فارس

زخم‌خوردگان ۱۳ آبان؛ در پی مرهم با سناریوسازی رسانه ای

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، رخداد ۱۳ آبان ۱۳۵۸ یکی از بزرگترین اتفاقات تاریخ سیاسی ایران به حساب می آید که به گفته بسیاری از کارشناسان  نماد شکست استکبار جهانی مقابل ایران است. در این روز دانشجویان به سفارت آمریکا در ایران رفته و این  سفارت را که محلی برای اقدامات جاسوسی این کشور بود، تسخیر کردند.  این اقدام دانشجویان از ارزش و اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود به نحوی که امام خمینی(ره) طی پیامی این حرکت را انقلاب دوم و بزرگ‌تر از انقلاب اول نامیدند.

اما پس از گذشت سالها از این اتفاق برخی از جریان های رسانه ای خارجی تلاش می‌کنند که تسخیر لانه جاسوسی را یک اشتباه بزرگ معرفی کنند و اهمیت آن را کمرنگ نشان دهند و سناریوهای رسانه ای مختلفی را برای آن مطرح می کنند. یکی از مسائلی که دامن می زنند این است که دانشجویان خط امام از این رخداد پشیمان شده اند.

پس سعی کردیم با دو تن از دانشجویان استان فارسی که در زمان تسخیر لانه جاسوسی حاضر بوده اند گفتگویی داشته باشیم دو دانشجویی که تفکرات متفاوتی دارند و با دو گفتگوی جداگانه با دیدگاه کنونی آنها نسبت به این رخداد پرداخته ایم.

هاشم پوریزدان پرست، یکی از دانشجویان پیرو خط امام در جریان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا می باشد و معتقد است این اقدام در زمان دشمن افروزی های آمریکا لازم و ضروری بود و بیان داشت: آبان سال ۱۳۵۸ محمدرضا شاه به بهانه درمان به پیشنهاد راکفلر که جزو بانکداران بزرگ آمریکا بود به آمریکا منتقل شد. با انتشار خبر انتقال شاه به آمریکا و پناهنده شدن وی، امام در سخنرانی هایشان، به شدت این اقدام آمریکا را مورد حمله قرار دادند.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز افزود: هنوز آب ها از آسیاب نیفتاده بود که مغرب روز عید قربان یعنی دهم آبان ۵۸، آیت الله قاضی، امام جمعه تبریز که دو هفته قبل مقابل وابستگان به آمریکا در تبریز ایستاده و شورش مسلحانه آنان و تسخیر استانداری و صداوسیمای این استان را با شکست مواجه کرده بود، توسط گروهک تروریستی فرقان که نوک حمله گروه های ضدانقلاب بود، غریبانه ترور شد؛ این در حالی بود که عوامل آمریکا در کردستان ۷۰ تن از ارتشیان غیور را در همین روز در کمینی در جاده سردشت به شهادت رسانده بودند و امام (ره) با موضعی محکم تر از قبل در یک سخنرانی از دانشجویان و طلاب خواستند که به مواضع دشمنان حملات خود را گسترش دهند.

وی ادامه داد: امام با این سخنرانی راه اصلی را نشان داد، جایی بهتر از سفارت به نظر نمی آمد. کجا بهتر از سفارت آمریکا که کانون تمام دشمنی ها و فتنه ها بود. دست آمریکا برای ما رو شده بود و می دانستیم که آن ها با به آشوب کشاندن فضای داخلی کشور و راه انداختن غائله کردستان، ترکمن صحرا و خوزستان و تأیید و حمایت از گروه های تروریستی فرقان و منافقین درصددند که با گل آلود کردن آب به منافع و مقاصد فریب کارانه خود برسند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: آمریکا آن قدر پایش را از گلیم خود درازتر کرده بود که مجلس سنایش به اعدام «ثابت پاسال» صهیونیست به دلیل اقدامات مفسدانه اش در زمان طاغوت، به شدت اعتراض کرد و جالب بود انگار خودش را همه کاره ایران می دانست؛ این شد که ما تصمیم گرفتیم که با اشغال سفارت آمریکا ریشه تمامی این دخالت ها و دشمنی ها را از جا بکنیم بنابراین وقتی این شرایط زمانی را بررسی می کنیم، می بینیم برخی این روزها با بازی کلمات و جو رسانه ای می خواهند بگویند که این کار اشتباه بوده ، اما بدانید فقط در حد جریان سازی رسانه ای است و به دنبال منافع خود هستند.

پور یزدان پرست افزود: این اقدام یک کار ارزشی بود شاید الان آدم ها عوض شده باشند اما ارزش ها فرقی نکرده اند آیا واقعا اعتقاد دارند که ما در مقابل ظلم ساکت باشیم و اجازه دهیم دشمن ضربات خود را به ما تحمیل کند؛ ما معتقدیم که باید در مقابل دشمن ایستاد؛ اقدام دانشجویان کار ارزشی و یک مردانگی بود و پر از زیبایی بود. این حرکت یک کار بر مبنای ولایت مداری بود و با اشاره امام (ره) اقدام کردند.

شایعه پشیمانی دانشجویان خط امام صحت ندارد

وی اظهار داشت: اینکه می گویند دانشجویان خط امام پشیمان شده اند، درست نیست تاریخ انقلاب را بررسی کنید و ببیند چه تعداد از این دانشجویان شهید شدند و چه تعدادی ازآنها خدمات گسترده ای را در طول این سالها به کشور کرده اند و پای بسیاری از آرمانهای انقلاب ایستاده اند.

پور یزدان پرست افزود: حالا شاید برخی ها نیز آن اقدام را اشتباه بخوانند و حرف هایی بزنند این رفتار ها از زمان صدر اسلام نیز بوده است شخصیت هایی مانند طلحه و زبیر را ببینید و مطالعه کنید این افراد ملاک دانشجویان پیرو خط امام نیستند ملاک اکثریت این دانشجویان هستند. خیلی از این دانشجویان پیرو خط امام شخصیت های بزرگی هستند که کمتر به آنها پرداخته اند که اگر پای حرف اینها بنشینید خواهید دید که آنها چه جریان بزرگی را رقم زده اند.

استاد دانشگاه شیراز اظهار داشت: جریان تسخیر لانه جاسوسی با بیش از ۳۰۰ دانشجو انجام شد و کار یک نفر و دو نفر نبود که حالا این چند نفر ملاک قرار گیرند بدانید اگر اتفاقی آن زمان صورت گرفت به خاطر پشتیبانی ملت و رهبری امام خمینی (ره) بود. مردم همراه بودند که این جریان ملی با موفقیت انجام شد.

وی با اینکه الگوهای واقعی را باید معرفی کرد، گفت: اما متاسفانه کمتر به آنها پرداخته شده و اصلا شاید برخی ها نقد داشته باشد که این موضوع مساله جداگانه ای است.

پوریزدان پرست بیان کرد: از جریان سازی رسانه ای معاندین نگران نباشید آنها می خواهند این رخداد بزرگ را تحریف کنند اما در واقع ابعاد مختلف این واقعه را تبلیغ می کنند. در همان سال ۱۳۵۸ هم تمام تلاش خود را می کردند و جریان ۴۴۴ روزه به صورت گسترده در سراسر جهان نشان می دانند، امام نمی دانستند که این کار آنها باعث می شد که ارزش های انقلاب و واقعیت ها روشن تر شود و ابهت پوشالی خود را می ریختند.

وی اضافه کرد: جریان ۱۳ آبان آنقدر بزرگ است که هرچه بدان بپردازند به ضرر خودشان است و واقعیت ها برملا می شود آنها از این جریان زخم خورده اند و آنها به دنبال التیام بخشیدن به زخم های خود بودند؛ هر چه زمان بگذرد مطمئنا تاریخ روشن تر و شفاف تر خواهد شد و بزرگی این کار بیشتر نشان داده خواهد شد.  البته نباید در مقابل این جریان سازی ها علیه ۱۳ آبان و کارهای بزرگ انقلاب ساکت بود و اقدامات مناسب انجام داد این کار را باید اصحاب رسانه به خوبی انجام دهند.

ادعای پشیمانی، ادعای بی اساس و ساختگی است

جمشید (مصطفی) بازیار یکی از دانشجویان پیرو خط امام بود که در جریان سال ۱۳۵۷ حضور داشت و از همان ابتدا تا پایان ۴۴۴ روز معروف  نیز در بطن اصلی این جریان حاضر بود و در خصوص این رخداد تاریخی گفت: ما نسبت به برخی از اتفاقات آن زمان ایراد می گیریم و نقد می کنیم مثل الان که نسبت به بعضی از این مسائل روز، نقد داریم اما این به معنی پشیمانی از آن اقدام نیست.

وی اضافه کرد: بنده به خاطر همان نگاه متفاوتی که داشتم پس از ۲۲ سال خدمت خودم را بازنشسته کردم من نه اصول گرا هستم نه اصلاح طلب، بلکه دارای تفکر مستقل هستم و شاید در برخی موارد ، بیشتر از اصلاح طلبان، متمایل به چپ هستم اما معتقدم اگر برگردم به آن زمان باز هم اقدام به این کار خواهم کرد. آن موقع جوانی پر از احساس بودم ولی الان در این سن، فردی منطقی و با تجربه هستم اما باز هم معتقدم کار آن روزمان کاملا درست بود و اگر برگردم باز از اولین کسانی خواهم بود که جهت تسخیر لانه جاسوسی اقدام می کنم.
 
بازیار همچنین گفت: من با آقای پور یزدان پرست دوست هستم ولی اختلافات تفکری بسیار زیادی داریم اما در این زمینه تسخیر سفارت آمریکا کاملا هم نظر هستم. کار خوبی انجام دادیم آمریکا در آن زمان دشمنی بیشتری هم داشته و کشوری که به ثبات نرسیده بود را به تلاطم های زیادی می کشید اگر ان روز این حرکت انجام نمیشد الان از انقلاب اسلامی خبری نبود.

وی اظهار داشت: اگر قرار بود امروز مثلا اقدام به تسخیر سفارت آمریکا کنیم هرگز موافق آن نبودم چرا که ما الان ثبات داریم و قدرت مقابله داریم و لازم به چنین کارهایی نیست من حمله به سفارت عربستان را کار خائنان می دانم ولی اقدام سال ۱۳۵۸ را یک خدمت بزرگ برای کشور می دانم خدمتی که مورد تایید امام خمینی (ره) قرار گرفت؛ اگر نگاه مبتدیانه به جریان ۱۳ آبان ۵۷ داشته باشید، کار ما اشتباه است اما اگر دقیق و واقع بینانه به آن نگاه کنید، خواهید دید که چه خدمات بزرگی در پی داشته است.

بازیار در خصوص اینکه برخی از دانشجویان پیرو خط امام نسبت به آن زمان ایراد می گیرند، گفت: عده ای شاید الان مخالف تسخیر سفارت شده اند و برخی هم ایراداتی به آن میگرند مثلا اینکه چرا باید تا الان به طول بکشد  اما اینها نمی تواند اصل این حرکت بزرگ را زیر سوال ببرد.

وی اظهار داشت: باید این اقدام را با شرایط زمان خود بررسی کرد مدتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شرایط خاصی در دانشگاه‌ها به وجود آمد. سازمان مجاهدین خلق، کوموله‌ها، چریک‌های فدایی خلق و… حدود ۵۲۰ اتاق از اتاق‌های دانشگاه‌های تهران را اشغال کرده‌بودند و علیه جمهوری اسلامی تبلیغات می‌کردند؛ در ابتدای شکل‌گیری جمهوری اسلامی که همه‌چیز به هم ریخته‌بود، آن‌ها با یک سازماندهی خاص و با شعارهای دهان‌پرکن به میدان می‌آمدند و خودنمایی می‌کردند.

بازیار بیان کرد: در این شرایط، ما، دانشجویان دفتر تحکیم وحدت واقعاً احساس خطر کردیم. بچه‌ها دور هم جمع شدند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که تمام این شرها زیر سر آمریکاست. درست است که همه آن گروه‌ها در ظاهر شعار مرگ بر آمریکا می‌دادند اما ته ماجرا را که نگاه می‌کردید، همه‌چیز به توطئه‌های آمریکا ختم می‌شد.

آن موقع حضرت امام(ره) هم می‌گفتند: هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید. بنابراین اعضای هسته مرکزی دفتر تحکیم وحدت تصمیم گرفتند برای تغییر این شرایط دست به کاری بزنند. با همین نگاه، جریانی به نام دانشجویان پیرو خط امام(ره) شکل گرفت؛ جریانی که دغدغه‌اش این بود خط امام(ره) را در جامعه جا بیندازد و گروهک‌های ضدانقلاب را کنار بزند.

وی گفت: بدانید اقدامات رسانه ای در این خصوص انجام می شود به خاطر این است که آنها اهدافی دارند و میخواهند به اهداف خود برسند مشکل ما این است که در جریان رسانه ای به خوبی نمیتوانیم پاتک بزنیم و ما هنوز بلد نیستیم البته روز به روز بهتر می شویم. من حتی معتقدم ادعای پشیمانی دانشجویان پیرو خط امام اصلا واقعیت ندارد و این هم یک جریان ساختگی از همین رسانه های معاند است.

انتهای پیام/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا