مرکزی

اجرای قانون جوانی جمعیت نیازمند نظارت دقیق است/ لزوم شکل‌گیری دبیرخانه پایش

پیمان عین‌القضاتی در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در اراک اظهار کرد: اساسا هر حرکتی که از سوی کارشناسان در راستای بهبود حوزه جمعیت و جوانان صورت گیرد، مورد استقبال قرار می‌گیرد و قابل تقدیر است.

وی تصریح کرد: متاسفانه طی سال‌های گذشته رویکرد مناسبی  در حوزه جوانان و جمعیت شاهد نبودیم، که تغییر رویکرد مجلس یازدهم در این بخش و تصویب قانون جوانی جمعیت را به فال نیک می‌گیریم، اما سوال این است که  بعد از این سیاست‌گذاری‌ها آیا دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط نیز از این قانون تبعیت می‌کنند؟ و آیا در بدنه اجرایی اتحاد نظر برای اجرای چنین قوانینی وجود دارد یا خیر و آیا دستگاه‌های اجرایی توان اجرایی چنین قوانینی را دارند؟

استاد دانشگاه آزاد اراک افزود: سوال دیگری که مطرح است این است که  آیا اعتبارات و بودجه مورد نیاز برای تحقق این قوانین و اجرایی شدن آنها پیش‌بینی شده و آیا تخصیص داده می‌شود، تا این قانون در بروکراسی اداری گرفتار بهانه‌ها نشود؟

عین‌القضاتی با بیان اینکه امروز شاکله اجرایی در بدنه کشور دچار بیماری است و قوانین اجرا نمی‌شوند، گفت: باید همزمان با تصویب قوانین به فکر نحوه اجرای آن نیز بود، طرح جوانی جمعیت برای اینکه حال جوانان را خوب کند باید ضمانت اجرایی داشته باشد و قانونگذار ضمانت اجرایی برای آن در نظر بگیرد تا دستگاه‌ها هر کدام به سهم خود به این قانون عمل کنند.

وی ادامه داد: بررسی قوانین در کشور نشان می‌دهد ما از نظر تصویب قوانین مشکلی نداریم، قانونگذار قوانین خوبی را به تصویب می‌رساند، اما اجرای قوانین در بدنه دستگاه مقننه گرفتار بروکراسی می‌شود و آن طور که باید و شاید اجرا نمی‌شوند.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی کلان شهر اراک بر لزوم نظارت دقیق دستگاه‌های نظارتی و بازرسی بر نحوه اجرای این قانون تاکید کرد و بیان داشت: برای اجرای این قانون باید دستگاه‌های نظارتی با جدیت پای کار آمده و بر اجرای مناسب و دقیق آن نظارت کنند، همچنین لازم است دبیرخانه پایش این قانون نیز راه‌اندازی و به صورت جدی وارد عمل شود.

عین‌القضاتی گفت: تصویب قوانین و ابلاغ و اجرای آن پروسه‌ای زمان است که می‌طلبد هرچه سریع‌تر قانونگذار تعجیل کرده و اجرایی این قانون را به دستگاه‌ها تکلیف کند.

وی مهم‌ترین معضل جوانان را معیشت و شغل جوانان دانست و افزود: برای اجرای هرچه بهتر این قانون باید تدابیر دولت در حوزه اشتغال جوانان جدی گرفته شود و دولت همزمان تدابیری را برای بحث اشتغال جوانان در نظر بگیرد.

استاد دانشگاه آزاد اراک استان مرکزی با تاکید بر اینکه اساسا جمعیت از مولفه‌های مهم و تاثیرگذار در حوزه قدرت محسوب می‌شود، گفت: کشوری که رو به پیری می‌رود از نظر قدرت رو به افول رفته و نفوذ‌پذیری خود در سطح منطقه و جهان را از دست می‌دهد، ضمن اینکه از نظر امنیت و اقتصاد نیز دچار چالش‌هایی می‌شود که خسارت‌هایی بسیاری را به همراه دارد.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا