسخه از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

نگاهی به کتاب عاشوایی «بینایی»/ انسان بر سر دوراهی جهنم و رحمت خدا

بخش کوتاهی از این منظومه را می خوانیم:

…آن دختر کوچک
از بس هراسان بود
با چشم‌هایش آسمان را جست‌وجو می‌کرد
دنبال باران بود
-دنبال بابایی که از باران رهاتر بود-
عطر گلی گاهی میان دشت می‌پیچید
او را به یاد خنده بابا می‌انداخت
گاهی صدایی می‌رسید از روی یک نیزه
مثل نوای خواندن قرآن بابا بود
گاهی کسی او را صدا می‌زد: «رقیه!»
از عمه می‌پرسید: «پس بابای من کو؟»
او تشنه‌ی آرامش دستان بابا بود…

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا