مازندران

لزوم مدیریت سوسک برگ‌خوار غلات در مزارع مازندران

 عبدالرحمن زاغی در گفت‌و‌گو با خبرنگار برگزیده های ایران در ساری با اشاره به اینکه سوسک برگ‌خوار غلات یکی از آفات مهم مزارع غلات است که باید نسبت به مدیریت این آفت در مزارع توجه شود، گفت: لارو سوسک برگ‌خوار غلات فقط از برگ گیاهان میزبان مانند گندم و جو تغذیه می‌کند.

وی با بیان اینکه کاهش عملکرد در گندم‌های پاییزه و زمستانه گاهی به ۲۵ درصد نیز می‌رسد، افزود: این آفت دارای یک نسل در سال است و بیشترین خسارت بین مرحله گل‌دهی و خمیری شدن دانه‌ است چرا که لاروها به میزان زیاد تغذیه کرده و به ندرت از برگی به برگ دیگر حرکت می‌کنند و خسارت آنها بیشتر از حشرات کامل است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه ردیابی برای بررسی فعالیت سوسک‌های بالغ باید در فصل بهار و زمانی که دمای هوا از ۱۰ درجه سانتیگراد بالاتر رفت آغاز شود، افزود: برای محصولات پاییزه هنگامی که گیاهان دارای دو گره ساقه قابل مشاهده هستند، ردیابی ضروری است.

زاغی با بیان اینکه کنترل موثر آفت متکی به شیوه‌های زراعی است، گفت: شخم عمیق پس از برداشت محصول، استفاده از ارقام مقاوم، برداشت سریع محصول، کشت دیر هنگام، مدیریت کوددهی در مزارع غلات از روش‌های کنترل زراعی این آفت است.

وی با اشاره به اینکه در صورت تراکم کم، سمپاشی علیه پوره سن گندم، آفت را کنترل می‌کند، تصریح کرد: در صورتیکه جمعیت آن بالا و شدت خسارت زیاد باشد از مالاتیون یا تری کلروفن در یک هزار استفاده شود.

انتهای پیام/۸۶۰۳۵/غ


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا