هرمزگان

ترسم نرسی…| نگاهی به افزایش شدید تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها

برگزیده های ایران – هرمزگان؛ فهیمه شمسی: خسته‌ای؟ خوابت میاد؟ شاید ما هم در سفرها و بعد از چندین ساعت رانندگی یا سفرهای چند روزه با این سوالات همراهان و سرنشینان همراه‌مان در جاده مواجه شده‌ایم، بخصوص آن که بسیاری از ما عادت داریم تا فقط مقصد استراحت کنیم.

اما پاسخ ما چه بوده است؟

برایتان پیش آمده در نزدیکی به شهرهای مقصد یا همان چند کیلومتر مانده به شهر، احساس خستگی و خواب آلودگی کنید؟

حال با شنیدن این آمار، خواب از سرتان می‌پرد!

در ۸ ماهه ۱۴۰۰ تصادفات در سی کیلومتری شهرها افزایش داشته و به ۶۳ درصد افزایش نسبت به سال پیش از خود رسیده است. ۹۲۳ فقره تصادف در ۳۰ کیلومتری شهرها در ۷ ماهه ابتدایی امسال رخ داده که ۴۹ درصد از تصادفات جاده‌ای استان را به خود اختصاص داده است.

 

این آمار را سرهنگ اسماعیل تنها جانشین پلیس راه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس می‌گوید و می‌افزاید: در ۹۴۲ فقره تصادف به وقوع پیوسته در ۳۰ کیلومتری شهرها، در ۴۵۷ فقره تصادف منجر به قتل و جرج تعداد ۵۶۲ نفر کشته و زخمی داشته‌ایم. یعنی این تصادفات ۳۰ کیلومتری شهرها به وقوع پیوسته است.

 

وی در همین زمینه می‌افزاید: ۴۸۵ فقره تصادف خسارتی نیز در ۳۰ کیلومتری شهرها در این مدت رخ داده است اما سوال مهم‌تر اینجاست که این تصادفات در ورودی کدام شهرهای استان رخ داده است؟

۳۰ کیلومتر منتهی به بندرعباس پر تصادف‌ترین در استان

جانشین پلیس راه هرمزگان درباره شمار بالای تصادفات رخ داده در ۳۰ کیلومتر منتهی به شهرهای استان، می‌گوید: ۳۲ درصد از این تصادفات در ۳۰ کیلومتری از شمال و غرب به بندرعباس یعنی از سمت حاجی‌آباد به بندرعباس و محور اسکله شهید رجایی به بندرعباس و ۱۰ درصد نیز از محور شرق یعنی میناب به بندرعباس به وقوع پیوسته است. ۹ درصد نیز در ۳۰ کیلومتری شهر رودان بوقوع پیوسته است.

 

وی بیشترین علل تصادف در ۳۰ کیلومتری شهرها را نیز عدم توجه به جلو و خستگی و خواب‌آلودگی، سرعت غیرمجاز و عدم رعایت حق تقدم عنوان می‌کند.

پرشماری تصادفات موتورسیکلت در جاده‌های استان

سرهنگ مهدی نیکبخت فرمانده پلیس راه هرمزگان نیز در این زمینه به فارس می‌گوید: تصادف موتورسیکلت و عابران پیاده در ۳۰ کیلومتری منتهی به شهرهای استان بخصوص در ۳۰ کیلومتر منتهی به بندرعباس نیز جای تأمل دارد.

اما بواقع چه عواملی باعث می‌شود که تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها بیشتر رخ دهد؟

در این باره مهدی نیکبخت می‌گوید: برای بیشتر ما این تجربه پیش آمده یا دیده و شنیده‌ایم که حتی در حالت خستگی و خواب آلودگی بازهم به خود گفته‌ایم که راهی نمانده و فقط چند کیلومتر بیشتر نمانده ولی همین باور و طرز تفکر باعث شده خیلی‌ها به شهر مقصد نرسند.

 

وی می‌افزاید: عدم وجود پارکینگ و محل استراحت ایمن با امکانات رفاهی برای استراحت راننده و خانواده‌ها، وجود تقاطع‌های بسیار، راههای دسترسی زیاد بدون ایمنی که به راه اصلی اتصال می‌یابند و فقدان منظرآرایی در ورودی شهرها که خستگی‌ها و خواب‌آلودگی‌ها را بیشتر می‌کند، واحدهای عبور و مرور متنوع و متفاوت و خطرپذیر مثل عابر پیاده، کامیون و تریلی و موتور سیکلت و تداخل ترافیکی، فقدان روشنایی لازم، پارک انواع وسایل نقلیه سنگین در حریم و حتی در شانه راه‌ها، وجود حیوانات اهلی و … از علل اصلی بروز تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها است.

اما برای پیشگیری و کاهش تصادفات در سی کیلومتری شهرها چه باید کرد؟

به گفته اسماعیل تنها جانشین پلیس راه هرمزگان، احداث اماکن بین راهی رفاهی متناسب با نیازهای کاربران جاده‌ای به طوری که جاذب باشد و میل و رغبت جهت استراحت را در خانواده‌ها و رانندگان ایجاد نماید، می‌تواند مانع از بروز خستگی و یا عدم توقف رانندگان شود که البته استان ما در این زمینه بسیار ضعیف است.

 

وی همچنین عنوان کرد: تأمین روشنایی لازم و نور مناسب پیاده، اصلاح و ساماندهی تعیین مسیر عبور عابران پیاده، اصلاح و ساماندهی راه‌های دسترسی و احداث خطوط و مسیر ایمن برای واگرایی و همگرایی یعنی وسیله نقلیه به صورت مستقیم و غیر ایمن به راه و مسیر اصلی وارد نشود و باعث خطر نگردند.

جانشین پلیس راه هرمزگان خاطرنشان کرد: ساماندهی و تعریف محل عبور ایمن موتور سیکلت‌ها، آرام‌سازی و مدیریت سرعت به صورت ایمن در نزدیکی بندرعباس، ایمن سازی تقاطع‌ها و آشکارسازی، نصب تابلو و علائم هشدار دهنده و خط کشی برای هدایت مناسب و ایمن کاربران جاده‌ای، احداث پارکینگ ایمن برای پارک وسایل نقلیه سنگین از مهم‌ترین راهکارها برای کاهش میزان تصادفات در ۳۰ کیلومتر منتهی به بندرعباس است.

 

به گزارش فارس، چندین فقره تصادف با وسایل نقلیه سنگین متوقف در حاشیه راه در وروودی‌های بندرعباس و شهرها رخ داده است و لذا به نظر می‌رسد که بندرعباس شدیدا نیازمند به یک پارکینگ خودروهای سنگین در ورودی شهر است تا خودروهای سنگین در مجاورت جاده پارک نکنند و یا به صورت غیرمجاز وارد شهر نشوند چرا که اماکن شهری کشش و توان تردد این خودروهای سنگین را ندارند. از سوی دیگر باید از همین لحظه برای ایمنی و رفت و آمد در جاده‌های استان و حفظ جان مردم عزیز و نجیب سرزمین‌مان کاری کنیم.

انتهای پیام/ ۸۸۰۵۵

 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا