سلامت

نگرانی از افزایش چاقی و اضافه وزن در خوزستان

مهنوش صاحبدل چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار برگزیده های ایران اظهار داشت: خانواده ها باید با کاهش بازی‌های رایانه ای و ترغیب کودکان به افزایش تحرک بدنی از این وضعیت پیشگیری کنند.

وی بیان کرد: سوء تغذیه شامل لاغری و کم وزنی و اضافه وزن و چاقی است؛ چاقی همیشه به این معنا نیست که افراد مرفه دچار آن می‌شوند بلکه گاهی فقر فرهنگی و فقر مالی نیز این مشکل را ایجاد می کند. به عنوان مثال زمانی که بیشتر از یک نوع ماده غذایی مانند کربوهیدارت استفاده شود به مرور چاقی را سبب می‌شود.

صاحبدل ادامه داد: اگر آمار اضافه و زن و چاقی دراستان خوزستان بالاست به معنی مرفه بودن مردم این استان نیست بلکه نیاز به کار فرهنگی دارد چون برخی افراد عادات غذایی اشتباه دارند، فست فود، چربی کربوهیدرات، تنقلات مانند چیپس و پفک و بیسکوییت زیاد مصرف می‌کنند و یا کودکان به خوردن کیک و آبمیوه‌های صنعتی در صبحانه عادت کرده اند.

رییس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان توصیه کرد: در مصرف مواد غذایی مصرف تخم مرغ و حبوبات برای تامین پروتئین، لبنیات کم چرب، سبزیجات ، میوه جات و نان و غلات سبوس دار استفاده شود.

وی در خصوص برنامه‌های بهداشت برای پیشگیری و کنترل چاقی گفت: از سال ۱۳۹۵ پایلوت کشوری برنامه ایران اکو (پروژه سازمان جهانی بهداشت)  آغاز شد که هدف آن توقف اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان بود و این برنامه از سال ۹۸ برای کل کشور ابلاغ شد و در حال حاضر برای کودکان زیر پنج سال نیز اجرا می‌‎شود.

صاحبدل اضافه کرد: آمار اضافه وزن نوجوانان از زمان اجرای طرح بر روی ۲۰ درصد متوقف شده البته سال گذشته آمار به ۱۷ درصد رسید که شاید یکی از دلایل آن کاهش مراجعه بوده است.

رییس گروه بهبود تغذیه مرکزبهداشت خوزستان بیان کرد: فاز پیشگیری این طرح با فعالیت‌ بین‌بخشی قابل اجرا است یعنی ارگان‌هایی مانند شهرداری،  ورزش و جوانان و آموزش و پرورش باید با همکاری یکدیگر اقدامات موثری انجام دهند و البته فعالیت‌های مناسبی در پارک‌ها و یا مدارس انجام شده است.

وی ادامه داد: در فاز کنترل، وقتی مراقب سلامت، فرد مبتلا به چاقی را هنگام مراجعه به مراکزخدمات جامع سلامت شناسایی می‌کند به پزشک یا کارشناس تغذیه و در صورت داشتن ریشه پرخوری و یا عصبی به روانشناس ارجاع خواهد داد.

صاحبدل اظهار داشت: در میانسالان حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز آمار اضافه وزن و چاقی ۶۷ درصد است و در زنان بیشتر گزارش شده که به علت بی تحرکی، تغذیه نامناسب و استرس است.

رییس گروه بهبود تغذیه مرکزبهداشت خوزستان گفت: در گروه سنی جوانان مداخله ای در بوفه های دانشگاه‌ها اعمال شده و آموزش‌هایی در دانشگاهها ارائه می شود در ادارات نیز به کارکنان آموزش داده می شود، سالمندان نیز آموزشهای مناسب را دریافت می‌کنند.

وی تاکید کرد: در تمام گروه‌های سنی،  فرد مبتلا به چاقی در مراجعه به مراکز بهداشتی مورد بررسی قرار گرفته و توسط بهورز یا مراقب سلامت تا سه مرحله مورد آموزش قرار می‌گیرد که در صورت لزوم به پزشک و یا کارشناس تغذیه ارجاع می شود تا رژیم درمانی به صورت رایگان به وی ارائه شود.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا