علمی و فناوری

نتیجه یک تصادف وحشتناک / اگر ماه به زمین برخورد کند!

نتیجه یک تصادف وحشتناک / اگر ماه به زمین برخورد کند!

بسیاری از افراد دوست دارند که به‌شرایط و اتفاقات با احتمال رخداد پایین بیندیشند. یکی از این موارد مسئله برخورد ماه با کره زمین است. اگرچه این اتفاق در آینده نزدیک رخ نخواهد داد و حتی می‌توان گفت که ماه در حال فاصله گرفتن از زمین است، اما از نظر علمی چنین چیزی کاملا ممکن است.

اول از همه باید بدانید که ماه در شرایط فعلی به‌ زمین نزدیک نخواهد شد و هیچ برخوردی رخ نمی‌دهد. در واقع باید برای خارج شدن ماه از مدار یک عامل خارجی مهم (همچون یک برخورد فاجعه‌وار) وجود داشته باشد. اگر این برخورد از طرف یک سیارک یا جرم آسمانی هم‌اندازه ماه باشد، قمر زمین برای همیشه نابود می‌شود؛ اما اگر به‌نحوی ماه از مدار خود خارج شده و به زمین برخورد کند، حیات در روی کره آبی نابود خواهد شد.

در واقع در مراحل اول برخورد زمین به چندین تکه تقسیم می‌شود و هیچ جانوری زنده نخواهد ماند. همچنین تقابل گرانشی این دو سبب می‌شود که ماه همچون حلقه‌ای به دور کره زمین درآید. پس از اینکه شرایط کمی پایدار شد، وضعیت همچون زمان انقراض دایناسورها خواهد شد. ۶۵ میلیون سال پیش برخوردی سهمگین باعث شد که آب‌وهوای کره زمین به شکل چشمگیری تغییر کند.

اگر ماه با زمین برخورد کند نیز باید انتظار تکرار آن شرایط را داشته باشیم. این برخورد حجم زیادی از گرد و غبار را وارد جو خواهد کرد و دیگر نور خورشید نمی‌تواند راهی به زمین بیاید. از طرفی علاوه بر عصر یخبندان شاهد فعالیت گسترده آتشفشان‌ها خواهیم بود. بدین‌ترتیب اگر به‌ هر نحوی موجودی از برخورد اولیه جان سالم به‌در برده باشد، در این مرحله نابود خواهد شد.

این مرحله از برخورد ماه با کره زمین ممکن است چندین دهه طول بکشد و پس از آن حیات مجددا از مراحل اولیه آغاز خواهد شد.

نشانه برخورد احتمالی ماه

اگرچه زمین با نیروی گرانش خود ماه را در مداری ثابت نگه داشته است، اما این کره بی‌جان نیز روی زمین تاثیر می‌گذارد و با گرانش خود باعث ایجاد جزر و مد می‌شود. حال اگر ماه بخواهد به‌ زمین برخورد کند، این اتفاق به صورت نزدیک شدن تدریجی در مدارهای کوتاه و کوتاه‌تر خواهد بود.

در این مرحله ابتدا شاهد به‌هم ریختن برنامه جذر و مد دریاها و سپس شدت گرفتن آنها خواهیم شد. با نزدیکی بیشتر ماه سونامی‌های بزرگی به ارتفاع چند ده متر رخ خواهند داد و شهرها را ویران می‌سازند. شدت سونامی‌ها به حدی خواهد شد که آب شور دریا تمامی گیاهان را پیش از برخورد اصلی با ماه نابود می‌کند.

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا