خراسان شمالی

استان‌های با نرخ پایین موالید در اولویت طرح جوانی جمعیت قرار دارند/در هر استان باید یک مرکز ناباروری ایجاد شود

محمد وحیدی در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در بجنورد، در رابطه با طرح جوانی جمعیت اظهار کرد: قانون رویکرد جوانی جمعیت، درواقع ضرورت اجتناب‌ناپذیری بوده است که چندین سال بود از مطرح‌شدن آن می‌گذشت، که با تأکید مقام معظم رهبری در این حوزه به سمت تغییرات در حوزه نگاه دولت‌ها تبدیل شد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی در دوره پنجره جمعیتی قرار داریم، گفت: به این معنا که ۱۵ تا ۲۰ سال دیگر جمعیت جوان در آن بیشتر است، به مرور زمان به سمت جمعیت کهنسال و پیر پیش می‌رود و هرم قائده جمعیتی کاهش موالید را نشان می‌دهد.

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان‌شمالی در مجلس شورای اسلامی افزود: در این طرح اقدام مثبتی که انجام‌شده، این است که در استان‌هایی که جمعیت با افت موالید بالا مواجه است، از حمایت‌های بیشتری برخوردار شوند، قانون‌گذار و مجموعه‌های تصمیم گیر در جریان باشند که این نگاه در تمام نقاط کشور به‌صورت یکسان نیست.

این مقام مسئول در رابطه بااینکه اهرم‌های تشویقی جمعیت تا چه میزان می‌تواند برای اجرای این طرح تأثیرگذار باشد و چه اقشاری را در برگیرد، توضیح داد: در قانون اساسی چندین موضوع به‌عنوان اصول تأثیرگذار در فرآیند رفاه اجتماعی دیده‌شده است، عدالت آموزشی، عدالت در میزان برخورداری از امکانات، عدالت در برخورداری از مسکن، اگر این شاخص‌ها تغییر کند، خانواده‌های ضعیف‌تر باید موردتوجه بیشتری قرار بگیرند، به‌طور مثال اگر تولید مسکن انجام می‌شود، اقشاری که توانایی رقابت در بازار مسکن را ندارند، باید توجه بیشتری به آن‌ها شود.

وحیدی بابیان اینکه در حوزه آموزشی باید فرصت‌های برابر آموزشی فراهم شود، گفت: ارتقا فرزندان در مناطق محروم هم فراهم شود، به لحاظ رویکردهای نگاه‌های غیرعادلانه نگاه شود، در شهرهای بزرگ یا در برخی از محلات شهرهای بزرگ میزان هزینه آموزشی با تحصیل در مناطق محروم کشور نیست، زیرا خود خانواده‌ها بخشی هزینه‌ها را پرداخت می‌کند.

وی در رابطه با موضوع ناباروری افزود: از حمایت‌های خوبی که در این حوزه انجام‌شده است، درمان‌های ناباروری هزینه بالایی دارد و در سراسر کشور یکسان نیست، براین اساس دیده‌شده که در هر استان باید یک مرکز ناباروری ایجاد شود و جمعیت متخصص را به استان‌های محروم ایجاد کند.

وحیدی گفت: هزینه‌های طرح جوانی جمعیت به مرور در حال انجام است، زیرا دولت به‌یک‌باره برایش مقدور نیست هزینه‌های سنگین را عملیاتی کند، اما سمت‌وسوی نگاه دولت در درازمدت می‌تواند خطری را از کشور دور کند، زیرا ماندگاری و اساس کشور در بیرون و داخل به این ساختار است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از اقشار در فرزند آوری از گذشته‌های دور روال کاهش جمعیتی بوده است، که به فرهنگ خانواده‌ها مرتبط است.

وحیدی بیان داشت: تغییر نگرش در یک رفتار بخواهد انجام شود، نیاز به تغییر نگرش ذهنی و انگیزه دارد، اهرم‌های قانون دیده‌شده بخشی در تغییر نگرش افراد، بعد انگیزش برای فرزند آوری افزایش پیدا می‌کند و درنهایت رفتارشان به سمتی می‌رود که جمعیت افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه پیش بردن جامعه به سمت کاهش جمعیت زمان‌بر بوده است، گفت: قطعاً روند افزایش جمعیتی نیز روند زمان‌بری را خواهد داشت و عادتی به یک نوع راحتی از قبل کاهش جمعیت خانواده‌ها ایجادشده است.

وحیدی در پایان گفت: واقعیت بر این اساس است که هر قانونی که مصوب می‌شود، نگاه‌های انتقادی هم وجود داشته است.

انتهای پیام/ ن


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا