اخبار روز

خاکریز خاطره‌ها|کدام اتفاق، کلید آغاز قدرت پهپادی ایران بود؟ / رؤیایی که با “مهاجر” تعبیر شد! + فیلم

خاکریز خاطره‌ها|کدام اتفاق، کلید آغاز قدرت پهپادی ایران بود؟ / رؤیایی که با “مهاجر” تعبیر شد! + فیلم

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت سخنان بسیار مهمی را بیان کردند.

ایشان در بخشی از این بیانات خود درباره دستاوردهای دفاع مقدس صحبت کردند و فرمودند: “و امّا از ناحیه‌ی دستاوردها؛ دستاوردها دیگر یکی دو مورد نیست؛ حالا [اگر] انسان بخواهد وارد این مقوله بشود که دستاوردهای دفاع مقدّس چه بود، یک کتاب ده‌هاجلدی خواهد شد، من دو سه نکته را فقط در این زمینه عرض می‌کنم؛ اوّل اینکه تمامیّت ارضی کشور حفظ شد که خب، کار مهمّی است، یعنی همه‌ی دنیا پشت‌سر صدّام جمع شدند برای اینکه این مرز را بشکنند، هشت سال هم زور زدند، آخرش هم یک وجب از خاک این کشور نرفت؛ این چیز آسانی نیست، چیز کوچکی نیست؛ خیلی مهم است، خب، این حالا یک دستاورد، لکن دستاوردهای دیگر از این مهم‌تر است.”

چند روایت خواندنی از دیدار متفاوت پیشکسوتان دفاع مقدس با رهبر انقلاب

یک دستاورد این بود که ملّت ایران عظمت توانایی‌های خودش را کشف کرد، شما الآن ملاحظه کنید این خانم‌ها و آقایان جوانی که آمدند اینجا صحبت کردند، دائم می‌گویند که “ما در اداره‌ی کشور، در مدیریّت کشور، در اقتصاد و مانند اینها، شیوه‌های جنگ تحمیلی را و دفاع مقدّس را به‌کار ببریم و استفاده کنیم”؛ این معنایش چیست؟ معنایش این است که آن‌قدر در دفاع مقدّس توانایی‌های ملّت ایران در همان بخش آشکار شده که همه میخواهند در همه‌ی بخشهای مدیریّت یک کشور و پیشرفت یک کشور و اعتلای یک کشور از آن برنامه‌ها تبعیّت کنند و پیروی کنند؛ یعنی دفاع مقدّس یک تصویری در مقابل ملّت ایران قرار داد که ملّت ایران خودش را شناخت.”

بیان دستاوردهای دفاع مقدس به‌ویژه توانمندی‌هایی که به‌واسطه جنگ هشت‌ساله به ملت ایران اضافه شد، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

.

احمد ذات‌اصغر از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس درباره دستاوردهای جنگ ایران و عراق نکات قابل‌توجهی را مطرح می‌کند. او در گفت‌وگو با برگزیده های ایران که با همکاری و حمایت باغ‌موزه دفاع مقدس انجام شد، بیان کرد: هرجنگی، حتماً باید محصولاتی داشته باشد؛ همان‌طور که در جنگ جهانی دوم کشورهایی را داشتیم که تقریباً با خاک یکسان شدند، اما اکنون جزو کشورهای های‌تک و بسیار پیشرفته دنیا هستند، نمونه آن، برخی کشورهای اروپایی و بعضاً آسیای میانه هستند. درست است که آن کشورها در جنگ جهانی خسارت‌هایی را متحمل شدند اما از همان خسارت‌ها پلی برای ارتقا و پیشرفت زدند، معنی این جمله این است که ما هم باید از دفاع مقدس خود محصولاتی را برداشت کنیم که حتماً داشته‌ایم، اما آنها هنوز به‌درستی تبیین نشده است.

وی اضافه کرد: یکی از مصادیق این محصولات را می‌خواهم به شما بگویم؛ همان‌طور که می‌دانید در زمان جنگ، فیلم‌هایی داشتیم که در خود منطقه جنگی و توسط خود رزمندگان ساخته شد و در آن فیلم‌ها یکی از دستاوردهای دفاع مقدس مورد اشاره قرار گرفت، نمونه بارز آن فیلم سینمایی «مهاجر» است که توسط رزمنده‌‌ای به‌نام ابراهیم حاتمی‌کیا ساخته شد و در آن یکی از دستاوردهای بسیار مهم دفاع مقدس یعنی توانمندی چشمگیر هوایی ما به‌ویژه در حوزه پهپاد مورد اشاره قرار گرفت.

خاکریز خاطره|مقاومتی که رؤیای فتح یک‌روزه خرمشهر را تبدیل به کابوس صدام کرد + فیلم

این رزمنده دفاع مقدس با اشاره به قدرت چشمگیر ایران در حوزه ساخت پهپاد گفت: اکنون، جمهوری اسلامی تبدیل به یکی از ۵ کشور صادرکننده پهپاد به کل دنیا شده است. همان‌طور که می‌دانید پهپاد، پرنده هدایت‌پذیر از دور است که در زمان جنگ چیزی شبیه به یک اسباب‌بازی بود، اما نطفه آن در همان زمان کاشته شد تا اکنون تبدیل به یکی از محصولات استراتژیک جمهوری اسلامی شود. امروز همین پهپادها توانایی مقابله با بزرگترین ارتش‌های جهان را دارند و رئیس جمهور ما در بازدیدهای دیپلماتیک خود وقتی به کشورهای دیگر می‌رود یکی از چیزهایی که از او برای دفاع از مرزشان طلب می‌کنند، همین پهپاد است. نطفه پهپادها در زمان دفاع مقدس منعقد شد و اکنون یکی از مهم‌ترین محصولات استراتژیک ماست.

ذات‌اصغر در پایان گفت: بنابراین ما هم از این قاعده جهانی مستثنی نبودیم و از محصولات جنگ استفاده کردیم. جوانان ما باید این محصولات را درو کنند و بدانند که این هم جزو افتخارات دفاع مقدس ماست.

خاکریز خاطره‌ها| چرا ایران فاتح “جنگ ۸ساله” لقب گرفت؟ / فرمول پیروزی که با لطف خدا به رزمندگان رسید + فیلم

/+

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا