آذربایجان شرقی

اختصاص ۵۰ درصد مساکن احداثی طرح جهش ملی تولید مسکن در اراضی درون شهری /چالش تبدیل باسمنج به بخش

به گزارش برگزیده های ایران از تبریز، فریدون بابایی‌اقدم در جلسه مشترک کمیسیون شهرسازی و معماری و کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز با موضوع بررسی میزان آمادگی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهر تبریز در مواجه با مخاطرات طبیعی و انسانی با اشاره حضور در شهر تهران برای پیگیری موضوعات و مشکلات مختلف در شهر تبریز اظهار داشت:در این سفر و دیدار با معاون مسکن وزارت راه و‌ شهرسازی در خصوص نحوه استفاده از ظرفیت‌های دولتی در قالب سیاست جهش تولید مسکن برای بهبود وضعیت مشکلات حاشیه‌نشینی و بافت‌های فرسوده شهری تبریز و رفع معضلات بدمسکنی تبادل نظر شد.

 وی با اشاره به مباحث مطرح شده، اضافه کرد: استفاده از تسهیلات بانکی ۴۰۰ میلیونی با دوره بازپرداخت ۲۰ ساله، زمین ۹۹ ساله و تسهیلات با کارمزد ۵ درصد و سیاست اجاره‌داری حرفه‌ای از اهم پیشنهادات معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی بود.

بابایی‌اقدم ادامه داد: وضعیت نامناسب مناطق حاشیه‌نشین و ناکارآمد شهری و اختصاص تمام سهم مسکن تبریز برای ساخت در شهرهای جدید از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسات به‌شمار می‌رفت.

وی همچنین گفت: در این جلسه معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی از الزام اختصاص ۵۰ درصد مساکن احداثی طرح جهش ملی تولید مسکن در اراضی درون شهری در قالب احداث مسکن و تسهیلات خودمالکی خبر داده و خواستار استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مدیریت شهری در این راستا شد.

بابایی‌اقدم در ادامه اذعان داشت: موضوع بعدی که در تهران مورد بررسی قرار گرفت، موضوع الحاق بخش باسمنج که در واقع دغدغه شورای اسلامی شهر تبریز و همچنین کمیسیون شهرسازی و معماری است مطرح شد.

وی تصریح کرد: در جلساتی مرتبط با این موضوع دغدغه‌های حاصل از این تصمیم در این جلسه عنوان شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز، تصریح کرد: در این خصوص کارگروهی تشکیل شد و مقرر شد، اعضا این کارگروه نمایندگان معاونت عمرانی و سیاسی امنیتی وزارت کشور و شورای شهر و استانداری باشند.

فریدون بابایی‌اقدم با بیان اینکه در ارتباط با باسمنج اتفاقاتی محتمل است اما اینکه این طرح ابطال شده و یا خواسته شورا تحقق یابد، غیرقابل پیش‌بینی است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز، تاکید کرد: نسبت به دوره قبل نگاه‌ها متفاوت شده است و بعضاً مواردی مطرح می‌شود که منطبق با خواسته ما نیست.

بابایی‌اقدم متذکر شد: شورای شهر و شهرداری باید با بیان مباحث مربوط به مشکلات احتمالی پس از بخش شدن باسمنج، پیش‌زمینه ابطال را ایجاد کنند.

وی گفت: یکی از راهکارهای ارائه شده برای این موضوع بردن شهرداری منطقه ۹ به شهر باسمنج بود که خوشبختانه مورد توجه قرار گرفت،  چراکه نتایج بسیار مثبتی به همراه خواهد داشت.

بابایی‌اقدم با تاکید بر برگزاری یک جلسه مشترک با شورای شهر باسمنج، افزود: مطمئنا در ارتباط با اعضا شورای شهر باسمنج نیز می‌توان به نقاط مشترک بسیاری دست یافت.

وی در ادامه ضمن قدردانی از اعضا کمیسیون محیط زیست و خدمات شورای شهر تبریز اضافه کرد: موضوع دیگری که در خصوص تبریز مطرح شد، موضوع نبود میدان دام در این شهر و از بین رفتن عمدی این میدان در سیل سال ۹۳ بود.

بابایی‌اقدم یادآور شد: در بسیاری از موارد می‌بینیم در تبریز در مناطق مختلف سطح شهر دام می‌فروشند که این امر به دلیل نبود میدان مناسب برای فروش دام است.

وی با بیان اینکه مردم عادی برای خرید یک دام نذری امکان حضور در کشتارگاه را ندارند، افزود: برخی از موارد باعث شد زمینی که در نظر گرفته شده بود در نهایت مانع از ساخت میدان در این منطقه شوند.

بابایی‌اقدم اضافه کرد: من شهرداری تبریز را فاقد هرگونه اراده در ساخت میدان دام می‌بینم و باید برای این معضل فکری شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: موضوع مورد توجه دیگر مبحث شهرسازی و زیباسازی در سطح شهر است.

رئیس کمیسیون محیط زیست و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به طرح شهرداری منطقه یک در ساخت نرده‌های در کنار زیرگذرهای این منطقه ادامه داد: این طرح‌ها باید قبل از ساخت از همه ابعاد مورد بررسی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: در ادامه و در نهایت موضوع  پدافند غیرعامل و مدیریت بحران است که در این جلسه بررسی می‌شود.

 هیچ‌کس در کار خود جدی نیست

پرویز هادی، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: در بازدید از میدان دام در مسیر باباباغی برخی مشکلات را مطرح کردند که عامل اصلی در مانع ساخت این میدان شده است.

پرویز هادی گفت: هیچ‌کس در کار خود جدی نیست، برای مثال سابق در خصوص خرید تجهیزات برای آتش‌نشانی با مناطق ۵ و ۲ صحبت‌هایی شد که این مناطق پرداخت مبالغ این تجهیزات را بر اساس لیست تقبل کردند اما ۲ ماه از این قضیه می‌گذرد و هنوز هیچ اقدامی توسط سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی صورت نگرفته است.

وی یادآور شد: در خصوص سوزاندن مازوت نیز این امر با تأیید دولت صورت می‌گیرد و متاسفانه با وجود تمام پیگیری‌ها هنوز هیچ اقدامی برای مقابله با این موضوع صورت نگرفته است.

هادی همچنین ضمن اظهار خرسندی از برگزاری جلسات مشترک کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری با کمیسیون شهرسازی و معماری گفت: از دیگر اقدامات مشترکی که این ۲ کمیسیون به اتفاق هم می‌تواند انجام دهند، رسیدگی به تخلفات ساختمانی و ساخت و ساز غیرمجاز شهرسازی است.

مدیریت بحران یک کار فرابخشی است

روح‌الله رشیدی نیز در ارتباط با گزارش ارائه شده توسط مدیریت پدافند غیرعامل شهرداری تبریز و مدیریت بحران گفت: برخی مشکلات و تناقض در رابطه با اجرای موارد مطرح شده وجود دارد.

وی افزود: مدیریت بحران یک کار فرابخشی است و به همین دلیل هدف خرید مستقیم از طریق سازمان‌ها محقق نمی‌شود.

رشیدی تاکید کرد: مدیریت بحران و پدافند غیرعامل باید شان نظارتی این سازمان‌ها را ایجاد کنیم.

وی افزود: باید ضوابط قانونی تجمیع شود و نظارت با پدافند باشد و مناطق نیز تامین اعتبار کنند.

وی اضافه کرد: استفاده از مازوت به‌خاطر هزینه‌ها و کاهش هزینه‌هاست  و طبیعی است که به‌خاطر کاهش هزینه‌ها از مازوت استفاده کنند که باید به لحاظ قانونی جلوی این کار گرفته شود.

 تهیه سند جامع پدافند غیرعامل 

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: کاهش مخاطرات و ایجاد امنیت جانی و اصلی‌ترین مبحث ارائه‌ شده در این جلسه است و در تمام موارد به ایجاد و تهیه اشاره دارد و حرف کمی راجب عملکردها شده است.

 غلامرضا احمدی تاکید کرد: این جلسات باید ادامه داشته باشد و قضایای سیل و زلزله که در سطح شهر بسیار محتمل است و وقوع زلزله بیش از هر چیز ممکن است مشکلات ایجاد کند.

وی ادامه داد: هزینه‌ها از طریق مناطق  پرداخت می شود و سازمان‌ها سیاستگذاری کردند که هزینه‌ها از  طریق مناطق باشد و تجهیزات در اولویت مناطق نیست.

صادقی اظهار داشت: برای نمونه توجه به آب‌های سطحی و استفاده هدفمند و باز سرخوانی این آب‌ها و تصفیه‌خانه‌های پس آب‌ها و استفاده از آنها در آبیاری از وظایف معاونت خدمات شهری است که باید در این خصوص مطالعات و مدیریت انجام شو‌د.

وی گفت: همتی در معاونت مربوطه در این خصوص شاهد نیستیم همچنین پیگیری سند مدیریت بحران و تهیه سند جامع پدافند غیرعامل موضوع تکمیل حوزه خدمات شهری ارتباط دارد.

گزارش فارس حاکی است در پایان مقرر شد با توجه به گزارشهای ارائه شده توسط سازمان پدافند غیرعامل و مدیریت بحران، در ابتدا فقدان آمادگی‌های اولیه در این سازمان مورد بررسی قرار گیرد همچنین شهرداری به اصلاح ساختار سازمانی در غالب تشکیل مدیریت بحران اقدام کند.

همچنین مقرر شد، تکالیف پیشگیرانه مصوبات قبلی شورا  مشخص شده و ظرف یک ماه آتی به شورای شهر ارائه شود.

در ادامه بر اساس تصمیم اعضاء کمیسیون تدوام بحث در خصوص موضوعاتی همچون عباس میرزا، آزادسازی حریم و بستر مسیل‌ها، آزادسازی بستر مهرانه رود، جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی، امکان‌سنجی اصلاح دبی مهرانه رود، تعیین تکلیف پل بازار جواهر و.. در دستور کار جلسات آتی قرار گرفت.

در مصوبه‌ای دیگر مقرر شد، مدیریت بحران و‌ پدافند غیرعامل شهرداری نسبت به احصا وظایف، مشخص کردن مشکلات و ارائه شفاف عملکرد، وظایف و مشکلات مشخص شود.

همچنین مصوبات شوراهای گذشته طی سنوات قبل توسط دبیرخانه به کمیسیون ارائه شود.

انتهای پیام/۶۰۰۳۴/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا