کهگیلویه و بویراحمد

وجود ۱۸۰ حلقه چاه غیر مجاز در باشت/ رفع تصرف ۲۸ هکتارازبستر رودخانه دراین شهرستان

 

به گزارش برگزیده های ایران از گچساران عطاء دیلمی در جلسه شورای حفاظت آب باشت اظهار کرد: ممنوعیت کشت محصولات پر مصرف آب مانند هندوانه و برنج طبق دستورالعمل های صادر شده ممنوع می باشد.

وی بیان کرد: باید ممنوعیت کشت هندوانه به وسیله دهیاران و نصب بنربه مردم و کشاورزان اطلاع رسانی شود.

رئیس اداره آب منطقه ای باشت با اشاره به اینکه برنج یکی از محصولات پر مصرف آب می باشد،تصریح کرد: معیشت عده ای از مردم درکشت این محصول بوده و جز این نیز راه درآمدی ندارند به همین دیلی نیز اگربارندگی های سالجاری تا پایان سال آبی بهتر شود می توانند کشت بیشتربرنج را برای معیشت خود انجام دهند.

دیلمی عنوان کرد: در حال حاضر ۳۷۶ حلقه چاه مجاز دارای پروانه و ۱۸۰ حلقه چاه غیر مجاز و بدون پروانه در باشت وجود دارد.

وی گفت: از سال گذشته تا کنون افزون بر ۴۰ حلقه چاه غیر مجاز در باشت مسلوب المنفعه و پر گردیده و مابقی نیز طبق برنامه ریزی های تنجام شده در سالجاری و پایان سال آینده پر خواهند شد.

رئیس اداره آب منطقه ای باشت خاطر نشان کرد: با توجه به پروانه بهره برداری که در اختیار باغداران باشت قرار داده شده محصولات خوبی نیز برداشت شده است.

 

دیلمی بیان کرد: به متقاضیان پروانه بهره برداری تمدید پروانه و نصب کنتور هوشمند را اعلام کرده ایم که برای آبهای زیر زمینی و برای آبهای سطحی ۵ سال به بالا باید کنتور هوشمند نصب شود.

وی افزود: در سالجاری افزون بر ۲۸هکتار از اراضی بستریا حریم رودخانه در باشت رفع تصرف شده و حدود ۳۰ هکتار دیگر نیز شناسایی و برای رفع تصرف آنها نیز اقدام خواهد شد.

 رئیس اداره آب منطقه ای باشت ادامه داد: با کشاورزان شهرستان همکاری های لازم را می کنیم تا با همکاری آنها با رعایت قوانین و مقررات توزیع عادلانه آب با نصب منصوبات برابر پروانه بهره برداری و کنتورهوشمند استفاده نرمال از آبهای زیر زمینی انجام شود.

یعقوب سادات عنا رئیس محیط زیست باشت نیز در این جلسه گفت: انتظار می رود تا از ظرفیت معتمدین و ریش سفیدان طوایف در راستای آگاهی بخشی مصرف درست از منابع آب زیر زمینی به کشاورزان و مردم استفاده شود.

وی اظهار کرد: در گشت های مختلفی که از مناطق داشتیم شاهد استفاده بیش از حد کشاورزان از منباع زیر زمینی آب شده ایم تا جایی که اشخاصی پمپ آب دارند ولی زمین کشاورزی نداشته و پمپ های خود را به زمین های دیگر انتقال داده اند.

سید علی رجایی مفرد دادستان باشت نیز تصریح کرد: پیشگیری از جرائم از وظایف تمامی دستگاه ها بوده و برای حفظ حقوق مردم و صیانت از آن به جد ایستاده و با مخلان بر هم زننده امنیت به صور ت قانونی برخورد می شود.

وی عنوان کرد: نباید انتظار داشت که کارهای انجام نشده در طول چند سال به یکباره رخ دهد بلکه باید پله پله آنها طبق قانون اجرا شوند.

دادستان باشت ادامه داد: در این شهرستان طی ۲۰ سال اخیر رفع تصرفی وجود نداشته وقتی این اقدام رخ می دهد کمی تشنج ایجاد می کند، دستورالعمل منع کشت های پر مصرف آب از سال ۹۷ وجود داشته ولی تا کنون طبق آن عمل نشده، نمی توان به یکباره از کشت کشاورزان جلوگیری کرد.

رجایی مفرد اضافه کرد: جهاد کشاورزی باید کشت جایگزین را به کشاورزان منطقه اعلام کند که تا کنون در این خصوص همکاری لازم صورت نگرفته است.

وی گفت: برخی از کشاورزان زمین های خود را به افراد دیگر اجاره داده و یا محصول برنج خود را هنوز کشت نکرده به شمال کشور پیش فروش می کنند که این اقدام جای تذکر دارد.

دادستان باشت خاطر نشان کرد: توپ اجرای وظایف را در زمین هم نیندازید تا از اختلاف بین ادارات کسی نتواند سوء استفاده کند.

لطف اله موسوی شهردار باشت نیز اظهار کرد: اگر مشکل آب منطقه ای استفاده شهرداری است ما چند پارک محله ای در باشت داریم که آنها را از طریق آب های زیرزمینی آبیاری خواهیم کرد.

وی افزود: شهرداری آمادگی کامل برای پر کردن چاه های غیر مجاز را با آب منطقه ای دارد.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا