مرکزی

استقرار ۱۰ هزار واحد فناور در پارک‌های علم و فناوری کشور

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اراک، بهنام طالبی ظهر امروز در آیین رونمایی از محصولات فناور و دانش‌بنیان تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان مرکزی با بیان اینکه ۴۹ پارک علم و فناوری در کشور فعال هستند اظهار کرد: میانگین سنی پارک‌های علم و فناوری در کشور ۱۳ سال است و پارک مستقر در استان مرکزی یکی از باسابقه‌ترین این پارک‌هاست.

وی افزود: توسعه، رشد و هم‌افزایی شرکت‌ها با یکدیگر و افزایش و فراهم کردن و توسعه زیرساخت‌ها از مهمترین فاکتورهای پارک‌داری محسوب می‌شود؛ اما متأسفانه در بخش توسعه زیرساخت‌ها قطعه‌ای به این شرکت‌ها واگذار نشده و اکثر آنها با مشکلاتی مواجه هستند و فضای مناسبی برای تحقیقات خود در اختیار ندارند.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم بیان کرد: در پارک‌های علم و فناوری ۱۰ هزار واحد فناور و با گردش مالی ۱۸ هزار میلیارد مستقر شده است.

طالبی با بیان اینکه بیش از ۶۵ هزار نفر در واحدهای فناور مشغول به کار هستند ادامه داد: باید تا ۱۰ سال آینده با برنامه‌ریزی درست تأثیر اقتصاد دانش‌بنیان در gdp به ۱۵ تا ۲۰ درصد برسد این در حالی است که هم‌اکنون این شاخص ۲ تا ۴ درصد است.

۴۰ درصد بیکاران کشور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز بر لزوم افزایش تعامل بین پارک علم و دانشگاه تأکید و اظهار کرد: انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری بین دو دستگاه می‌تواند به افزایش تعامل دوطرفه منجر شود.

علی ‌خیرالدینی افزود: در حال حاضر ۴۰ درصد بیکاران کشور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند که این جای نگرانی است.

وی با بیان اینکه ۵۰ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت دارند، تصریح کرد: باید در کنار تحصیل در دانشگاه‌ها به موضوعاتی چون کارآفرینی، کاریابی، مدرسه اشتغال برای هدایت و استعدادیابی از بین دانشجویان توجه کرد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: در حال حاضر جای شورای سیاست‌گذاری علم و فناوری در استان‌ها خالی است که باید با حضور روسای دانشگاه‌ها و پارک شکل گیرد.

خیرالدینی اظهار کرد: در حال حاضر پارک ict در برخی از استان‌ها راه‌اندازی شده که لازم است در استان مرکزی هم شرایط راه‌اندازی این پارک فراهم شود.

تغییر رویه بروکراسی اداری به نفع شرکت‌های دانش‌بنیان

استاندار مرکزی نیز گفت: یکی از اولویت‌های استان فعال شدن حوزه دیپلماسی است که در صورت محقق شدن این مهم بستر لازم برای فروش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم خواهد شد.

فرزاد مخلص‌الائمه افزود: استانداری در بحث تسریع در فروش محصولات اعلام آمادگی ‌می‌کند چراکه استان باید به زودی به یکی از قطب‌های علم و فناوری کشور تبدیل شود.

وی همچنین شکستن بروکراسی اداری  به نفع شرکت‌های دانش را از برنامه‌های استانداری برشمرد و خاطرنشان کرد: اجازه نخواهیم داد در روند فروش محصولات فناور استان خللی ایجاد شود، قطعاً حمایت‌های ویژه را در این زمینه از تولیدکنندگان این محصولات خواهیم داشت.

استاندار مرکزی با بیان اینکه تکیه اقتصاد کشور به نفت طی سال‌های گذشته آسیب‌های بسیاری در بخش‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی رقم زده است، بیان کرد: برای حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت، باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری تغییر جهت دهیم.

مخلص‌الائمه  با اشاره به اینکه ۷۷ درصد اقتصاد کشور متکی به نفت است، گفت: تکیه اقتصاد کشور به نفت پدیده دیوانسالاری منفی و مفرط را رقم زده و موجب شده نظام اداری و دستگاه‌ها توان بازآفرینی خود را نداشته باشند.

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی نیز در این مراسم با تشریح تاریخچه فعالیت پارک علم و فناوری در اراک اظهار کرد: این پارک از سال ۸۲ مشغول به فعالیت است که با توجه به افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان سایت جدید پارک از سال ۱۳۹۷ راه‌اندازی شد.

محمد رفیعی با بیان اینکه واحدهای فناور استان در بخش‌های مختلف بایو تکنولوژی، ماشین‌آلات صنعتی و… فعالیت دارند اضافه کرد: در حال حاضر فضای این سایت نیز جوابگوی فعالیت واحدهای فناور نیست و کمبود فضا و زیرساخت‌ها به یکی از دغدغه‌های شرکت‌های بنیان تبدیل شده است.

انتهای پیام/ر


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا