سیاسی

جزئیات کمیسیون‌ها از پس گرفتن سوال از وزیر کشور تا موافقت با طرح تمدید برنامه ششم توسعه

جزئیات کمیسیون‌ها از پس گرفتن سوال از وزیر کشور تا موافقت با طرح تمدید برنامه ششم توسعه

– اخبار سیاسی –

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برگزیده های ایران، کمیسیون‌های تخصصی مجلس عصر امروز جلسه داشتند که در این جلسات موضوعات مختلفی با حضور مسئولان مربوطه بررسی شد که در این گزارش می‌خوانیم:

* موافقت با طرح تمدید برنامه ششم توسعه

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت: کمیسیون  در جلسه عصر امروز خود موضوعاتی از قبیل گزارش برنامه هفتم توسعه، اصلاح قانون بودجه و طرح دوفوریتی تمدید اجرای قانون برنامه ششم توسعه تا پایان سال را مورد بررسی قرار داد.

رفع ابهامات تشکیل وزارت بازرگانی در کمیسیون اجتماعی/گزارش به جلسه علنی ارسال شد

 

وی با اشاره به رای مثبت مجلس به دوفوریت تمدید اجرای قانون برنامه ششم توسعه تا پایان سال بیان کرد: ما پیش تر قانون برنامه ششم توسعه را تا ابتدای مهرماه تمدید کرده بودیم تا اینکه برنامه هفتم توسعه مصوب و جایگزین شود لذا با توجه به اینکه برنامه هفتم توسعه هنوز مصوب نشده است، مقرر شد تا با دوفوریتی که صبح امروز در مجلس تصویب شد، بتوانیم برنامه ششم را تا زمانی که برنامه هفتم لازم الاجرا می‌شود، مدنظر قرار دهیم و آن را تمدید کنیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: از این رو کمیسیون در جلسه عصر امروز خود با طرح دوفوریتی تمدید اجرای قانون برنامه ششم توسعه تا پایان سال  موافقت کرد و احتمالا این طرح فردا و یا پس فردا در صحن مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا ان شاءالله برنامه ششم توسعه تا هر زمانی که برنامه هفتم لازم الاجرا می‌شود، ادامه پیدا کند.
بررسی اقدامات وزارت کشور در ۲۷۰۰ منطقه محروم کشور 

همچنین ولی الله بیاتی سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس نیز درباره جلسه امروز این کمیسیون گفت: وزیر کشور به همراه جمعی از معاونان و استانداران در راستای بررسی سوالات نمایندگان در صحن کمیسیون حضور یافتند.

وی اظهار کرد: اقدامات وزارت کشور در خصوص رفع محرومیت از ۲ هزار و ۷۰۰ نقطه کشور و حذف موانع دست و پاگیر کارآفرینی خصوصا در روستاها، تاخیر در رسیدگی به مطالبات مردمی خصوصا حوزه تقسیمات کشوری، علت توزیع نامناسب امکانات و اعتبار در سازمان شهرداری ها و دهیاری‌ها، عدم برنامه ریزی و ساماندهی و تفکیک زباله‌ها در سراسر کشور، علت خالی بودن پست‌های سازمانی در بسیاری از فرمانداری‌ها به ویژه در مناطق محروم، علت آمار بالای تلفات جاده‌ای و عدم نظارت دقیق پلیس راهنمایی و رانندگی و غیره از جمله محورهای سوالات نمایندگان از وحیدی بود.

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس تصریح کرد: بر این اساس عده‌ای از نمایندگان نسبت به پاسخ‌های ارائه شده قانع شدند، همچنین عده‌ای نیز سوالات خود را پس گرفتند و نهایتا تعدادی از نمایندگان نیز درخواست به تعویق افتادن طرح سوال خود را ارائه کردند.

*استفاده از ارزهای بلوکه شده برای تامین نهاده‌های کشاورزی

بنابراین گزارش، مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در تشریح جلسه امروز این کمیسیون گفت: جلسه امروز کمیسیون با حضور پیمان پاک قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و احمد خانی معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با موضوع نحوه تخصیص و تامین ارز ترجیحی به کالاهای اساسی و توزیع در خصوص وضعیت نامناسب تنظیم بازار این کالاها در کشور برگزار شد.

وی اضافه کرد: طبق گزارش‌های ارائه شده در ماه‌های اخیر تدابیری برای استفاده از منابع ارزی بلوکه شده در سایر کشورها جهت تامین نیاز ارزی واردات نهادها و فعال‌تر شدن شرکت‌های دولتی بازرگانی پشتیبانی امور دام برای تامین نهاده صورت گرفته است، همچنین  تلاش شده با تنوع بخشی به مبادی تامین نهاده از کشورهای جدید، روند تامین نهاده کشاورزی با بروز مشکل در هر یک از مبادی، با چالش مواجه نشود.

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: حمایت از زنجیره تامین نهاده‌ها و تولید کالاهای اساسی و انتقال فناوری و نوآوری در تولید به ویژه در حوزه بذر و شیوه‌های جدید کشت نیز از جمله تدابیری بوده که وزارت جهادکشاروزی در حوزه مدیریت بازار در ماه‌های اخیر انجام داده است. در ادامه نشست نیز گزارشی از وضعیت بودجه ارزی وزارت‌خانه و سرجمع منابع ارزی که برای امسال در نظر گرفته شده تا در ۱۶ گروه برای تامین نهادهای کالاهای اساسی هزینه شود، ارائه کردند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس اظهار کرد: در این نشست در خصوص نحوه تنظیم بازار نیز مباحثی مطرح شد که عموماً مسائل به موضوع آزادسازی ارز ترجیحی ارجاع می‌شد در حالی که منشا‌های دیگری نیز دارد و بخشی از آن‌ها به عملکرد وزارتخانه مربوطه می‌شود و لذا این وزارتخانه باید با استفاده از ابزارهای خود، در حوزه مدیریت بازار قوی‌تر عمل کند.

همچنین باید ارز به موقع تخصیص پیدا کرده و واردات نیز در زمان خود انجام شود، از طرفی وزارت جهادکشاورزی باید از شبکه خود جهت توزیع نهاده‌ها در کشور استفاده کند تا دچار تنگناهای مقطعی و ایجاد مشکل برای سایر کالاهای اساسی نشویم.

*بررسی پیشنهادات قوه قضائیه برای اعمال در برنامه هفتم توسعه

همچنین محمدتقی نقدعلی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به جلسه عصر امروز کمیسیون متبوعش، گفت: پیشنهادات قوه قضائیه، سازمان‌های تعزیرات حکومتی و ثبت اسناد و املاک ذیل مواد لایحه برنامه هفتم توسعه که باید کمیسیون در مورد آن نظر می‌داد با حضور مسئولان مربوطه مورد بررسی قرار گرفت.

عضو کمیسیون قضایی مجلس همچنین از بررسی جزئیات طرح یک فوریتی اصلاح قانون مبارزه با قاچاق اسلحه و مهمات در کمیته حقوق جزا و جرم شناسی خبر داد و افزود: امروز به این نتیجه رسیدیم با توجه به اینکه در این رابطه هم لایحه دولت و هم طرح نمایندگان را داریم و پیشنهاداتی هم از طریق دستگاه‌های مربوطه ارائه شده بنابراین در تلاش هستیم اصلاح مجازات ها را با توجه به اینکه بازدارندگی لازم است، در دستور کار قرار دهیم.

*پیشنهادات دستگاه‌های اجرایی برای تقویت صنایع در لایحه برنامه هفتم توسعه بررسی شد

علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تشریح نشست امروز این کمیسیون اظهار کرد: دستور کار نخست کمیسیون بررسی درخواست تعدادی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود، مورد بررسی قرار گرفت و نماینده درخواست کنندگان با توضیحات ارائه شده از سوی مسئولان مربوطه قانع شده و موضوع تحقیق و تفحص منتفی شد.

وی ادامه داد: دستور کار دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص بررسی گزارش سه نفر از اعضای کمیسیون صنایع و معادن

عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه درخصوص مصوبات مرتبط با وظایف کمیسیون بود که مسئولان وزارتخانه‌های میراث فرهنگی و گردشگری و صمت و نمایندگان صنعت پتروشیمی نیز حضور داشته و پیشنهادات خود را پیرامون احکام برنامه هفتم توسعه مطرح کردند تا در کمیسیون تلفیق برنامه مورد بررسی قرار بگیرد.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:یکی از پیشنهادات مطرح شده در حوزه وزارت میراث فرهنگی و پیرامون مباحث زنان و خانواده بود تا امتیازاتی که برای صنایع خلاق در نظر گرفته شده در جهت حمایت از زنان سرپرست خانواده به صنایع دستی نیز تسری پیدا کند. همچنین پیشنهاداتی نیز برای تقویت زنجیره پتروشیمی و صنایع معدنی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای‌پیام/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا