اجتماعی

اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار ارز برای بازسازی صنعت دارو

اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار ارز برای بازسازی صنعت دارو

– اخبار اجتماعی –

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، محمد پیکانپور در نشست هم‌اندیشی چالش‌ها و راهکارهای پیش روی صنعت داروسازی با بیان اینکه امسال با تلاش و زحمات تمامی اعضای زنجیره تأمین بسیاری گزارش‌های کمبود دارو کم شده است، اظهار کرد: برخلاف سال گذشته توانستیم جلوی کمبودهای حادی که سال گذشته وجود داشت را بگیریم و امیدواریم با همکاری‌ دستگاه‌های مختلف، پاییز را هم بدون هیچ کمبودی پشت سر بگذاریم.

اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار ارز برای بازسازی صنعت دارو

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در رابطه با منابع لازم برای بازسازی و نوسازی صنعت داروسازی تصریح کرد: وزارت صمت پذیرفته است که ۲۰۰ میلیون دلار را برای بازسازی و نوسازی صنعت در اختیار حوزه دارو قرار بدهد. از  تولیدکنندگان دارو درخواست کرده‌ایم که الگوی پیشنهادی خود را ارائه دهند زیرا منابع ما محدود بوده و نیاز است که نخست با توجه به کمبود دارو و سپس ترندهای تکنولوژی اولویت‌بندی شود.

وی افزود: پرداخت منابع ارزی اگرچه امسال مطلوب نبود اما نسبت به سال‌ گذشته وضعیت بهتری داشته است. بیش از ۱.۴ میلیارد دلار تخصیص‌ ارز به دارو و مواد اولیه صورت گرفته که ۵۰۰ میلیون دلار آن پرداخت شد. همچنین ۵ ماهه اول امسال ۱۵۳ میلیون دلار برای شرکت‌های مواد اولیه تخصیص پیدا کرده است.

رشد ۳۰۰درصدی صادرات دارو/ وعده پرداخت تسهیلات ۷۲هزارمیلیاردی به صنعت داروسازی

راه‌اندازی ۳۱ خط تولید داروی جدید در کشور

پیکانپور با بیان اینکه امسال ۳۱ خط جدید تولیدی راه‌اندازی شده است، گفت: اکنون ۶۹ داروی جدید (new to market) و نزدیک ۴۵ مولکول دارویی جدید که قبلاً در بازار وجود نداشت، وارد بازار شده است.

وی همچنین در رابطه با وضعیت داروهای مشتق از پلاسما نیز گفت: ارسال پلاسما در پنج ماهه نخست به  ۳۴۰ هزار لیتر رسیده در حالی که در کل سال گذشته ۳۳۰ هزار لیتر به خارج از کشور ارسال شده بود، افزایش پلاسمای ارسالی ما این نوید را می‌دهد که وضعیت فاکتورهای مشتق از پلاسما بهتر شود.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو در ادامه با اشاره به مباحث مختلف در رابطه قیمت‌گذاری دارو نیز بیان کرد: در حوزه قیمت‌گذاری، برخی از شرکت‌ها اعتراض داشتند که با آن‌ها جلسه برگزار و اسناد مختلف بررسی شد و سعی کردیم با شرکت‌های مختلف همکاری کنیم.

کاهش ۴۰ درصدی قیمت داروهای تک‌نسخه‌ای

پیکانپور با اشاره به الکترونیکی شدن مراحل ثبت درخواست داروهای تک نسخه‌ای و عدم نیاز به مراجعه حضوری به سازمان غذا و دارو یادآور شد: ضمن کاهش زمان تأمین داروهای تک‌نسخه‌ای‌ از ۴ ماه به یک ماه، قیمت آن نیز حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت صرف اعتبارات اختصاص داده شده به حوزه دارو در همان حوزه نیز تصریح کرد: گزارش‌هایی وجود دارد که برخی از شرکت‌های پخش منابعی که در اختیار آن‌ها گذاشته شده است را بیش از اندازه به حوزه مکمل اختصاص داده‌اند.

طرح دارویار جزو هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر دولت قلمداد شود

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه درخواست داده‌ایم که اعتبارات طرح دارویار جزو هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر دولت قلمداد شود، گفت: امیدواریم علاوه بر این موضوع دولت از سازمان برنامه و بودجه بخواهد که اعتبارات طرح دارویار یعنی عدد مصوب شده را به صورت منظم پرداخت کند.

وی در رابطه با آخرین وضعیت ذخیره راهبردی دارو نیز خاطرنشان کرد: دولت قبول کرده است که حدود ۸۳۵ قلم از ۳۵۰۰ قلم دارو در لیست داروهای استراتژیک قرار بگیرد و منابع برای آن اختصاص داده شود.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا