فرهنگ و هنر

اسماعیلی: حاج قاسم نماد جبهه مقاومت بود/ بخش ویژه جشنواره فجر برای سردار سلیمانی

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و فعالیت‌های دینی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۸ دی‌ماه در همایش علمی و پژوهشی مکتب حاج قاسم، دانشگاه و رسانه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز اظهار داشت: سال گذشته به عنوان اولین سالگرد شهادت حاج قاسم مصادف با اوج همه‌گیری بیماری کرونا و مشکلات حوزه بهداشت و درمان بود که امکان تجلیل و بزرگداشت او وجود نداشت، اما امسال با اتفاقات خوبی مانند برنامه جامع دولت در کشور که علی‌رغم تمام دنیا فضای بهتری را شاهد هستیم امکان برگزاری اجتماعات فرهنگی، مذهبی و علمی موجود است و بخش‌ها و مراکز مختلف ادای دین به حاج قاسم سلیمانی خواهند کرد.

وی افزود:‌ ما در حوزه‌های مختلف به شخصیت‌های جامع و الهام‌بخش نیاز داریم. اساساً هویت در کشورها حول نمادها شکل می‌گیرد. زمانی که بنا داریم از مکتب رهایی‌بخش اسلام صحبت کنیم نمی‌توان آن را از پیامبر جدا کرد. در بیان مکتب عاشورا نمی‌توان از امام حسین (ع) صرف‌نظر کرد. در مورد مکتب انقلاب اسلامی نیز نمی‌توان سخنی از امام خمینی (ره) به میان نیاورد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در سه دهه اخیر استراتژی نوینی برای صدور انقلاب در منطقه با زعامت مقام معظم رهبری در دستور کار قرار داده است گفت: جمهوری اسلامی راهبرد روشنی توسط مقام معظم رهبری آغاز کرده است و توانسته بر این منطقه تحول ایجاد کند. مبارزه با ظلم و ایستادگی، پیام‌های انقلاب است که به ساختاری به نام مکتب مقاومت مشهور شده، در این سه دهه این مکتب حاج‌قاسم بوده است و ایشان نماد این راهبرد شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: حاج‌ قاسم کنشگری و حضورش را محدود به حضور نظامی، امنیتی و دفاعی نکرد و هر چه جلوتر آمد جلوه‌های جدیدتری از او نمایان شد. یعنی هر چه زمان جلو رفت حاج‌قاسم درخشان‌تر شد. بنای نیروهای انقلاب اسلامی مثل نیروی قدس شهرت نیست اقتضای شغلی و فعالیت‌های آنها بر گمنام بودن است اما چطور حاج‌قاسم حصار شغلی و امنیتی خود را کنار زد و خورشید وجودش شروع به درخشش کرد. 

وی تصریح کرد: حاج‌قاسم نماد مکتب مقاومت بود اما شخصیتش طوری درخشان شد که مقام معظم رهبری به او عنوان مکتب داد، بررسی سیر این تصور و تحول به یک کار علمی و پژوهشی نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه شهید سلیمانی به عنوان مکتب، موضوعات مختلفی دارد که یک بخش آن فرهنگی، هنری و رسانه‌ای است تصریح کرد: حاج‌قاسم تئوریسین این بخش‌ها نبود بلکه شخصیتی معنوی و نظامی داشت پس چرا باید در این حوزه‌ها به دنبال اجرای منش و سلوک او باشیم. حاج‌قاسم از این حصارها عبور کرد و به نماد کامل بخش‌های مختلف تبدیل شد. 

وی ادامه داد: عقلانیت حاج‌قاسم، عناصر اخلاقی و معنوی، ارتباطات عاطفی، ایثار و گذشت او که همگی از مبانی مکتب اوست که باید در حوزه فرهنگ و رسانه مدنظر قرار گیرد ما در جنگ روایت‌ها هستیم و باید حاج‌قاسم را به عنوان نماد انقلاب روایت کنیم. 

اسماعیلی گفت: دو سال پیش دشمن جسم حاج‌قاسم را نشانه گرفت و با حذف او بنا داشت راه جمهوری اسلامی را کور کند اما همه چیز برعکس شد دشمن امروز به دنبال جنگ روایت‌ها است در شبکه‌های مجازی اجازه انتشار هشتک و یا عکس حاج‌قاسم را نمی‌دهد و صفحات را هک می‌کند. امپریالیسم رسانه‌ای اجازه نمی‌دهد نام او باقی بماند بنابراین عناصر فرهنگی و رسانه‌ای وظیفه دارند راه حاج‌قاسم را ادامه دهند، ما در این جنگ نابرابر رسانه‌ای باید همت‌های خود را یکپارچه کنیم تا با این جریان سلطه مقابله کنیم. بعد از دو سال جریان رسانه‌ای امپریالیسم از نام شهید سلیمانی بیشتر از زمان زنده بودن او می‌ترسد.

وی ادامه داد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری دستگاه‌های مختلف به دنبال آن هستیم تا همه اقدامات مردمی که بیش از ده‌ها جشنواره تئاتر، تجسمی، سرود و موسیقی در حال برگزاری است را حمایت کنیم و باید بدانیم بزرگداشت حاج‌قاسم منوط به یک هفته منتهی به شهادت او نیست بلکه او مکتب است و باید برای تمام روزها نمادسازی کنیم. 

وزیر ارشاد در پایان با بیان اینکه دانشگاه باید کمک کند و جریان رسانه‌ای کشور نیز باید دقیق‌تر در عرصه روایت حاج‌قاسم اقدام کند، گفت: کشور رقیب جمهوری اسلامی فیلمی ساخته  است که حذف آمریکا از این منطقه را به نام خود نسبت داده است یعنی ما کم‌کاری کرده‌ایم در جشنواره فجر امسال بخش ویژه سرباز وطن را ایجاد کرده‌ایم و در جشنواره حقیقت هم که اخیرا برگزار شد یک بخش ویژه به نام سردار سلیمانی داشتیم، باید تمام ظرفیت‌ها را پای کار بیاوریم تا جلوی دسیسه دشمن در این جنگ روایت‌ها را بگیریم.

انتهای پیام/ 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا