کردستان

جشنواره پانزدهم تئاتر خیابانی مریوان/از نمایش دفاع از کشور تا روایت داستان ملی‌شدن صنعت نفت

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از مریوان، “تصمیم سمندر” اثر مسعود کردی از بروجرد، “دگردیسی” زهرا مریدی از تهران، “چند امضا بر تنگ بلور” اثر علیرضا شمس از اصفهان، ‘نهام” اثر فرامرز غلامیان از آبادان، “همه برای همه” اثر آرش رضایی از بروجرد، “خرس بازی به روایت کمین و جرین” اثر محمدرضا صفاران، “برای یک لایک” اثر بهار سعیدی‌پناه از کرمانشاه و “پارامتر” اثر سیمین بهادر از تهران در اولین روز جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان اجرا شد.

اگرچه به دلیل شیوع کرونا شرایط برای استقبال باشکوه از این جشنواره فراهم نیست اما حضور گرم مریوانی‌ها نشان داد که کرونا هم نمی‌تواند مردم را از صحنه تئاتر بیرون کند.

انتقاد هنرمندانه از حضور کودکان در فضای مجازی

«دگردیسی» اثری زهرا مریدی از تهران تغییر بازی‌ها و نشاط کودکانه است که امروزه فضای مجازی و گوشی‌های هوشمند جای بازی‌ها و نشاط حقیقی کودکان را گرفته است.

هرکس در گوشه‌ای خلوت خود را با هیاهوی هزار رنگ شبکه‌های مختلف در فضای مجازی پر می‌کند. دنیای هر کدامشان فرسنگ‌ها با دیگری فرق دارد دنیای خیالی و غیرواقعی که شخصیت‌ها و کاراکترهای غیرواقعی در فضای مجازی برایشان ساخته است، خبری از جست و خیزهای کودکانه وجود دارد.

به یک باره پرده نمایش عوض می‌شود خنده و نشاط جای سکون را می‌گیرد کودکان به جست و خیزها کودکانه مشغول می‌شوند و کودکان مریوانی را نیز به این بزم شادی دعوت می‌کنند و با پخش موزیک شاد و آواز بازیگرانی از بین  تماشاچیان اضافه می‌شوند.

این نمایش روایت می‌کند که امروز خیلی از کودکان ما متاسفانه به خاطر شرایط کرونایی اسیر صفحه گوشی‌های هوشمند شده‌اند.

مریدی مکانیکی‌شدن زندگی‌ها را از خطرات امروز درگیر شدن با فضای مجازی عنوان کرد و افزود:‌ باید فرهنگ بازی و حرکت در میان آنها الگوسازی شود.کارگردان این نمایش اظهار کرد: موضوع نمایش، مضرات دنیای مجازی و دورشدن کودکان از دنیای واقعی به دلیل سرگرم شدن به فضای مجازی است، زمانی که کودکان و نوجوانان ما سرگرم فضای مجازی می‌شوند، رنگ، انرژی، بازی و نشاط کودکانه خود را از دست می‌دهند.

وی گفت: دورشدن کودکان از دنیای واقعی نگران کننده است امیدوارم پدر و مادرها با فرزندان خود همبازی شوند و بستر حضور کودکان را در بازی‌های واقعی فراهم کنند و کرونا را بهانه نکنند. 

وی گفت، از حضور تماشگران خیلی خوشحال شدم، انتظار نداشتم اما از نوع اطلاع رسانی و حضور تماشاچی واقعا رضایت داشتیم.

وی گفت: از سال ۹۰ تا کنون در هر دوره جشنواره  تئاتر خیابانی شرکت داشته‌ام و هر سال راغب‌تر از سال قبل حضور پیدا می‌کنم.

مریدی خاطرنشان کرد: سال گذشته به خاطر شرایط کرونای جشنواره به صورت مجازی برگزار شد، جشنواره مجازی به دلیل عدم حضور جمعیت و حسی که تماشاچی به بازیگر می‌دهد جذابیت لازم ندارد اما خوشبختانه در این دوره شاهد برگزاری جشنواره به تمام سختی و شرایط موجود بودیم.

کارگردان نمایش دگردیسی با مقایسه نحوه برگزاری این جشنواره در دوره‌های نخست نسبت به امروز آن گفت: در دوره‌های قبل شور و شوق دیگری حاکم بود مسئولان با استقبال گرمتری از گروه‌ها زمینه رغبت و اشتیاق بیشتر را در آنها فراهم می‌کردند.

وی گفت: امروز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به سن ۱۵ سالگی خود رسیده باید بسیاری از نواقص و کمبودها رفته رفته حذف شود اما هنوز انتقادهایی در زمینه نحوه خدمات‌رسانی  وجود دارد نحوه خدمات‌رسانی به همه گروه‌ها باید در یک سطح باشد متاسفانه اینگونه نیست.

وقتی دفاع مقدس ایده نمایش هنرمندان اصفهانی می‌شود

“چند امضا بر تنگ بلور” اثر علیرضا شمس از اصفهان دومین اثری بود که در نخستین روز از برگزاری جشنواره بین‌اللملی تئاتر خیابانی مریوان در پارک ملت این شهر اجرا شد، نمایشی با مضمون حماسی که با یک بازیگر و یک توپ فوتبال آغاز و به جنگ و جبهه و حماسه‌های خلق شده در دوران دفاع مقدس گره خورد.

احسان از بچه‌های آبادان پسری که پدرش عاشق رسیدنش به پله‌های بالا در فوتبال است و به خاطر تشویق او از “پله” معروف برایش امضا می‌گیرد اما با وجود تمام تلاش‌های پدرش به در این رشته ورزشی پرطرف‌دار به جایی نمی‌رسد.

احسان در حال و هوای رسیدن به اوج در فوتبال است که جنگ شروع شد و او را در مسیر دیگری قرار داد مسیری که البته نتوانست از توپی که امضای پله بر آن بود گذشت کند این بود که تنها داشته ارزشمندش را در کوله‌دستی قرار داد و راهی جنگ شد.

احسان و یارانش تا پای جان از خاک دفاع می‌کنند و جزر و مد اروند را برای جلوگیری از تصرف خاک پاک میهن به جان می‌خرند و اکثر قریب به اتفاق در آن عملیات به شهادت می‌رسند.

احسان هم زخمی‌شود و در حالی چشمانش را در بیمارستان باز می‌کند که همه دوستانش عاشقانه بعد از امضایی که آخرین شب در کنار هم بودنشان بر توپ نقش زده‌اند در مقابله با توپ و تانگ‌های دشمنان متجاوز در راه دفاع از سرزمین عاشقانه به آسمان پر می‌کشند تا به اسطوره‌هایی همیشه زنده برای ملت ایران تبدیل شوند.

علیرضا شمس کارگردان  اثر “چند امضا بر تنگ بلور” می‌گوید: این اثر داستان مردی بازماندە از جنگ روایت می‌کند کە امضای همە شهیدان را بر روی توپ فوتبالش حک کردە و معتقد است با این کار نام و یاد شهدا را گرامی می‌دارد.

وی در خصوص ارزیابی نمایش چند امضا بر تنگ بلور عنوان کرد: سکوت فضا می‌تواند بە اجرای بهتر نمایش توسط بازیگر کمک کند، اما متاسفانە بە دلیل همهمە و سروصدایی کە در فضا حاکم بود بازیگر نتوانست آنچنان کە شاید و باید نمایش را بە اجرا دربیاورد و در واقع بر روی موضوع تمرکز نداشت.

کورش شمس می‌گوید: این اثر داستان مردی را روایت می‌کند کە بە فوتبال علاقەمند است، در زمان جنگ ایران و عراق همراە با تیم شهدای غواص بە جبهە جنگ می‌رود و در عملیات کربلای چهار همه رزمندگان بە جز چهار نفر، شهید می‌شوند.

ملی‌شدن نفت هم به صحنه تئاتر خیابانی مریوان آمد

نویسنده، طراح و کارگردان نمایش همه برای همه گفت: جایگاه خود را در میان مردم و هنرمندان پیدا کرده و به طور قطع در آینده، متقاضیان بیشتری از ایران و دیگر کشورهای جهان، خواهد یافت.

«همه برای همه» دیگر اثری بود که با موضوع ملی شدن نفت در پارک شانوی مریوان به نمایش درآمد، داستانی که از زبان قطرات نفتی بیان می‌شود که از دل زمین بیرون آمده و تئاتر بازی می‌کنند و دوست دارند تاریخ پرافتخار خود در ایران را به همه نشان بدهند.

آرش رضایی طراح و کارگردان این اثر اظهار کرد: هنرمندانی که کار تئاتر خیابانی می‌کنند به خوبی تفاوت آن را با تئاتر صحنه‌ای درک کرده چرا که بسیار به مردم نزدیک هستند و این مهم ارزش آن را بیشتر کرده است.

وی افزود: از لحظه ورود به مریوان تا اولین اجرا همه چیز به خوبی پیش رفته و استقبال مردم نیز بی‌نظیر است، مردم مریوان نیز به خوبی با تئاتر ارتباط برقرار کرده و وقتی در زمان اجرا می بینیم که یک بچه ۹ ساله، تئاتر را دنبال می کند، آن را درک کرده و در رابطه با نحوه اجرا و موضوع حرف می زند، مشخص می شود که جشنواره تئاتر خیابانی مریوان راه خود را درست رفته است.

نویسنده، طراح و کارگردان تئاتر «همه برای همه» عنوان کرد: این گروه برای اولین دوره است که در تئاتر خیابانی مریوان حضور دارند و سال گذشته نیز که جشنواره با عنوان تئاتر خیابان ایران به صورت مجازی برگزار شد با نمایش نگهبان آب حضور داشت.

رضایی با بیان اینکه تئاتر خیابانی فرصت مناسبی است که در قالب یک نمایش کوتاه، تاریخ ایران و اتفاقاتی که در مقاطع مختلف رخ داده را به نمایش درآورد، راجع به اثر خود نیز گفت: داستان نمایش درباره تاریخچه ملی شدن صنعت نفت ایران، اکتشاف اولین قطره نفت تا غرق شدن نفت کش سانچی، اتفاقات دوران جنگ و استعمار ایران توسط دولت انگلیس است.

این کارگران حاضر در تئاتر خیابانی مریوان خاطرنشان کرد: تئاتر خیابانی این روزها در وسعت بسیار بالاتری برای مردم کاربرد داشته و به راحتی می‌توان در قالب یک نمایش کوتاه تاریخ ایران و اتفاقاتی که در مقاطع مختلف رخ داده را به نمایش گذاشت.

رضایی خاطرنشان کرد: لازم بود که جشنواره تئاتر خیابانی مریوان دوباره به صورت حضوری برگزار شود چرا که هنرمندان بسیاری در سطح کشور برای حضور در این جشنواره لحظه شماری می کنند.

بخشی از پویایی نمایش ایران مدیون تئاتر خیابانی مریوان است

نویسنده اثر تئاتر «برای یک لایک» گفت: نمایش خیابانی در ایران، بخشی از پویایی‌اش را مدیون تئاتر مریوان است، چراکه قسمت اعظمی از آثار نمایشی برای شرکت در جشنواره این شهر تولید می‌شود.

مرتضی اسدی‌مرام اظهار داشت: هنرمندان تئاتر برای حضور در جشنواره مریوان اقدام به تولید اثر می‌کنند و این جشنواره بخش زیادی از آثار تولیدی را به خود اختصاص داده که اتفاق مهمی است و جریان تولید نمایش را در کشور هدایت می‌کند.

وی با بیان اینکه آثاری که تولید می‌شود، در جشنواره‌های مختلف اجرا و دیده می‌شوند، اضافه کرد: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، دلیلی برای تولید اثر نمایشی است و سبب می‌شود، تئاتر خیابانی در کشور جریان داشته باشد و سبد فرهنگی خانواده‌های ایرانی با تئاتر خیابانی تامین شود.

«برای یک لایک» راجع به گروهی در فضای مجازی است که تصمیم به خودکشی دسته‌جمعی می‌گیرند اما غیر از ۲ نفر کسی اقدام به این کار نمی‌کند و قصدشان سواستفاده از افراد ناآگاه و جذب فالوور است.

اسدی‌مرام گفت: برای هفتمین دوره در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شرکت می‌کنم، با توجه به شرایط کرونا، جشنواره امسال متفاوت و محل‌ها و تعداد اجراهای آن کمتر است، با این حال برگزاری این جشنواره در شرایط کنونی قابل تقدیر است.

استقبال مریوانی‌ها از تئاتر خیابانی وصف‌ناپذیر است

«خرس بازی به روایت کمین و جرین» دیگر اثر نمایشی بود که در مریوان اجرا شد، اثری که بر اساس یک داستان که بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال پیش در منطقه خوزستان در مراسم شادی به نمایش گذاشته می‌شد، نوشته و احیا شده است.

کارگردان این نمایش اظهار داشت: در این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، گروه‌های بسیار قوی حضور دارند که نشان می‌دهد گروه‌های نمایشی، اهمیت جشنواره را به خوبی شناخته‌اند.

محمدرضا صف‌آرا یادآور شد: در این اوضاع کرونایی برگزاری چنین جشنواره‌ای بسیار سخت است چرا که سلامت شهروندان مریوان و اعضای گروه‌های نمایشی بیش از هر چیزی مهمتر است.

وی اضافه کرد: آنچه که در روز اول دیدیم استقبال خوب شهروندان از نمایش‌های خیابانی، به ویژه نمایش‌های آیینی سنتی بود، چرا که مردم به تاریخ و فرهنگ گذشته خود علاقه‌مند هستند.

کارگردان این نمایش یادآور شد: نمایش می‌تواند راه‌حلی برای بیان مشکلات، معضلات و گرفتاری‌های جامعه باشد و بر روی زندگی شخصی بینندگان تاثیر بگذارد.

تلاش ماهیگیران جنوب در مریوان به نمایش درآمد

«نهام»، به کارگردانی فرامرز غلامیان، اثری از هنرمندان آبادانی دیگر اثری بود که در نخستین روز از برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با موضوع، آواها و نواهای دریانوردان جنوبی که هنرمندانه تلاش ماهیگیران برای کسب رزق و روزی به نمایش گذاشته است.

 

هیام احمدی سرپرست گروه این نمایش گفت: در شرایطی که کشور و از جمله استان کردستان با ویروس کرونا مواجه است، برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، کار بزرگی بوده و باید قدردان مسوولان برگزار کننده باشیم.

وی مردم مریوان را هنردوست، فرهنگی و میزبانانی خوب توصیف کرد و افزود: انتظار داریم مردم پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند تا تئاتر مریوان به بهترین شیوه و بدون مشکل برگزار شود.

احمدی با بیان اینکه تمرکز ما ارائه هنر تئاتر به مردم و تزریق روحیه شادابی است، ادامه داد: به نظر می‌رسد، آنطور که شایسته است، در زمینه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اطلاع‌رسانی نشده، که امیدواریم با همت رسانه‌ها شاهد استقبال زیاد مردم باشیم.

وی ماهیت تئاتر را اعتراضی عنوان کرد و اظهار داشت: از آنجایی که مردم هزینه‌ای برای تماشای تئاتر خیابانی پرداخت نمی‌کنند، فرصت مناسبی برای ارائه ایده و افکار به جامعه است و این مهم به خلاقیت کارگردان بستگی دارد.

گفتنی است؛ پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از پنجم تا ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۰ به دبیری عبید رستمی در شهرستان مریوان برگزار می‌شود.

۴۱ اثر به پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان راه یافته که ۱۶ اثر در بخش آزاد، ۶ اثر در بخش آیینی و سنتی، پنج اثر در بخش کودک و نوجوان، سه اثر در بخش دگرگونی‌های اجرایی و پنج اثر هم در بخش ویژه(ایثار و شهادت) به مرحله نهایی راه یافت. ضمن اینکه بخش برگزیده جشنواره(جشنواره جشنواره‌ها) هم برگزار خواهد شد. ۲۷ اثر خارجی هم متقاضی نمایش بودند که تعدادی از آنها در فضای مجازی و به صورت آنلاین پخش خواهد شد. 

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا