سمنان

رزمایش مدیریت بحران و پدافند غیرعامل با حضور استان های منطقه شمال شرق کشور

رزمایش مدیریت بحران و پدافند غیرعامل با حضور استان های منطقه شمال شرق کشور

به گزارش خبرگزاری برگزیده استان سمنان ،معاون امور هماهنگی استانداری سمنان در نشست افتتاحیه این رزمایش گفت: شرایط نامتعارف و غیرطبیعی کره زمین حاصلی جزء اتفاقات غیرقابل پیش بینی ندارد به ویژه درخصوص کاهش و یا افزایش بارندگی و نزولات جوی یکباره که باعث وجود سیل و خسارات احتمالی خواهد شد.

محمد حمیدی با اشاره به اینکه استان سمنان بیش از ۹۷ هزار کیاومتر مربع گستردگی جغرافیایی دارد و مستعد بروز سیلاب های پی در پی است اضافه کرد: وجود کویر، دشت و رودخانه های متعدد لزوم آمادگی ما را در برابر مقابله با این تهدیدات چندین برابر می نماید.

وی افزود: این امر افزون بر اینکه آمادگی کامل استان ها را می طلبد، باید خود را برای یاری رساندن به استان های هم جوار آماده کنیم و همچنین در مواقع وقوع بحران های واقعی هماهنگی های لازم با استان های همجوار نظیر خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان و … را داشته باشیم.

حمیدی ضمن تشکر از حضور استان های یاری رسان یاده شده خاطرنشان کرد: علاوه بر بحران های طبیعی، مخاطرات انسان سازی نیز در حوزه وزارت نیرو وجود دارد که همه هموطنان باید درخصوص این مخاطرات نیز آمادگی کامل را داشته باشند.

وی به اهمیت تهدیدات انسان ساز حوزه وزارت نیرو از قبیل ناترازی برق و کمبود آب اشاره کرد و افزود: همراهی مردم، افزایش برنامه ریزی و مدیریت منابع می تواند چالش های پیش رو حوزه آب و برق را در فصول گرم و سرد سال مرتفع سازد.

در ادامه رئیس گروه پدافندغیرعامل وزارت نیرو در نشست افتتاحیه این رزمایش گفت: تامین آب و برق، یکی از وظایف مهم وزارت نیرو است و حساسیت کار ما به لحاظ خدمت رسانی به مردم، از اهمیت خاصی برخوردار است.

مرتضی بیگلری با اشاره به این که هدف اصلی ما در این فرآیند خدمات دهی، استمـرار خدمـات می باشد افزود: در این زمینه علاوه بر استمرار خدمت رسانی، اهدافی نظیر : انسجام بخشی و ایجاد هماهنگی سازمانی بین شرکت های صنعت آب و برق استان و استان های معین، افزایش هوشمندی در مدیریت شرایط اضطراری، ابزار شناسی و ابزارسنجی در راستای شناسایی نقاط قوت و ضعف شرکت ها، سنجش و افزایش کارآمدی منابع انسانی که از مهمترین موارد و اهداف به شمار می رود و در نهایت کسب اعتماد اجتماعی است که مردم با دیدن این آمادگی از بُعد روانی اطمینان خاطر به مسئولان پیدا می کنند.

وی با عنوان این که تداوم خدمات به زیر ساخت های مناسب آب و برق و نیروی انسانی بستگی دارد یادآور شد: به این منظور و با هدف تقویت نیروی انسانی سلسله مانورهای مدیریت بحران را با کمک استان های یاری رسان از سال ۹۷ در وزارت نیرو برنامه ریزی شده است و اثربخشی اینگونه از مانورها از طریق تیم های ارزیابی مستمر در محل انجام مانور مورد پایش و بررسی نقاط قوت و ضعف قرار می گیرد.

بیگلری اظهارداشت: وقوع رخدادهای طبیعـی و غیرطبیعی در کشـورما بسیـار زیاد است و آنچـه که می باید همواره به دنبال آن باشیم؛ شناسائی حوادث متصور، آسیب پذیری در ازای هر حادثه که با آنان مواجه می شویم و مصون سازی در برابر آسیب پذیری ها می باشد.

وی با عنوان این که در صنعت آب و برق ، بسیـاری از مـوارد پیش از بحـران انجام شده و هزینـه ها را کاهـش می دهد تصریح کرد: تهدیدشناسی و مخاطره شناسی در این رزمایش، شناسائی و اولویت بندی خواهد شد.

وی با ابراز این که در بحث مخاطرات، حوادث طبیعی و صنعتی مدنظر است اضافه کرد: درحوزه مدیریت حوادث طبیعی شرایط سخت تر خواهد شد و برای شرایط پیچیده باید مهیا شویم.

نماینده وزارت نیرو خاطرنشان کرد: پس از پایان مانور نتایج عملیات میدانی و کمیته های فرعی رزمایش به مدیران عامل و مسئولان ذیربط اعلام می شود و پیش بینی می گردد با عنایت به اینکه در هر سال تمامی شرکت ها چه به عنوان استان خدمت گیرنده و یا استان های یاری رسان در این رزمایش ها شرکت دارند نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی و در راستای نیل به عالی بودن اقدامات موثر را اتخاذ نمایند.

گفتنی است: رزمایش تمرین آموزشی شمال شرق کشور به میزبانی شورای هماهنگی مدیران عامل صنعت آب و برق بحران و پدافندغیرعامل استان سمنان در روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه به اجرا درآمد و ارائه دستاوردهای صنعت آب و برق استان سمنان و استان های شرکت کننده در این تمرین و برپائی چادرهای بحران از دیگر برنامه های این رزمایش به شمار می رود.

قابل ذکر است: در این رزمایش یک روزه که به همت استان های یاری رسان خراسان رضوی، خراسان شمال و گلستان به انجام رسید ۳۶ اکیپ اجرایی عملیاتی مشتمل بر ۱۸۵ نفر همراه با ۴۳ خودرو تدارکاتی، پشتیبانی و عملیاتی و همراهی و همکاری دستگاه های اجرایی و عملیاتی نظیر استانداری استان سمنان، فرمانداری شهرستان سمنان، نیروی انتظامی، هلال احمر، آتش نشانی، اورژانس و صدا و سیما حضور داشتند و با هزینه ای بالغ بر ۱۳ هزار و ۹۵۰ میلیون ریال سرمایه گذاری تاسیسات آب و برق مورد اصلاح و بهینه سازی واقعی قرار گرفته اند.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا